iidalinnéa skrev 2007-11-04 16:26:38 följande:
Tack för era svar:) Fick oss en liten tanke ställare :)Min pojkvän har alltid velat ha en Rottweiler & han/vi vet mycket väl att en Rottweiler kräver en hel del jobb.. Självklart har vi läst mycket om Rottweiler men det är en helt annan fakta att ta in av folk som äger/ägt en Rottweiler :)Men jag älskar Amstaff, kan inte så mycket om den rasen, är det någon som vill berätta lite för oss?Står massa olika fakta om den rasen på internet...& Vi vill absolut inte ha någon liten "golvmopp" till hund, vi vill ha en hund som blir ett stort intresse , långa promenader , tävlingar ,k fast även en bra familjehund. :)
Jag vet många som har amstaff, och alla dessa är väldigt lugna och kärvänliga..
Dom är hyfsat lättlärda, och inte direkt skälliga, men detta beror lite på individ.
Dock har jag sett bland dom som har amstaff, att dom "tror" att hunden tål hur mycket som helst, medans det i själva verket gör lika ont på en amstaff om en unge drar den i öronen, som på en schäfer, bara det att schäfern skriker så örona trillar av en..
Det är väll lite en "svaghet" eller hur man ska uttrycka det, för dom visar inte gärna om dom har ont, så när dom väl visar det, kan det vara lite "sent ute"..
Oftast väldigt lugna, och trevliga, men självklart med en del fart ändå, men vid rätt tidpunkt.
Riktiga soffhundar, som gärna vill vara med och i centrum.
Det bästa du kan göra, är att åka hem till olika amstaff uppfödare och träffa på rasen, och även åka till bruks och se amstaffar där.