Inlägg från: nda |Visa alla inlägg
  • nda

Ett råd: Skaffa inte katt!

Vi har inte kastrerat vår honkatt än för vi känner flera som vill ha ungar ifrån henne. Tyvärr har hon inte lyckats få till det än (undrar om det ligger i familjen ) så hon har MINST en gång i månaden i över ett års tid. Jag håller på att bli tokig, vi får inte en sekunds lugn och ro när det är dags och jag tycker så synd om henne som ålar omkring med rumpan hängande i golvet så jag funderar på att kastrera henne nu ändå. Det finns ju så många kattungar här i världen som behöver ett hem så de får väl ta en från någon annan...

• nda

Vi har ingen försäkring :-O men vi lägger undan pengar varje månad som vi kan använda om/när det är något. Jag vet att folk säger att man ska ha en försäkring men problemet är att den inte gäller efter en viss ålder och du då kan ha betalat en väldans massa tusenlappar som du aldrig kan utnyttja. Min faster råkade ut för att hennes försäkring inte gällde när det väl var dags så att trots att hon betalat så mycket pengar under alla år fick hon bekosta allt själv.

Jag tycker att det är huvudsaken att man alltid har pengar till sina älsklingar när det behövs och inte försummar dem utan ger dem den bästa vården de kan få. Jag skulle aldrig se det som ett alternativ att avliva bara för att det blev för dyrt.

• nda

Den andra anledningen till att vi väntat med att kastrera vår hona är även att vi hört av veterinärer och andra att katten kan må väldigt dåligt om man kastrerar dem innan de fött en kull. Jag vet inte om det är sant men vi har hört fler som sagt det än motsatsen så det finns ju i bakhuvudet. Och jag har aldrig påstått att vi inte skulle lägga pengar på en kastrering, det kostar men det är helt klart värt det

• nda

DaCiss- Vet inte om du menade mig i ditt inlägg ovan. Jag skulle ju alltså inte skaffa en kull för att det var bättre för katten (har hört det och haft det i åtanke men det är inget avgörande) utan för att vi har vänner som vill ha kattungar ifrån våran katt. Det är huvudskälet till att vi valt att vänta.

Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!