• mammalollo

Kan stress framkalla missfall?

Jag fick missfall i november förra året mycket för att jag stressade och drog vagnen upp och ner verje dag.Det var en eriod då jag och sambon bråkade extra mycket.
    Nu är jag gravid igen och stressar inte alls försöker ta det lugnt och inte göra för mycket när sambon e hemma så hjälper han mig att ta upp och ner vagnen så jag ska slippa anstränga mig.
    Är i v.6 imorron.
    Undrar nu kan stress framkalla ett missfall eller det e bara en myt?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan stress framkalla missfall?
  • tinanilsson

Hörde att Louise Halin på TV4 sa att mycket stress kan orsaka missfall. Har själv fått det pga stress två gånger. Så nu slappar jag för att få behålla lill*n.....

Lycka till och Grattis

• ebben

Det tror inte jag............
    däremot är det ju aldrig bra att stressa........psykisk stress tror jag är sämre än fysisk stress. Men det är ju JAG som anser det

• tinanilsson

Det tror iaf jag.... Eftersom båda mina läkare som jag har nu och eftersom det finns "experter" som oxå anser att det kan spela in i ett missfall....

• Toadette

Min BM sa att det absolut inte påverkar. ett mf beror på att fostret är livsodugligt och inget annat!

• tinanilsson

Jag tror att mina mf beror på stress.
    Första gången hade jag ett väldigt krävande jobb. Flög mellan Gbg- Sthlm tre-fyra ggr/ vecka samt jobbade på kontoret 10timmar/dag. Däröver skulle jag hinna sköta mina hästar och allt däromkring.

Andra gången beror det oxå på stress tror jag. Då hade vi precis fått reda på att vårat stall skulle säljas och hade tre veckor på oss att hitta ett nytt stall och renovera upp det plus att vi hade tre hästar som tävlade varje helg. dessutom skulle jag hinna med mina jobb oxå.

• Jenka73

Jag tror att stress kan påverka missfall.

• Lacrima

Tror också att stress kan påverka att man får missfall.

• Puff Mummy

Jag tror att Louise Hallin sa att hon trodde att det ibland och för vissa kunde finnas ett visst samband mellan stress och MF; vilket hon förklarade med att en del av hennes patíenter som haft många MF men som dragit ner på tempot har kunnat behålla fostret då.

Men att en enstaka stressfaktor medför MF har jag svårt att tänka mig.

Har dessutom kompisar som drabbats av nära anhörigs död, blivit av med jobbet, eller jobbat jättemycket och ändå inte fått MF.

• Ankissen

Min läkare sa att det finns INGET jag kan göra för att få mf själv. Stress påverkar inte enligt honom. Det enda som påverkar är om fostret är livsdugligt eller inte.

• Krodan

Jag tror deffintitivt att stress påverkar. Om kroppen knappt klarar av att hålla uppe med mammans tempo, nu menar jag extrem stress så tror jag inte at´t den kommer att ge mer av mammans energi för att ett barn ska bli till.

Blommor som inte kan ta upp näring får inga blommor. När man är verkligt stressad så börjar man tappa hår, tar inte upp näringsämnen i maten och ibland kan man inte alls behålla mat. Klart dte måste påverka?

• Lacrima

Håller med Krodan i det som skrivs...

• annhan

Jag har fått missfall som säkerligen framkallats av för mkt stress.

• Bebbsen05

Läkaren sa till mig att stress inte påverkar ett MF. Det är kroppen sopm stöter bort fostret om något är så pass fel. Jag var orolig för MF då jag lagt upp ett jobbschema där jag var ledig ca 3 dagar på hela sommaren. Men då sa han detta till oss.

• blip

är nog möjligt att det ena inte utesluter det andra...

att man kan få MF av stress men kanske då fostret redan från början
    hade nån liten skada, och själva stressen blir för mycket för kroppen för att hålla kvar fostret...

?

• wellah

jag hoppas inte det påverkar får mkt, jag lider av förhöjd allmänångest och stress... ska nog sluta sitta och läsa på denna sidan, statestiken och alla procent får en livrädd......

• Åsa

Vad man sagt till mig är att att bara fostrets livsduglighet påverkar. I mitt fall kan det också ha varit att jag hade okompenserad underfunktion i sköldkörteln. Men stress ska inte påverka enligt vad jag hört. Kanske som blip säger, att det blir droppen när det redan finns fel? Rent logiskt, det föds barn till personer med ångestsjukdom, efter övergrepp och under brinnande krig. Svårt att tro att vanlig livsstilsstress skulle ha så stor påverkan.

• Southern Belle

Jag tror INTE att stress paverkar! Mojligen om man har varit med om nagot valdigt traumatiskt sa att kroppens funktioner stors men da handlar det om en valdigt allvarlig form av stress - inte "vanlig" stress som man upplever av att ha mycket att gora eller om man ar depremerad.

Om man t ex har PCO, problem med skoldkorteln och daliga progesteronvarden okar missfallsrisken. Har man ett alltfor starkt immunforsvar kan kroppen stota bort embryot men den allra vanligaste anledningen till att man far missfall ar att embryot ar livsodugligt, att det blir fel vid sammansmaltningen av embryots DNA och/eller att celldelningen inte fungerar som den ska... Inte mycket man kan gora at det...

Daremot sags stress oka testosteronhalten hos kvinnan och det kan i sin tur paverka fostret... sa det ar ALLTID bast att foroka slappna av!

Lycka till med din nya graviditet! *haller tummarna att allt gar som det ska denna gangen*

*kram*

• Miss Daisy

Jag var under mkt stress när jag var gravid då jag hittade min mamma döende i hennes lägenhet. Jag var då i vecka 14 och oroade mig mkt för missfall pga stress. Frågade två läkare och en BM om stress kunde framkalla missfall och svaret är Nej!! Tänk på alla kvinnor som bli gravida genom våldtäkt, varför får inte de alla missfall? OCh hur många kvinnor blir inte gravida fast de lever mitt i en krigszon? Det var i varje fall vad en läkare sa till mig för att lugna ner mig lite.

Svar på tråden Kan stress framkalla missfall?