• gersime

Alkoholfri glögg?

Igår gjorde vi iodning glögg här hemma, luktade underbart! Köper alltid Blossas lättglögg och var ju säker på att den var alkoholfri, när jag tittade för säkerhets skull så står det att det är 2,2%, är ju rätt mycket... Tittade även på en annan flaska som jag köpte på Ikea, där det står alkoholfri med stora bopkstäver på, men nere i hörnet stod det 1,4%...
    Visst det är inte jätte mycket alkohol men vågar inte dricka det...

Så undrar lite om det finns helt alkoholfri glögg eller hur gör ni andra glöggälskare? Dricker ni den ändå?

Usch blev jätte ledsen

• Svar på tråden Alkoholfri glögg?
  • Ekorrfamiljen

Det finns väl "saftglögg" och där ska det inte vara alkohol, men jag är inte helt säker.

Carpe Daim - Fånga Degen
  • missteddy

jag körde med saftglöggen när jag var gravid julen 2005

• strojes

Det finns helt alkoholfri glögg, den brukar kallas saftglögg.

• Jungblom

Det är saftglögg som gäller om man vill ha helt alkoholfri.
    Personligen så gillar jag inte saftglögg och anser om man kokar lättglöggen en stund och bara dricker litegrann så att kroppen kan ta hand om alkoholen, så är det ingen fara.

(Alkohol bildas ju naturligt i magen ibland, när man tex ätit en fet/mastig mål tid och sen äter frukt efteråt. Då jäser frukten i magen medan den väntar på att få komma vidare. Alltså klarar kroppen av att hantera små mängder alkohol. Bara något att fundera över, jag själv är annars emot att man dricker när man är gravid)

• strojes

gersime: Jag gillar inte heller saftglögg så jag drack en liten mugg lättglögg (2,2%) när jag var gravid med dottern, gillar inte heller att dricka alkohol under graviditet men det blir så lite i en glöggmugg så det är ingen fara.

• Jeanettsky

Hej,

Som övriga skrivit så finns det saftglögg, det är den med tomtehuvudet på. För att göra den godare kan du slänga i lite glöggkryddor som även finns att köpa då smakar den mycket likt.

• Zhara

Jag drack vanlig lättglögg Blossa alltså med ca 2,0% och som sagt om man kokar den lätt så är det ingen fara.
    Denna gången kommer jag oxå dricka Blossas! mums o med pepparkaka till

• gersime

Får testa det med kryddor i Klarar inte av att dricka det när jag vet om alkoholalten... Får bli att åka och handla det sen då

• Catti41

Håller med. Ta saftglögg men krydda på den mer, så blir det mer smak och mindre saft om man säger så.

Jag kommer köra med glöggte istället i år. Då får man glöggsmak men slipper det där uschligt söta.

Svar på tråden Alkoholfri glögg?