• iidalinnéa

AMSTAFF

Jag har länge vart sugen på att skaffa mig en hund , självklart en Amstaff , jag älskar deras utseende :)
    Är det någon här som har bra erfarenhet av Amstaff?
    Min kille vill med skaffa hund men han vill ha en Rottweiler, vilken hund passar bäst i en småbarns familj, med tanke på att vi snart ska börja med bebisverkstaden :)

Kram

• Svar på tråden AMSTAFF
  • Vilja00

klara av bebis tankarna först o ta hunden sen. Ett råd i all väl mening. Vilken erfarenhet har ni av hundägande?

• iidalinnéa

Vi har aldrig haft hund! Vi har 2 Norskaskogskatter :)

• Fiaflorist

jag skulle oxå skaffa barn först o hund sen

jag kan varmt rekommendera amstaff, har själv haft en sån
    nu har vi en engelsk staffis, modell mindre amstaff

dem är helt underbara!!

• Splach

ojoj.. ni ska nog inte ha en rottis eller en amstaff om ni väljer dom efter utseende..

Ni ska välja hund efter egenskaper, efter vad dom är avlade för, och vad ni kommer göra med dom, annars kan allt gå käpp rätt åt helvete..
    Rottis är ingen direkt hund, man bör skaffa om man inte har någon vana av hund, det är en brukshund, som måste få arbeta för att må bra..
    En Amstaff, är med en hund precis som alla andra som lär arbeta.

Det är så mycket mer än bara en hund, men skulle jag rent sundhetsmässigt välja mellan raserna skulle jag välja rottis, då tex AD och HD och hudproblem är mycket mer utbrett bland Amstaff, där det är svårt att få tag på en helt frisk och fri individ..
    Rottis har med problem med AD och HD men långt ifrån lika mycket som amstaff..

skulle jag välja efter erna sits, skulle jag välja amstaff, pg av det rottisen kräver.

• dunkadunka

Vi har en engelsk staffe, som är en mindre variant på amstaff.
    Från början var detta en nanny dog..
    Det märks, för han ska hela tiden hålla koll på vår son...
    Bilder finns...

• Vilja00

ett råd - välj hund efter följande kriterier:
    Vad vill jag göra med min hund?
    Hur mycket tid har jag för min hunds vardag och hur mycket för träning?
    Om något händer finns det en plan B, C och D för min hund dvs hunddagis, veterinär, pengar, möjlighet att vara hemma/borta etc?
    Vilka egenskaper är viktiga för mig och min familj? - å säg nu inte snäll o gullig utan faktiska egenskaper.

Utseende har otroligt lite med ett genomtänkt hundköp att göra.

Skriv ner dom, läs igenom, rätta o framför allt var inte rosenröd o gullig utan krass o rakt ärlig med dig själv. Låt sambon göra det samma. Skriv ner det här o låt oss som lever med hund ifrågasätt det hela ordentligt. Tänk sen efter både 2-3 ggr innan ni ger er ut o letar reda på rätt ras, rätt uppfödare o rätt föräldradjur o du - undvik blocket som fan undviker biblen. Visst finns där en handfull "seriösa" men bra uppfödare annonserar inte på blocket...!

• iidalinnéa

Tack för era svar:) Fick oss en liten tanke ställare :)
    Min pojkvän har alltid velat ha en Rottweiler & han/vi vet mycket väl att en Rottweiler kräver en hel del jobb.. Självklart har vi läst mycket om Rottweiler men det är en helt annan fakta att ta in av folk som äger/ägt en Rottweiler :)

Men jag älskar Amstaff, kan inte så mycket om den rasen, är det någon som vill berätta lite för oss?
    Står massa olika fakta om den rasen på internet...

& Vi vill absolut inte ha någon liten "golvmopp" till hund, vi vill ha en hund som blir ett stort intresse , långa promenader , tävlingar ,k fast även en bra familjehund. :)

• Splach
    iidalinnéa skrev 2007-11-04 16:26:38 följande:
    Tack för era svar:) Fick oss en liten tanke ställare :)Min pojkvän har alltid velat ha en Rottweiler & han/vi vet mycket väl att en Rottweiler kräver en hel del jobb.. Självklart har vi läst mycket om Rottweiler men det är en helt annan fakta att ta in av folk som äger/ägt en Rottweiler :)Men jag älskar Amstaff, kan inte så mycket om den rasen, är det någon som vill berätta lite för oss?Står massa olika fakta om den rasen på internet...& Vi vill absolut inte ha någon liten "golvmopp" till hund, vi vill ha en hund som blir ett stort intresse , långa promenader , tävlingar ,k fast även en bra familjehund. :)
    Jag vet många som har amstaff, och alla dessa är väldigt lugna och kärvänliga..
    Dom är hyfsat lättlärda, och inte direkt skälliga, men detta beror lite på individ.
    Dock har jag sett bland dom som har amstaff, att dom "tror" att hunden tål hur mycket som helst, medans det i själva verket gör lika ont på en amstaff om en unge drar den i öronen, som på en schäfer, bara det att schäfern skriker så örona trillar av en..
    Det är väll lite en "svaghet" eller hur man ska uttrycka det, för dom visar inte gärna om dom har ont, så när dom väl visar det, kan det vara lite "sent ute"..
    Oftast väldigt lugna, och trevliga, men självklart med en del fart ändå, men vid rätt tidpunkt.
    Riktiga soffhundar, som gärna vill vara med och i centrum.

Det bästa du kan göra, är att åka hem till olika amstaff uppfödare och träffa på rasen, och även åka till bruks och se amstaffar där.
  • iidalinnéa

Okaj , ah jag har kontakt med en kille nu som har 2 dagars gamla amstaff valpar hemma :)

• LillaLulla

iidalinnéa - snälla du, impulsköp inte någon hund. Är hundarna reggade i SKK? Har de stamtavla? Köp inte en hund bara för att dess utseende tilltalar dig! Vad ska du använda hunden till? Soffhund, eller vad hade du tänkt dig?

Svar på tråden AMSTAFF