• Ayishaaa

Mollipect??

Jag har fått en sån fruktansvärd hosta, ligger och hostar hela nätterna så att det värker i hela magen... Jag har bara sån där hostmedicin, mollipect hemma...Det står i anvisningarna att det inte ska vara farligt för bebisen men kan man lita på det?? Jag blev tvungen att ta lite i natt, det hjälpte väl sådär..Annars brukar jag ta den här Cocilana men den vågar jag inte ta nu med bebis i magen... Någon som vet?

• Svar på tråden Mollipect??
  • Ex ungue leonem

Jag själv fick Coccilana Etyfen utskriven av läkaren på mvc när jag var gravid.Men du skall kasnke inte ta utan att rådfråga läkare.Vare sig det gäller den ena el andra av dina hostmediciner.Men ring sjukvårdsupplysningen el apotek.

Ayishaaa skrev 2007-11-03 11:06:07 följande:
    Jag har fått en sån fruktansvärd hosta, ligger och hostar hela nätterna så att det värker i hela magen... Jag har bara sån där hostmedicin, mollipect hemma...Det står i anvisningarna att det inte ska vara farligt för bebisen men kan man lita på det?? Jag blev tvungen att ta lite i natt, det hjälpte väl sådär..Annars brukar jag ta den här Cocilana men den vågar jag inte ta nu med bebis i magen... Någon som vet?
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Hanah

Cocillana och Mollipect är ju inte direkt samma sak, cocillana dämpar hosta, om man har rethosta. Mollipect är till för att lösa seg slem-hosta så man kan hosta upp slemmet. Ingen av dem är farliga att ta lite av när man är gravid, men de innehåller faktiskt lite morfin så man ska väl inte ta det en längre tid...

*äntligen äntligen*
  • Ex ungue leonem

Förlåt men Mollipect innehåller ej morfin.Coccilana är hostdämpande o slemlösande.

Hanah skrev 2007-11-03 11:12:50 följande:
    Cocillana och Mollipect är ju inte direkt samma sak, cocillana dämpar hosta, om man har rethosta. Mollipect är till för att lösa seg slem-hosta så man kan hosta upp slemmet. Ingen av dem är farliga att ta lite av när man är gravid, men de innehåller faktiskt lite morfin så man ska väl inte ta det en längre tid...
  • Ayishaaa
    Hanah skrev 2007-11-03 11:12:50 följande:
    Cocillana är den som innehåller morfin, därför tänkte jag att den kanske är farlig för barnet??? Mollipecten står det ju på att det inte ska vara farligt men jag vet ändå inte om man vågar lita på det...Inte hjälper den så bra heller...
  • Maxie

Jag fick Mollipect utskrivet i förrgår och är gravid i v 36. Det ska inte vara nån fara sa min läkare på specialmödravården. Men jag ska säga att jag känner mig lite darrig och så är det världens fart på bebisen (fast det brukar det iofs vara så jag vet inte om det är värre pga medicinen). Den dämpar hostan bättre än Noskapin i alla fall även om den inte är hostdämpande primärt.

• Ex ungue leonem

Ring sjukvårdsupplysninen!

Ayishaaa skrev 2007-11-03 11:16:59 följande:
    Cocillana är den som innehåller morfin, därför tänkte jag att den kanske är farlig för barnet??? Mollipecten står det ju på att det inte ska vara farligt men jag vet ändå inte om man vågar lita på det...Inte hjälper den så bra heller...
  • Gurrkan

Kolla www.fass.se
    Där kan man ta reda på vad man kan ta när man är gravid...

• jonnsan

cocillana är ingen fara att ta när man är gravid! Kollade Fass och har frågat på apoteket. Har tagit det med min dotter och även nu med den jag ar i magen.

• Ayishaaa

Okej =D

Men om ni andra får den utskriven så lär det väl inte vara några problem för mig! Ringer till dem o ber om recept!

• Ex ungue leonem

Det är individuellt.Prata med läkare om du kan ta Coccilana.

Ayishaaa skrev 2007-11-03 11:33:39 följande:
    Okej =DMen om ni andra får den utskriven så lär det väl inte vara några problem för mig! Ringer till dem o ber om recept!
  • Hanah

Hm.. mollipect innehåller efedrin, vilket påverkar det centrala nervsystemet, en slags drog, jämförbar med morfin.

Svar på tråden Mollipect??