• Sommarkatten

Hur stor lägenhet måste man ha för att två vuxna innekatter ska trivas?

Hur stor lägenhet måste man ha för att två vuxna innekatter ska trivas? Katterna är två kastrerade kattpojkar. Tänkte köpa ett par höga klätterställningar och ha saker på väggen som får klättra på. Bygga på höjden lixom. Och såklart ett ton med leksaker och leka med dom varje dag så dom ska stimuleras.

Men vad är minimum? De ska bo i lägenheten i mindre än ett år, sen blir det en större lägenhet. Vissa säger att 30 kvm går bra, andra säger 50 kvm som mini. Vad tycker ni?

I ♥ me
  • Svar på tråden Hur stor lägenhet måste man ha för att två vuxna innekatter ska trivas?
  • camas

*harkel* överstimulera dem inte... ge nån leksak då o då...  det är ju som med barn, ger man massa leksaker så lessnar de på att leka...

• Baryk

Jag bodde en period (mindre än ett år) i en lägenhet på 40 kvm med mina vuxna honkatter. Gick jättebra! Nog föredrar de ett större ställe där de kan springa omkring, men huvudsaken är ju att man sköter om dem bra på alla andra sätt istället. Ge dem nån leksak ibland, se till att de har plats att sitta o titta ut genom fönstret o så, så ska du se att det går bra!

• saker

mina två missar bodde med mig i min studentlght på 36 kvm å det var då inga problem de busade som vanligt, och hade massor av favoritgömställen att sova på

• Loovi

jag har en lägenhet på 37 kvm. Mina katter trivs som fisken i vattnet. båda två är uppväxta här också.

• Sommarkatten

Åhh vad bra det låter! Hade gärna börjat gå koppelpromenader med dom, men jag köpte dom som vuxna och den ena är rädd för allt och alla, så han måste jag få helt tam för mig innan jag ens kan fundera på att försöka gå ut.

I ♥ me
  • Loovi

Ja vänta med det tills den känner dig väl. Eftersom den är vuxen redan så kanske den aldrig vänjer sig men börja vänja dom vid sele inomhus. låt dom traska fritt med det..

I början kanske de blir så att dom faller ihop i en hög på golvet (ser ut som att dom spelar döda nästan) och när dom börjar gå runt så svankar dom med ryggen. Så låt dom vänjas inne först =)

Sommarkatten skrev 2007-11-05 11:36:19 följande:
    Åhh vad bra det låter! Hade gärna börjat gå koppelpromenader med dom, men jag köpte dom som vuxna och den ena är rädd för allt och alla, så han måste jag få helt tam för mig innan jag ens kan fundera på att försöka gå ut.
  • salvation

En kompis hadde tre katter, en hund och en pojkvän i en etta på 45 kvm det funkade hur bra som helst... bortsett från med pojkvännen...*lol*

• Sommarkatten

haha

salvation skrev 2007-11-05 13:29:22 följande:
    En kompis hadde tre katter, en hund och en pojkvän i en etta på 45 kvm det funkade hur bra som helst... bortsett från med pojkvännen...*lol*
    I ♥ me
  • Knasiga morsan

Vi har tre katter i en 3:a på 65 kvm och vi tycker det fungerar bra.

innan när jag har haft katter innan så har jag bott på allt från 25 kvm till 40 kvm.. Och dom klarade det också väldigt bra.. Tyvärr finns inte dom katterna med mer idag..

• Stugan
    Sommarkatten skrev 2007-11-05 11:22:25 följande:
    Hur stor lägenhet måste man ha för att två vuxna innekatter ska trivas? Katterna är två kastrerade kattpojkar. Tänkte köpa ett par höga klätterställningar och ha saker på väggen som får klättra på. Bygga på höjden lixom. Och såklart ett ton med leksaker och leka med dom varje dag så dom ska stimuleras.Men vad är minimum? De ska bo i lägenheten i mindre än ett år, sen blir det en större lägenhet. Vissa säger att 30 kvm går bra, andra säger 50 kvm som mini. Vad tycker ni?
    vi har 2st på 47kvm inga problem!
Svar på tråden Hur stor lägenhet måste man ha för att två vuxna innekatter ska trivas?