• Anonym (ajaj)

Svullen snopp på sonen =(

Sonen klagade innan idag på att det gjorde lite ont i snoppen. Vi kollade när han var på toa men allting såg normalt ut. Senare ikväll när vi var hos ett par bekanta så sa han igen att det gjorde ont och vi kollade igen när han var på toa. Och då var den röd och svullen. Vi åkte hem och när vi kollade närmre så såg vi att det var ollonet hade svullnat upp till dubbel storlek. Försökte dra bak förhuden men det gick inte för att det var så svullet =/ Och han hade jätteont vilket man verkligen kunde se på honom. Men han hade inte ont när han kissade. Han är 3½.

Är det någon som varit med om liknande på sina små pojkar?

Ska ringa vc direkt i morgon när vi stiger upp. Kände inte att det var någon mening att åka in till akuten för han var så trött att han slumrade hela tiden och väntetiden på akuten är alltid så lång.

• Svar på tråden Svullen snopp på sonen =(
  • Nyfiken gul

ring sjukvårdsupplysningen så kan du få mer svar redan ikväll om pojken kanske vaknar inatt av att han har ont så du vet hur du kan lindra..

min gissning är för trång förhud så det kan ha kommit in skräp eller bildats svamp på ollonet.

eller urinvägsinfektion - vilket inte nödvändigtvis behöver orsaka sveda..

• Anonym (ssk)

Ni ska absolut inte vänta med att åka in till akuten om den svullnat så mycket! Man ska heller inte själv dra tillbaka förhuden på så små pojkar.

Ring in till barnakuten nu direkt, infektioner i urinorganen är inte alls bra och kan ge stora skador.

• lurv

Låter som en liten inflammation under förhuden sk ballanit. Det kan få snoppen att svullna och bli röd och det kan även göra ont att kissa. Vi har en medicinspruta och sprutar ljummet vatten med under förhuden när Kotte har haft det, fick tipset på BVC. Att låta sonen få sitta länge i badet kan också hjälpa till.

• Anonym (ajaj)

Han säger att det svider. Att lägga en varmare filt på lindrar. Testade det innan i samband med att han duschade. Har även alvedon sup tillgängligt och kollar till honom hela tiden.

Men som du säger är det nog lika bra att ringa in och höra med dom iaf. Tycker så synd om honom. Men hade känt mig ännu hemskare om vi åkt till akuten och suttit där i flera timmar när han var så trött.

Nu ser han iaf fram emot att få visa "sin stora snopp som är sådär jättestor" (som han själv säger) för doktorn i morgon.

• Luddvar

Man kan tvätta med vatten. Ta en medicinspruta och spruta upp vatten under förhuden och låt det liksom tvättas rent där. Det är vanligt med infektioner där och inte farligt. Fast det gör ju ont så klart.

• Anonym (ajaj)

Han var uppe och kissade nyss och han är inte alls på humör för det. Satt inte ens still utan sprang in i sängen igen =/ Ska ta upp honom om en timme igen så kan jag testa göra så.

Bara vanligt vatten eller?

Luddvar skrev 2007-11-04 22:16:09 följande:
    Man kan tvätta med vatten. Ta en medicinspruta och spruta upp vatten under förhuden och låt det liksom tvättas rent där. Det är vanligt med infektioner där och inte farligt. Fast det gör ju ont så klart.
    Ska sätta mig i telekön nu
  • Leons Mami
    lurv skrev 2007-11-04 22:14:58 följande:
    Låter som en liten inflammation under förhuden sk ballanit. Det kan få snoppen att svullna och bli röd och det kan även göra ont att kissa. Vi har en medicinspruta och sprutar ljummet vatten med under förhuden när Kotte har haft det, fick tipset på BVC. Att låta sonen få sitta länge i badet kan också hjälpa till.
    Min son har haft precis likadant och fick samma tips som du. Efter 2 dagar va allt normalt. Tog även medicinsprutan och sprutade in lite idomin salva för att det inte skulle skava, det tyckte sonen va jätte skönt.
  • Luddvar
    Anonym (ajaj) skrev 2007-11-04 22:17:27 följande:
    Han var uppe och kissade nyss och han är inte alls på humör för det. Satt inte ens still utan sprang in i sängen igen =/ Ska ta upp honom om en timme igen så kan jag testa göra så. Bara vanligt vatten eller? Ska sätta mig i telekön nu
    Ja, det går bra men har ni koksaltslösning hemma är det jättebra. Annars kan ni köpa det imorgon. Det brukar bli bra ganska så fort.
  • Anonym (ajaj)

Pratade med sjukvårdsupplysningen, mage till otrevlig människa!

Ska testa med ljummet vatten nu. Sen blir det att åka till vc i morgon.

Tack för hjälpen hönni

• Anonym (ajaj)

Lustigt för en kompis var inne med sin son på akuten för den hade svullnat "igen". Hade för trång förhud och läkarna undrade varför hon inte kollat det tidigare utan upptäckt det så himla sent. Han var då 4½

Anonym (ssk) skrev 2007-11-04 22:13:02 följande:
    Ni ska absolut inte vänta med att åka in till akuten om den svullnat så mycket! Man ska heller inte själv dra tillbaka förhuden på så små pojkar.Ring in till barnakuten nu direkt, infektioner i urinorganen är inte alls bra och kan ge stora skador.
  • suzolina

min son hade en sån infektion och vi fick en salva av distriktsköterskan hmm gonsalva var det men den används även för snopp infektioner
    tvätta ordentligt med ljummet vatten, spruta in vatten med en medicin spruta ..och låt han sitta i badet...

• Anonym (ja me)

Min son hade precis likadant förra veckan och det var förhudsinfektion. BVC sa att man ska tvätta snoppen ofta med vatten några dagar. Heslt bad. Jag drog tillbaka förhuden lite lite på min son och tvättade. Då såg man att det kom ut lite grumlig vätska.

Det gick över på några dagar. Lycka till

• SvanFlikkan

jag hade åkt in direkt med honom!

Min son var svullen tidigare, så smörjde in honom (lite svullen och lite röd bara) med inotyol salv. de gick över, men han har blöja än vägrar gå på pottan.

men kolla upp de fort!

• Indianica

Du kan ringa igen om ett tag om det inte ger med sig eller åk in! (kolla feber också!!!)

När detta hände oss, tvättade jag försiktigt med ljummet vatten och satte på lite zinkpasta på ollon och förhud. Vet inte om det rekommenderas, men det lindrade och mannen är läkare så det är nog inte helt fel...men ger dte inte med sig snart så åk in. Lilla gubben ska inte behöva må så...

• Anonym (ajaj)

Kollade om han hade feber igår men det hade han inte så jag sprutade med ljummet vatten  och gav honom en alvedon, sen sov han gott resten av natten.

Var på vc i morse och fick en större spruta och dom sa att man kunde smörja lite med pevaryl. Så nu är han på dagis och leker

Svar på tråden Svullen snopp på sonen =(