• Anonym (Vill ju!)

Hjälp oss få tillbaka glöden!

Min man och jag har varit tillsammans i snart 8 år. Vi har en dotter på 2 år.

Vi älskar och respekterar varandra och har ett helt okej förhållande. Men det känns ändå som det är så mycket som saknas!

All glöd är borta. Vi har knappt sex längre. När vi har det är det nästan alltid på min mans initiativ. Jag vill verkligen vilja, men när jag väl går och lägger mig är jag så trött så sex är inte det första på min önskelista direkt. Vi kramas mycket, men vi är båda överens om att sex är en viktig ingrediens i förhållandet.

Jag tycker att allt (inte bara sexlivet) bara är en massa måsten. Lämna på dagis, handla, städa, laga mat, så gräsmatta, måla huset, betala räkningar, gå ut med hunden, tvätta, byta glödlampa Ja, ni förstår, allt det här vardagliga som man inte kommer ifrån, men som jag nu känner äter upp vårt äktenskap!! Vi pratar nästan aldrig om nåt annat än våra jobb och dotterns dagis och så allt vi MÅSTE (men inte vill) göra.

Hur ska vi göra för att vardagen inte ska kännas så fruktansvärt grå hela tiden? Vi vill ju verkligen vara med varandra och vi vill att det ska fungera.

• Svar på tråden Hjälp oss få tillbaka glöden!
  • sagogrynet82

skafaf barnvakt en gång i veckan eller månaden och gå ut och ät på en fin restaurang, eller ta in på hotell en hel natt ;) olala då kan det gå hett till! ;) kom ifrån vardagen genom att faktiskt vara utan barnet ibland. eller skaffa barnvakt och gör det romantiskt hemma, laga en god middag tillsammans med en flaska vin till! skriv kärlekslappar till varann som ni gömmer här och var, i hans socklåda, hans jackficka, smörpaketet osv osv.. finns mycket man kan göra.

• Anonym (Vill ju!)

sagogrynet - Det dumma är att när vi gör såna saker (går ut och käkar t ex, har barnvakt) så blir det oftast så stor grej av det. Att NU ska allt vara jättebra liksom, nu ska vi ha värsta pangsexet, medan det i egentligen ju är så att vi fortfarande är lika trötta. Det känns som våra problem just nu är lite större än att det räcker med gulliga lappar, tyvärr. Vi anstränger oss på helgerna och gör romantiska middagar osv, men det blir ju ändå att vi sitter och pratar om staketet som måste målas

• Anonym (resa)

Vi åkte iväg på en weekendresa. Bara tid för oss, massor med upplevelser och sex varje dag. Konstigt egentligen. Då vi med två små barn knappt orkat ha sex en gång i månaden, men direkt man får lugn och ro och sova hela nätterna så kan man inte hålla sig ifrån varandra.

En kväll blir lite för stressigt, det håller jag med om. Det värsta är om man börjar bråka under kvällen om något vardagligt. Då känns det som det går riktigt utför. Men alla förhållanden går väl upp och ner. Då känner man verkligen att man lever...

• Eisa

Ta lite glöd av oss, vi äter ihjäl varann snart

• trolltyg

Förstår din känsla, har den själv emellanåt att förhållandet känns lite småtråkigt. Är det inget annat som stör än att ni har det just lite tråkigt och att ni är trötta? Om det är "bara" det som är problemet så kanske det skulle hjälpa att ni planerar en egen resa bara ni två tillsammans, prata sedan om den och fantisera vad ni ska göra då ni får egen tid. Bara så ni får något roligt att prata om och se fram emot något tillsammans. Men gör ingen prestaions grej av det så att det blir en besvikelse om inte allt som ni planerat blir av.

Sedan tror jag det är viktigt att ni har roligt på varsitt håll också. Gå ut med kompisar och skratta och ha kul, det gör att kravet på att ni alltid ska ha kul tillsammans kanske släpper lite? Slentrian i förhållanden är så vanligt och faktiskt lite behövligt tror jag men det gäller att hitta tillbaka till varandra och ljuspunkterna lite då och då.

Lycka till!

• Anonym

1: testa att få tid till morgonsex istället då ni båda är pigga?
    2: försök få bort pressen att det ska vara så perfekt (med middag osv), testa att ha lite snabbisar på ca 5min. då lite sex ofta leder till att man vill ha det oftare.
    3: en liten nyp i baken när du går förbi han i köket, ställa dig och hångla med honom medans ni gör mat, börja spontandansa med varandra - eller nåt annat som inte "kräver" så mycket för att bygga upp lite mer sexspänning och få in lite spontanitet i livet.

tror det är viktigt att du/ni blir av med känslan att det är något ni måste göra. kanske komma överens om att ni inte ska ha sex på 2v. och då passa på att göra allt annat. läste någonstans om en metod för att bygga upp spänningen till varandra igen men kommer inte ihåg vart... På det stora hela gick det ut på att man började utforska varandras kroppar igen utan att ha sex på ett tag. smekningar, massage, kyssar osv...

• Anonym (Vill ju!)

Morgonsex saknar vi nåt enormt för det hade vi "jämt" innan dottern föddes. Nu har vi henne mellan oss varje morgon när vi vaknar...

Jag tror också på det där med att ha sex oftare, för då vill man ha det ännu oftare. Jag vet att det funkar så för oss, men det är ju det att få till det som är problemet. Eftersom jag inte är speciellt sugen är det svårt att få till snabbisar eftersom jag behöver en rätt lång startsträcka...

Vi lämnar ofta bort dottern över en natt, men ingen av oss vill resa på en längre tripp utan henne.

Vi är nog rätt duktiga på att ha roligt på varsitt håll och vårda våra egna intressen, vi tränar båda två t ex. Vi mår ju bra av det, men samtidigt ökar det på vardagsstressen också.

Sen handlar ju inte allt om sex. Det känns som ALLT bara är så himla tråkigt jämt

• Anonym (resa)

Då är det kanske inte glöden det är fel på, utan bara att ni blivit påverkade av den mörka årstiden, stress på jobbet eller andra yttre faktorer.

Då ni får tillbaka lusten på livet får ni säkert också tillbaka lusten till varandra.

Varför inte försöka hitta någon ledig tid att fara på semester hela familjen till något roligt ställe?

• Anonym (Vill ju!)

Anonym resa - Jo, det stämmer nog att det är "livsglöden" som falnat, men det är ju illa nog

• Anonym (resa)

Tror fortfarande på min tanke att resa bort någonstans, tillsammans med er 2-åring då eftersom det inte är egentid ni behöver isf. Bara att planera och se fram emot en resa brukar lysa upp vardagen.

Det kanske är du som måste hitta något kul att försöka uppnå eller bara njuta av så att du kan sprida lite glädje omkring dig? Då jag är glad och peppad så brukar jag alltid hitta på små roliga saker för man och/eller barn då andan faller på. Då blir de gladare och det blir en positiv spiral för då blir ju jag gladare osv. (Min man gör däremot inte samma sak för mig...hm.)

• Anonym (- - -)

1. Få tid för era egna intressen.
    2. Åk bort från varandra, så ni hinner längta!
    3. Planera något för framtiden, typ en resa, jobba mot målet i form av tex. en språkkurs tillsammans.
    4. Försök få barnvakt regelbundet, varannan helg.
    5. Ha små delmål, tex varannan helg.

För att behålla glöden så måste båda jobba med sig själva och utvecklas. Det är svårt att älska något passionerat ett helt liv om man inte kan finna nya saker hos varandra!

• Anonym (Vill ju!)

Ni har sagt så mycket kloka saker. Just nu känns det bara som vi inte orkar ta tag i nånting. Jag vill ha spänning och romantik i mitt liv och verkligheten är bara grå vardag. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra... Det kanske är så här livet är? Jag kanske klagar i onödan? Alla andra kanske har det likadant? Vi har det ju rätt bra, men ibland får jag en känsla av att vi är två gamla kompisar som lever ihop.

Jag skulle gärna resa bort ett tag, men min man tycker ofta att det kostar för mycket

• Anonym
    Anonym (Vill ju!) skrev 2007-11-06 21:52:00 följande:
    Ni har sagt så mycket kloka saker. Just nu känns det bara som vi inte orkar ta tag i nånting. Jag vill ha spänning och romantik i mitt liv och verkligheten är bara grå vardag. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra... Det kanske är så här livet är? Jag kanske klagar i onödan? Alla andra kanske har det likadant? Vi har det ju rätt bra, men ibland får jag en känsla av att vi är två gamla kompisar som lever ihop. Jag skulle gärna resa bort ett tag, men min man tycker ofta att det kostar för mycket
    Oj..känns som om jag kunde skrivit allt du skrivit !
    Jag känner exakt likadant, är detta mitt liv? Ska jag inte få uppleva mera?
    Är livet såhär ?
    Jobbigt..vi går i familjeterapi, jag velar och sambon är ledsen..
  • Anonym (Vill ju!)

Sista anonym, tycker du familjeterapi ger något?

• Miafia33

Skaffa barnvakt och gör det till en vana så att ni får tid för varandra. Kvällen behöver inte bli perfekt och försök att inte ha några förväntningar. Det viktigaste är att ni kommer ifrån vardagens alla sysslor.

Kramas och pussas mkt, mkt närhet är bra för attraktionen. Ni kommer säkert att lösa det, lycka till

• Anonym (S)
    Anonym (Vill ju!) skrev 2007-11-09 19:22:25 följande:
    Sista anonym, tycker du familjeterapi ger något?
    Både ja och nej......jag är rätt säker på att jag borde lämna men vet inte..allt är kaos..
    Slänge rin en signatur, lättare att kommunicera då.
    Funderar du på det?
  • peez

Tips för en trevligare vardag!

*Ha pick-nick på vardagsrumsgolvet en onsdag istället för att äta middag vid bordet.
    *bada skumbad och drick likör en torsdagskväll
    *köp en bra CD-bok på en måndag och sätt in den i din Walkman. Tag en hörlur var. Släck alla lampor och lägg er i skedposition i sovrummet. Lyssna. Det ger en helt annan dimension än film.
    *starta en alldeles egen "vinprovning" eller ölprovning. Köp hem en ny flaska vin varje helg (alkisvarning?) och drick, diskutera vinet.
    *Gå ut naken på trappan isvept i täcke och titta på stjärnorna tillsammans.
    *kolla på porrfilm (Ooups!)
    Tänd MÄNGDER med levande ljus och rökelser på tisdagskvällen och sätt på en orientalisk nyinköpt skiva.

Vardagarna blir plötsligt lite roligare. Med enkla medel

• Anonym (Vill ju!)

peez - jättebra tips, verkligen Det där med ljudbok har jag aldrig tänkt på, lätt jättemysigt!

anonym (s) - njae, så dåligt känns det inte som vi har det, som tur är. 

Svar på tråden Hjälp oss få tillbaka glöden!