• Mysis nr1

Illamående och huvudvärk av Vitamineral???

Vet inte om det är ett samband men börjar misstänka det. Glömmer ofta att ta vitamineral då jag dricker mkt juice, frukt och annat med folsyra. Men när jag tar så får jag ofta illamående i direkt samband och migränliknande huvudvärk efter ett par timmar. kan ju vara ren slump men vill bara höra om någon vartit med om liknande?

***stolt mamma***
  • Svar på tråden Illamående och huvudvärk av Vitamineral???
  • Junior mint

jag fick huvudvärk av vitamin tabletter (enomdan), så det kan absolut finnas samband.

• Mysis nr1

Det är bra att höra att det finns fler......... Funderar på att testa nån annan sort och se om jag slipper detta. Hoppas det.

***stolt mamma***
  • Junior mint

Det kan ju bero på att du har fyllt ditt behov av vitaminer, och det blir liksom överdos på vitaminer med tabletterna. Prova att bara hålla dig till juicen en tag.

• Bellbox

Jag fick, hör & häpna, URINVÄGSINFEKTIONER vid de 2 separata tillfällen jag började ta dessa vitaminer Det fattade jag såklart inte efter första omgången med vitaminer (slutade ta dem då infektionen kom och glömde sen ta dem efter antibiotikabehandlingen) När jag sen ½ år senare började med vitaminerna igen fick jag Urinvägsinfektion IGEN så då drog jag den slutsatsen... Har aldrig haft det vare sig tidigare eller efter dessa 2 tillfällen... *knäppt*

har också hört att vitaminer med järntillskott tidigt i graviditeten kan bidra till graviditetsillamåendet, därför rekomenderar vissa läkare i USA att man undviker järn-tillskott i den TIDIGA graviditeten (naturligtvis är det skillnad senare i graviditeten & då har man ju heller inte "the morning sickness" som man har i början relaterat till hormonerna)

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • Crown S

Tycker det där låter mycket långsökt!!! Om man nu råkat fylla sitt behov på vitaminer som nån skrev, så kom ihåg att t ex c-vitamin och alla gruppen b-vitaminer är vattenlösliga och kan alltså ej lagras i kroppen, utan överskottet far ut av sig sjäv, så ingen risk för överdosering då! Överhuvudtaget mycket ovanligt att man skulle få för mycket, snarare tvärtom, fastän man försöker äta mångsidigt. Sen är det ju stor skilnad beroende på vilken typ av tillskott man tar, jag skulle för egen del inte ta nåt annat tillskott än såna som är organiska, d v s tillverkade av organiskt material såsom frukter o grönsaker! Jag mådde då mycket bättre nu under min senaste graviditet då jag tog organiska multivitamin-mineraltillskott samt omega-3-tillskott samt naturligtvis kalcium-magnesiumtillskott!

• camben

Jag blir fruktansvärt illamående (har till och med spytt vid tillfällen) om jag inte äter i samband med att jag tar vitamintablett.
    Mitt tips är alltså att ta tabletten efter måltid, t ex frukost.

• Filuria

Järnet i vitamintabletten är känt för att skapa illamående, gravid eller icke. Huvudvärke vet jag inte dock...

• EnHusMus

Vet att jag kunde absolut inte äta vitaminerna utan att samtidigt ta något annat att äta. Slog nästan aldrig fel, efter ca 20-30min kräktes jag.
    Testade att svälja med juice, men de va inte bättre.

• Bellbox

Man kan faktiskt överdosera vitaminer; t.ex är A-vitamin i för hög dos inte bra...
    men b-vitaminer är t.ex vattenlösliga så dem kan man inte överdosera

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • Crown S
    Bellbox skrev 2007-11-05 12:21:58 följande:
    Man kan faktiskt överdosera vitaminer; t.ex är A-vitamin i för hög dos inte bra...men b-vitaminer är t.ex vattenlösliga så dem kan man inte överdosera
    Ja, A-vitamin kan lagras i kroppen eftersom det är fettlösligt, så det kan överdoseras. Det man i stället kan göra är att ta karotener i naturlig form, dessa omvandlas i kroppen vid behov till A-vitamin, och det betyder att det inte finns nån risk för överdosering av A-vitamin. Och vitamin- o mineraltillskott ska ju tas i samband med måltid, för att det bättre ska upptas, o så slipper man ju problem med illamående då också...
Svar på tråden Illamående och huvudvärk av Vitamineral???