• NoMore

TIPS!! Jäkla vinyl.. Vad ska jag göra?

Vi har nyss flyttat in i en tvåa på över 80 kvm. Vi blev störtkära direkt då den var så stor och härlig.
    Men nu blir jag snart galen på golven i den här jäkla lägenheten. Det är vinylgolv(plastmatta) i hall,badrum,kök och sovrum. Ja, alltså i alla rum förutom vardagsrummet. Då det bara är en hyresrätt kan vi inte byta/lägga nytt golv. Ska bara bo här i ett år till. Men golven gör att man inte trivs här! Blir galen på dessa fula golv. Det finns väl kanske vinylgolv som är helt okej men dessa ser ut som myrornas krig(på tv) fast i ljusgrönt och sunkig beige.

Nu undrar jag alltså om det är någon som har några tips på vad jag kan göra för att dölja golven lite mer. Med tanke på att alla rum e så stora räcker det inte med en matta.Tyvärr!

Jag uppskattar ALLA tips jag kan få! Speciellt dem som inte gör att plånboken gråter! (och jag) =) Gärna bilder på era egna hem där ni döljt er "fula" plastmatta..

• Svar på tråden TIPS!! Jäkla vinyl.. Vad ska jag göra?
  • NoMore

Jaa, jag har funderat på det...(måla) men är osäker på hur bra det håller och vilken färg man i så fall ska måla.. =/

• Suri

Gå in i en färgbutik och fråga. Sambon sa att det finns jättebra färger nu som är hållbara just till plastgolv.

one people, one nation, one destiny
  • NoMore

Åå tack så mycket Suri.. Ska springa dit redan imorn så kanske jag snart slipper dem här fula golven.. Haha..
    Vad säger en hyresvärden då? =/

Suri skrev 2007-11-04 13:47:05 följande:
    Gå in i en färgbutik och fråga. Sambon sa att det finns jättebra färger nu som är hållbara just till plastgolv.
  • pr32

Lägg in ett klickgolv! Det är bara att ta loss igen och ta med er då ni flyttar.

Det är de små dagliga grejorna som gör livet så spektakulärt.
  • NoMore

Du e inte dum du.. =) Men, blir inte det himla,himla dyrt?
    Tack för ditt svar!

pr32 skrev 2007-11-04 14:01:13 följande:
    Lägg in ett klickgolv! Det är bara att ta loss igen och ta med er då ni flyttar.
  • Teskedsmamman

Iofs tror jag det är Linoleummattor ni har, men om det görs på ett snyggt sätt och blir smakfullt så brukar inte hyresvärdarna klaga. Ta kontakt med hyresvärden innan och kanske stäm träff med dem i lägenheten och förklara hur ni har tänkt, vilken färg osv... och ta foton på före/efter så att ni kan bevisa att standarden blev högre efter målningen... då är det liten risk att ni blir ersättningsskyldiga...

T ex om ni inte tar kontakt med hyresvärden och målar alla golv chockrosa... då är risken hög för att man blir ersättningsskyldig

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • pr32
    NoMore skrev 2007-11-04 14:03:24 följande:
    Du e inte dum du.. =) Men, blir inte det himla,himla dyrt? Tack för ditt svar!
    finns biliga på Ikea
    Det är de små dagliga grejorna som gör livet så spektakulärt.
  • NoMore

Japp, du har helt rätt.. Jag är så arg på dessa golv att jag inte ens vet vad dem heter längre. =)

Ja, men vi har mycket mörka möbler så ett ljust golv hade nog varit bäst.. Men är det bästa att måla vitt då?
    Det jobbiga är att hall,kök,sovrum går ihop utan trösklar så mattan bara "flyter" överallt. Men ska man kanske ge sig på ett försök att måla i olika färger? Eller köra samma färg i alla rum?
    Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Teskedsmamman skrev 2007-11-04 14:04:28 följande:
    Iofs tror jag det är Linoleummattor ni har, men om det görs på ett snyggt sätt och blir smakfullt så brukar inte hyresvärdarna klaga. Ta kontakt med hyresvärden innan och kanske stäm träff med dem i lägenheten och förklara hur ni har tänkt, vilken färg osv... och ta foton på före/efter så att ni kan bevisa att standarden blev högre efter målningen... då är det liten risk att ni blir ersättningsskyldiga...T ex om ni inte tar kontakt med hyresvärden och målar alla golv chockrosa... då är risken hög för att man blir ersättningsskyldig
  • NoMore

Jaa men det är linoleugolv. Helt rätt! Det är bara jag som snurrar till det för er lite. =) Tack så mycket för länken. Ska genast kika där. Och imorn blir det till att stå med näsan klistrad mot dörren på färgbutiken så jag får färg snabbt. Hehe.

Men är vitt för ljust på plastgolv? *nyfiken*

tack tack..

Tyras föräldrar skrev 2007-11-04 14:11:41 följande:

samma färg i alla rum. Men fråga värden först!här skriver aftonbladet hur det går till att måla linoleumgolvwww.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/arti...
  • Teskedsmamman

Vitt golv är nog inte att rekommendera... blir skitet bara man tittar på det....

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Jalapeno

grått låter trist men med mattor på blir det jättesnyggt. I synnerhet om det är samma färg i alla rum.

Svar på tråden TIPS!! Jäkla vinyl.. Vad ska jag göra?