• Lillatroll

När börjar barn gilla att leka med kök?

Till jul är min son 17 månader och jag hade lite funderingar på att kanske köpa honom ett leksakskök. Men så såg jag på en av tillverkarnas hemsida att det var från tre årsåldern. Då började jag fundera. När börjar dom leka med kök egentligen?
    Jag hade tänkt att köpa lite leksakskastruller till honom också? Kanske är för tidigt?

• Svar på tråden När börjar barn gilla att leka med kök?
  • Mickis74

Dottern var 1½ när hon fick ett kök i julklapp....hon stod hela kvällen o grejade där sen. Har fortfarande kul med det o nu är hon 4.5 år Helt klart en väl gjord investering

• Pikku Enkeli

På förskolor här och var finns det barn som är i din sons ålder som leker med dockkök.

• 1977

min flicka på 11 månader tycker att det är kul, men hon vet nog inte egentligen att det är en spis...

• danitra

Min son började leka med kastruller som han gick och vispade i när han var ett år. men det dröjer lite innan hela köksgrejen uppskattas tror jag.

• Sussipussi

Min dotter fick ett kök när hon fyllde 1 år. Hon älskade det från första stund. Idag är hon 15 månader och leker mycket med sitt kök hemmea och på dagis leker i stort sett alla barn (1-3) med det kök de har där. Så jag förstår inte varför tillverkarna skriver att det är från 3 år?

• Linastrumpan

Min dotter fick ett när hon var 10mån och har uppskattat det från början. lekarna växer ju med åldern, men kul har hon haft i 1år nu

• Tant Green

Min tjej fick det i 1-årspresent och har varit rätt förtjust i det hela tiden, men när hon närmade sig 2 år så blev det jättekul. Lite kastruller och en visp eller slev eller sånt tror jag säkert din son skulle uppskatta också

• Kryztina

Jag tror att du menar ett sånt kök med ljud och ljus?
    Mina föräldrar köpte ett sånt till min son när han fyllde 2 . En fantastiskt uppskattad present. Jag vet att han lekte med ett liknande när han var 18 månader, det fanns ett i ett väntrum på sjukhuset när vi var där med honom. Han blev helt lyrisk, älskade det fullständigt! Jag tror att anledningen till att tillverkarna har satt 3 årsgräns är att det innehåller smådelar.  På en ketchupflaska och senapsflaska sitter det två små lock som barnen skulle kunna sätta i halsen. Men utöver dessa små lock (som man lätt kan ta bort och lägga undan) ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna köpa ett sånt kök till din son när han är 17 mån .

• 4barnsMom

Elias älskar sitt och han är 1år och 8 mån..

Stolt Mamma till Samuel-97, Elin-00, Elias-06 och BF 23/11!
  • R Mutt

Min son älskar det och han är 14 månader. Lekkök har varit hans favorit i ett psr månadersn tid. Särskilt det lite rejälare köket på Öppna Förskolan. Tror nästan aldrig man kan vara för liten för det.

• Niinis

min son fick utav oss när han fyllt 3 år och det uppskattades den första dan men sen dess har han bara försökt ta sönder den:) och lyckats med det också.

• Cahjo

Mina söner älskar sin Micki-spis. Den äldste vet ju mer hur man gör, så han lagar till "köttgrytor" och häller upp vatten och saft till mig.
    De är 2½ år och 1 år gamla.

• Santor

MIn son älskade att laga mat när han var ca 10mån - 1,5 år. Han kunde stå och vispa och låtsas-hälla hur länge som helst. Dom sa på öppna förskolan att han lekte som en 3 åring och filmade honom och allt.. Nu har den fasen lagt sig dock. Så det kanske varierar lite från olika barn!

Svar på tråden När börjar barn gilla att leka med kök?