• Flaxa1

Vilken färg till trät på ett rödbrunt tegelhus?

Vi tittar på hus i ett område där flera av husen är av rödbrunt tegel med mörkbrunt, rött eller svart tak. Uppe vid taket är det en bit i trä, oftast målad mörkbrun eller svart, men det här gör att hela huset ser hemskt trist ut.

Någon som har några tips på hur man kan fixa till ett sådant hus så det blir fint?

Funderar själv på om man kan måla det mörkbruna trät vitt (eller någon annan ljus färg) och byta stuprännorna (som oftast är svarta eller bruna) till vita dito. Vad tycker ni, skulle det passa till teglet?

Eller ska man bara låta putsa alltihop? Blir dyrt, väl?

Spåna på! =)

• Svar på tråden Vilken färg till trät på ett rödbrunt tegelhus?
  • blommanigbg

En kompis klädde ett gammalt trist tegehus med trä... Var visst inte så dyrt Och det blev ett helt annat hus...

• blommanigbg

Förresten att måla det mörka vitt och ev byta ut mörka detaljer till vita låter helt ok...

• Flaxa1

Tack för kommentarerna!

Jag skulle oxå kunna tänka mig träpanel, men inte min sambo! Det ska målas och underhållas... och det gillar han inte. =)

• Thursday

Jag undrar om det blir riktigt bra med vitt till så mörkt tegel? Det blir en väldigt stark brytning... om jag vore du så skulle jag gå runt i lite olika färgaffärer och prata med dem, de är oftast bra på färgsättning.

• blommanigbg

I England har de ofta vitt till rött rödbrunt tegel..

• Thursday
    blommanigbg skrev 2007-11-03 20:00:28 följande:
    I England har de ofta vitt till rött rödbrunt tegel..
    Och det ser för j-igt ut om du frågar mig.
  • blommanigbg

Tycker jag inte... Det ser engelskt ut...

• Flaxa1

Jag funderar oxå på just det... om brytningen blir för stark. Hm...?

• carola1977

Man borde väl kunna ha någon ljus aprikosaktig färg? Eller caffe latte-färg .

• Flaxa1

Det har jag oxå funderat på... något ljusbrunt, typ. Men frågan är om det räcker för att komma bort från den mörka, murriga känslan? Kanske bara handlar om att hitta rätt nyans...

• mimmi 1

en ljus beige nyans blir jättefint till rött tegel.....
    Låna hem sådana där målade träbitar som finns där dom säljer utomhusfärg, och lägg mot tegelväggen... jag tror säkert att ni hittar nån bra nyans.... vitt blir nog för hårt tror jag, men bryt ner den ordentligt i såfall, eller som jag tycker, en beige nyans...alltså ljus beige... finns många att välja bland. Lycka till!!

• Flaxa1

Bra tips Mimmi! Ska definitivt låna hem träbitar och kolla.

Svar på tråden Vilken färg till trät på ett rödbrunt tegelhus?