• LillaFruHasselblad

Hur långt skulle ni orka pendla för drömboendet?

Säg att ni jobbar inne i stan och har hittat drömboendet på landet. Skulle ni orka pendla en och en halv timme enkel väg? Eller tvärtom, ni har fått en lägenhet centralt men jobbar på landet. Vi har hittat drömboendet men det innebär en pendling på en och en halv timme, vilket innebär att vi måste gå upp vid halv 5 - 5. Vi är iofs morgonpigga, men det kanske är lite väl tidigt. Orkar man? Just nu känns det som att jag kan stå ut med vad som helst för att få bo där, men det kanske jag inte gör i längden... Vad är era tankar och erfarenheter?

• Svar på tråden Hur långt skulle ni orka pendla för drömboendet?
  • Bonanza

Nej aldrig! Det innebär 3 timmar extra på dagis för barnen, inte en chans.

45 minuter är min maxtid, om jag har möjlighet att välja.

Underbara älskade...
  • LillaFruHasselblad

Då vi jobbar olika tider så skulle det inte innebära nån extra tid på dagis för barnen (inte för att vi har några, men i framtiden). Men jag förstår hur du menar.

• Bästamorsan

Nej!
    Men så har vi barn då.. =)

Men däremot skulle jag lätt kunna byta jobb,
    och flytta för mitt drömboende =)
    Då vi idag bor i en sunkig 2,5:a med 2-snart3 kids
    men PLUS är att vi har massa KUL barn som grannar till våra barn!

• Hummelbumsan

nej det skulle inte vara ett alternativ,kanske i en övergång tills man hittar annat jobb.det blir ju väldigt dyrt att köra med!

• LillaFruHasselblad

Jo, tanken är väl att vi i framtiden ska hitta jobb närmare. Men det vet man ju inte hur lång tid det tar.

• Rauur

1,5 timme är ju ingenting.
    Det vart jag illa tvungen att pendla när jag skulle gå gymnasiet.

• Bästamorsan

Ja men finns det jobb närmare och ni inte har småbarn,
    så varför inte????!!!!
    Ni kommer troligen ångra er om ni inte slår till,
    om det verkligen är ert drömboende! =)

• FNiXa

nej, det skulle inte vara mitt drömboende om inte pendlingen funkade också.

• Mathe

Jag åker 1 timme enkel väg till jobbet och hade inget emot det förut, men sen jag fick barn tycker jag det är hemskt. Det blir massa extratid på dagis och det kostar en del...

• buffybus

ja jag skulle kunna pendla den biten för drömboendet japp.... skulle då inte välja bostad efter jobbet iallafall.... just nu har jag en kvart till jobbet med bil... men jag kommer inte va kvar där sen och ska va mammaledig sen... men förr sökte jag jobb som man måste köra en timme till o sånt...brydde mig inte om det... bara man får det man vill och trivs så kan det kvitta...

BF 11 feb =)
  • Trisses2

Nix, skulle inte vara värt det. Hade förut 1,5h restid till jobbet och det funkade (men slitigt i längden)- innan jag fick barn. Nu är min maxgräns för pendling ca 45 min!
    Man ska inte bara bo - man ska leva också och orka med vardagen.

När vi köpte vårt hus var det verkligen inte vårt drömboende (hade inte råd med annat då) men nu har vi renoverat och gjort det kanonfint=drömboende. Allt går o fixa till på hus- förutom läget förståss - men som sagt långa restider är ingen hit för nån i längden.

• skorpionen80

Nej, det skulle ju innebära ca 11 timmars arbetsdag. Jag tycker en halvtimme är ganska lagom för Tills vidare-pendling. Vet man att det bara handlar om en kortare tid, så funkar det ju med längre avstånd.

• celine

Läget är mer värt än huset, man måste ju trivas på platsen.Huset går ju fixa till som man vill ha det, men det är värre att flytta huset till rätt ställe.
    I mina ögon alltså.

• Mesangium

Tycker 1.5 timme är okej. Jag har just nu 1 timme pendling och det är vad folk som jobbar på andra sidan stan också har.

Rimligt, säger jag. Allt annat är bortskämt =)

• lövet2

Vi har varit i det läget att maken har haft den restiden till jobbet. Då har han sovit kvar (jobbostad eller vandrarhem) 2 nätter i veckan för att slippa pendla varje dag.
    För oss är boendet mycket viktigare än jobbet, så vi har satsat på jobb med vettiga restider ...

• Gorban

Jag har 28 km till jobbet och det tar 25-30 minuter då det mest är motorväg.

En timme skulle jag kanske kunna tänka mig att pendla om det verkligen handlade om drömboendet.

• fruis

Nu bor ju jag i en storstadsförort (ej drömboendet) vilket innebär att jag pendlar 1½ timme enkel väg varje dag.

För min del är boendet inte alls viktigt så för den sakens skull kan jag inte tänka mig att pendla men om frågan gällde hur länge jag skulle kunna pendla för drömjobbet så hade den där tiden varit helt ok förutsatt att den andre föräldern inte arbetar heltid utan har huvudansvaret för barn och hem.

Svar på tråden Hur långt skulle ni orka pendla för drömboendet?