• Anonym (undrande)

Kortare menscykel?

Jag har ett barn på 15 månader och vill nu försöka få ett syskon. Jag har gått ner 21 kg i vikt sen i våras och försöker gå ner 10 kg till. Min menscykel har alltid legat mellan 30-37 dagar förut men sedan jag gick ner i vikt är den nu 26-28 dagar lång. Kan det vara ett tecken på att kroppen mår bra och att ägglossningen fungerar eller kan det vara tvärtom? Kan man ta reda på det? Vi hade problem att få till vårt första barn, det tog 1.5 år.
    Någon som vet något om detta? Jag är fortfarnaden överviktig men som sagt jobbar på det. Var överviktig innan jag fick barn, gick knappt upp något under första graviditeten så kilona är sen innan.

• Svar på tråden Kortare menscykel?
  • SIN74

Många anser att övervikt och graviditetsproblem hör ihop. Visst hör vikten också ihop med mensen. Är man för smal då slutar ju mensen. Jag tror nog att det blir lättare att få barn denna gång. Fick ni barn naturlig väg efter 1 1/2 år så borde det iallafall inte ta längre tid nu.
    21 kg - härligt jobbat!!
    Jag hade lite extrakilon innan första barnet så jag gick inte upp direkt. Kroppen hämtar ju energi från de egna reserverna först, sedan lägger den på mer efter hand. Tror jag iallafall.
    Önskar er lycka till!

• Anonym (undrande)

Ja det var på naturlig väg vi fick vårt första barn. Vi har inte skyddat på hela tiden sen förlossningen. Tycker det borde dyka upp ett plus snart. Känner bara att när mensen kommer med 26 dagars mellanrum så blir jag lite fundersam och förvirrad. Hoppas du har rätt att det går lättare den här gången.

Tack

• Anonym

Det är lika normalt att ha en cykel på 26-28dagar, som en på över trettio dagar, ts! I mina ögon låter det ju mycket bättre med variation på bara ett bar dagar, men jag är ingen bm.

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2007-11-03 12:29:43 följande:
    Det är lika normalt att ha en cykel på 26-28dagar, som en på över trettio dagar, ts! I mina ögon låter det ju mycket bättre med variation på bara ett bar dagar, men jag är ingen bm.
    Att det är normalt det vet jag. Det jag funderar på är om det är något som inte är rätt när det så drastiskt ändras, har aldrig haft mindre än 30 dagar och väldigt sällan under 33 dagar mellan mensen innan och nu har de senaste 4 menscyklarna varit max 28 dagar och de två senaste 26 dagar. Jag antar att det har med min viktnedgång att göra, men jag funderar ju på om ägglossningen är som den ska eller om det kanske är så att jag har ägglossning varje månad nu men inte hade det tidigare. Jag får kontakta Bm eller något antar jag och fråga.
  • Anonym

INGEN har äl varje månad. Och hur lång cykeln är, är inte avgörande. Varför kontakta bm redan nu, om ni just bestämt er för att försöka? Det är väl ett år som gäller, eller?

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2007-11-03 12:58:46 följande:
    INGEN har äl varje månad. Och hur lång cykeln är, är inte avgörande. Varför kontakta bm redan nu, om ni just bestämt er för att försöka? Det är väl ett år som gäller, eller?
    Fast jag funderar inte på utredning. Du missförstår mig helt. Sen har vi försökt i 9 månader redan men det är nu min cykel ändrats.
  • Fru Wennström
    Anonym skrev 2007-11-03 12:58:46 följande:
    Varför så otrevlig attityd?
  • Anonym

Oj, jag missförstod dig, ts! Men det står ju att ni nu vill försöka få ett syskon, i din trådstart, och det var det jag gick efter.

Det kan ju vara så att din kropp är i balans efter både förlossning och viktnedgång. Det är faktiskt vanligt att man får annan cykel efter bägge delarna. Påverkar knappast fertiliteten i negativ riktning iaf.

• Fru Wennström

TS jag tror din kropp ställer om sig till den nya vikten, kan vara så att du haft längre cyklar pga övervikt tidigare. Jag har samma, gått ner i vikt och min cykel har blivit kortare, men jag tror bara det är ett tecken på att kroppen mår bra. Dock anser jag att om man är orolig så bör man kontakta BM eller en läkare om då bara för att slippa oroa sig och fundera för mycket. Lycka till. 

• Anonym

...och så kommer någon in och säger att man är otrevlig igen. Fast man bara talar om fakta, samt ställer frågor. Hur kommer det sig, eg? Skulle inte falla mig in, att kalla ts otrevlig, när hon ignorerar mina svar, tex, och skriver att hon ska kontakta bm, trots att jag och andra försöker svara korrekt på hennes frågor. Vaknat på fel sida idag, Fru Wennström?

• Fru Wennström

Nej jag har inte vaknat på fel sida, tyckte bara att din ton var väldigt otrevlig och nedlåtande. Men jag hade tydligen fel, ber om ursäkt för det.

Tycker inte att TS ingnorerade dina svar, hon svarade på dina påståenden och förklarade det som hon tyckte du missförstått. Du säger dig svara korrekt och med fakta, men du hade tydligen missförstått henne helt så då kanske det inte är så konstigt om hon vill kontakta BM, dina svar var ju inte det som passade hennes fråga.

Svar på tråden Kortare menscykel?