• Ellah

Hjälp med ett bra "Personlig meddelande" på Tradera.

Har städat ut min garderob och lyckats fylla 3 (!!!!!) flyttkartonger med näst intill oanvända kläder, skor, accesoarer, parfymer och väskor - ja name it - som jag nu ska lägga ut på Tradera hade jag tänkt mig.

Jag skulle behöva hjälp med att knåpa ihop ett bra personligt meddelande som får med det mesta - allt ifrån villkor kring betalningen, ev reklamationer (???), problem, fraktkostander osv - finns det någon som har en bra sådan som vill lämna ut den till inspiration eller känner ni till någon bra?

Sitter och skriver och knåpar men det känns väldigt osammanhängande och känns som om jag glömt något...

Vad bör man ha med och vad ska man tänka på?

/ NYBÖRJARE

• Svar på tråden Hjälp med ett bra "Personlig meddelande" på Tradera.
  • phil

Men ska det inte stå i auktionerna? Det som står i ditt personliga meddelande kan inte ingå i avtgalet väl?

• Xarisma

Skriv ett inlägg som du postar med i varje auktion istället! För då gäller det!

Ditt personliga meddelande kan bara vara typ; Lämnar alltid omdöme och hoppas på omdöme tillbaka och lycka till ungefär.. för det är inget som binder i auktionen.

• Ellah

Om jag i min aktion hänvisar till det så tycker jag det ingår - min tanke i alla fall.

Tänkte ta upp hur betalning, frakt, samt om hemmet är djurfritt eller ej där och då är det en klok tanke att kanske kolla där innan man budar.

För min del känns det som att det personliga meddelandet är ett komplement till aktionen som man bör läsa oavsett, eller?

• Nyfiken gul

det här står i mitt personliga meddelande:

"Jag använder mig av postens fraktkostnader och tar inget ansvar för eventuella fel och slarvig hantering från postens sida. Större gods skickas med Bussgods enligt deras avgiftstabeller.

för mer information om det jag säljer är du välkommen att maila mig!! "

Sen brukar jag skriva i själva annonsen vad som gäller just för det jag säljer om bankkonto, priser osv..  eftersom jag ändrar infon beroende på det som jag säljer så är det bara jobbigt att skriva om personliga meddelandet.

• Ellah

Ok, jag tänkte mer ha PM som något bestående som kan gälla alla aktioner, precis som du skrev Nyfiken Gul om frakten osv.

Är det bara det som står i själv aktionen som är bindande då?

• phil
    Ellah skrev 2007-11-03 15:59:03 följande:
    Om jag i min aktion hänvisar till det så tycker jag det ingår - min tanke i alla fall.Tänkte ta upp hur betalning, frakt, samt om hemmet är djurfritt eller ej där och då är det en klok tanke att kanske kolla där innan man budar.För min del känns det som att det personliga meddelandet är ett komplement till aktionen som man bör läsa oavsett, eller?
    Det handlar inte om vad du tycker. Ovanför det personliga meddelandet står:

"OBS! Nedanstående text utgör aldrig en del av en objektsbeskrivning. Enbart information som kan utläsas direkt på objektssidan kan ingå i ett affärsavtal mellan köpare och säljare."

Alltså kan det som står där inte ingå i avtalet utan du måste ta upp det i auktionen. Visst är det kanske en bra tanke att kolla där, men ingen ska behöva göra det utan allt ska framgå av auktionen.

Under Hjälp står ang personligt meddelande: "I ditt personliga meddelande kan du lämna ut information som kan vara av intresse för andra medlemmar, om du tex skulle ha problem med ditt e-postkonto eller om du är bortrest. Det är enkelt att lägga till och ta bort text. I ditt personliga meddelande finns även en länk till dina auktioner samt möjlighet att länka till din egen hemsida."
  • phil
    Ellah skrev 2007-11-03 16:03:49 följande:
    Ok, jag tänkte mer ha PM som något bestående som kan gälla alla aktioner, precis som du skrev Nyfiken Gul om frakten osv.Är det bara det som står i själv aktionen som är bindande då?
    Ja, inget annat är bindande.
  • MayaS

Enligt Traderas regler ingår det som står i sitt personliga meddelande INTE i auktionen oavsett hur många gånger du hänvisar till det i auktionsbeskrivningen.

Jag är en sån som aldrig läser PM på tradera. Är man en ärlig seriös säljare så skriver man all info i auktionsbeskrivningen.

• phil

Jag läser heller aldrig där, trots att jag vet att många använder det på fel sätt.

• Ellah
    MayaS skrev 2007-11-03 16:06:42 följande:
    Enligt Traderas regler ingår det som står i sitt personliga meddelande INTE i auktionen oavsett hur många gånger du hänvisar till det i auktionsbeskrivningen.Jag är en sån som aldrig läser PM på tradera. Är man en ärlig seriös säljare så skriver man all info i auktionsbeskrivningen.
    Orkar folk läsa halvmeter långa beskrivningar om vad frakten kan bli beroende på vikten, om att jag har katt som kanske kan påverka kläderna för en allergiker osv?
  • Ellah

Jag menar - så att de i efterhand inte kommer och gnäller över det tex?

• MayaS
    Ellah skrev 2007-11-03 16:08:45 följande:
    Orkar folk läsa halvmeter långa beskrivningar om vad frakten kan bli beroende på vikten, om att jag har katt som kanske kan påverka kläderna för en allergiker osv?

Och varför skulle det bli en halvmeter lång beskrivning?

Jag har katt. Frakten bli XXX kr.

Vad mer än det behövs?

• CinnamonMai
    Ellah skrev 2007-11-03 16:08:45 följande:
    Frakten kollar du ju av i förväg, sedan är det bara att skriva vad den är. Vadå halvmeterlånga beskrivningar?
    Katten behöver du bara nämna också. Kolla runt i auktionerna lite så ser du att det inte behöver vara så komplicerat.
  • Ellah
    teflonminne skrev 2007-11-03 16:21:11 följande:
    Frakten kollar du ju av i förväg, sedan är det bara att skriva vad den är. Vadå halvmeterlånga beskrivningar?Katten behöver du bara nämna också. Kolla runt i auktionerna lite så ser du att det inte behöver vara så komplicerat.
    Det är just det jag gjort och sett en massa komplicerade beskrivningar.

Men, men... Jag gör ett försök och ser vad som händer. Vill inte ha en massa strul sedan - vill gärna ha klara villkor från början men jag får skriva en bra "ta med-ruta" till varje aktion , speciellt då det gäller så himla mycket grejer.
  • Runguska

Då det gäller frakten är det en god idé att köpa en våg för att kontrollera vikt och sedan kolla ifall det blir tjockare än 3cm och därmed 11 kr dyrare pga skrymmade. Skriv även om du tar betalt för emballage, det är irriterande när någon säger att portot blir 44 kronor och är frankerat för 33 och det senare kommer fram att 11 kronor var för emballage. Var nogrann men skriv hyfsat kort.

Katten bör du nämnaexempelvis som andra gör, "Rökfritt hem men katt finns". Det behöver inte bli långt.

• Ellah

Våg har jag hemma så det är inga problem.

Ska man ta betalt för emballage? Hur mycket kan man egentligen lägga på det?

Tänkte använda mig av sådana förfrankerade kuvert men det kanske ej är någon bra idé?

Alltså, jag har verkligen noll koll på detta...

• Runguska
    Ellah skrev 2007-11-03 16:30:35 följande:
    Våg har jag hemma så det är inga problem. Ska man ta betalt för emballage? Hur mycket kan man egentligen lägga på det? Tänkte använda mig av sådana förfrankerade kuvert men det kanske ej är någon bra idé?Alltså, jag har verkligen noll koll på detta...
    Jag är lite dålig på postens färdigfrankerade, men skriver du att du använder dessa så framgår det ju tydligt vad som används. Det finns de som blir mycket sura av att man tar betalt för emballage, men det är nog främst i de fall man inte skriver det i beskrivningen. Vissa saker går bra att packa i påsar från ICA (fråga mig dock inte hur, har bara läst det) och det är ju en billig lösning om något.

Annars är brunt omslagspapper från bokhandeln att rekommendera såvida det som ska skickas inte är allt för ömtåligt. Bubbelplast du får när du köper saker och fodrade kuvert som kommer i brevlådan bör du spara på - de kan användas igen.

Nåväl, när jag sålde så köpte jag fodrade kuvert för en tia och skrev att den som köpte betalade för porto + emballage och vad summan blev typ: porto 22kr, emballage (vadderad påse) 7kr. Vissa saker skickade jag dock i vanliga kuvert eller liknande och då tog jag inget betalt.
  • Nyfiken gul

Jag köper vadderade kuvert i olika storlekar på ÖB.. Kostar från ca 3 kr och upp till 25 tror jag beroende på storlek..

Jag tar aldrig betalt för emballage om det inte krävs speciellt omslag för det så att det väger lite mer..  tex för kartong som kan väga litegrann o som då påverkar portot.

Något som är shysst är också att vara generös när det gäller porto o sånt...  jag bekostar hellre en 5:a ur egen ficka för extra porto än att mottagaren får lösa ut det för en femma extra o orsaka irritation o onödiga negativa omdömen.

o jag brukar också vara nog med när jag är osäker på fraktkostnaden att antingen skriva cirkapris och förvarna om att portot kan bli dyrare när jag väl fått väga saken - tex om man ska skicka något större typ trehjuling, barnvagn, gunghäst eller något som är stort o skrymmande... eller låta bli att skriva något alls o istället lägga på portot när auktionen väl är slut o jag fått exakta siffror.
    Bara man talar om det i annonsen är det helt okej!

• Ellah

Okej, tack för era tips och råd!

• jessicolors

Tycker absolut att allt ska stå i auktionen och inte i PM:et. Om jag handlar är jag inte särskilt intresserad av att vara tvungen att klicka och gå in och läsa PM och sedan gå tillbaka till auktionen igen för att buda. Men jag började å andra sidan att handla på Ebay US och UK innan Tradera, och där är MyPage bara ett komplement om man vill berätta lite mer om sig själv, eller sin butik och affärsidé.

Glöm bara inte att skriva vad du tar i frakt på varje auktion, det så otroligt irriterande att behöva kontakta säljaren för att fråga om frakt innan man lägger bud (eftersom de oftast inte heller skrivit det i PM:et)

Lycka till med säljandet! Tradera är kul.

Svar på tråden Hjälp med ett bra "Personlig meddelande" på Tradera.