Inlägg från: DaCiss |Visa alla inlägg
  • DaCiss

Ett råd: Skaffa inte katt!

Från www.katter.nu (under rubrik "Att få hem en ny kattunge", om kastrering)

"Kastrering
    Kastrera honkatten om du inte tänker låta den gå i avel, katten mår inte bra av att gå på P-piller länge, eller löpa ofta utan att få para sig. Läs vår artikel om P-piller !

Kastrera även din hankatt om ska gå ute fritt, det finns tyvärr för många oönskade katter, en hane som är okastrerad och inte får para sig blir vanligen stressad och urinmarkerar.

När du ska kastrera din katt, kom ihåg att den bör vara över ett år när du kastrerar den, så att urinvägarna har vuxit till sig !"

Om p-piller:

"De sidoeffekter av p-piller som kan ses är:
    Viktökning - en kombinerad effekt av att katten äter mer och rör sig mindre
    Temperamentsförändringar - en del katter blir surare, andra vänligare och mer tillgivna. En del katter kan också bli slöa och hängiga.
    Ökad törst och urinering
    Diabetes - dräktighetshormon motverkar insulin, och p-piller kan därför utlösa diabetes, sockersjuka, hos individer med anlag för sjukdomen.
    Livmoderstörningar - de effekter som dräktighetshormon har på livmoderslemhinnan gör att långvarig p-pillerbehandling orsakar förändringar i densamma. Särskilt i kombination med löpningshormon ökar också risken för livmoderinflammation.
    Juverförändringar - Behandling med dräktighetshormon kan i enstaka fall, både hos han- och hondjur, orsaka en förstoring av hela eller delar av juvret. Detta går oftast över utan behandling, men om det är kraftigt kan man behöva uppsöka veterinär. Om man regelbundet i flera år behandlar katten med p-piller ökar risken för både godartade och elakartade tumörer. Medelåldern då tumörerna uppträder är 9 år. Kastration minskar risken för juvertumörer, ffa om man kastrerar katten före 2 års ålder."

Läs igen, OBS!:

"Om man regelbundet i flera år behandlar katten med p-piller ökar risken för både godartade och elakartade tumörer. Medelåldern då tumörerna uppträder är 9 år. Kastration minskar risken för juvertumörer, ffa om man kastrerar katten före 2 års ålder"

• DaCiss

CB72:

"Kastrera katter kan man göra om dom är utekatter..Eller om dom kissar inne.. Annars så finns det ju ingen mening med det..."

Läs gärna om meningen med det i mitt föregående inlägg här i tråden!

• DaCiss

Mer om p-piller från katter.nu

"Om katten inte ska gå i avel, bör man överväga att kastrera den. Då minskar man kraftigt risken att den utvecklar juvertumörer."

"Sammanfattning
    P-piller innehåller konstgjort dräktighetshormon. Det finns i Sverige bara en typ på marknaden. P-piller ges för att förhindra löpning och dräktighet. Om katten inte ska gå i avel kan man istället kastrera den. För att minska risken att avelskatter får livmoderstörningar bör man inte avbryta löpningar med p-piller."

• DaCiss

Men ta och läs vad jag kopierat in här. Där står det heller inte något om att det skulle vara sant om at katten ska få gå en kull först för att må bättre!

• DaCiss

Alltså, det lät lite konstigt det sista jag skrev. Men alltså det står inget om att katten bör få en kull innan den kastreras så det ska inte vara någon fara med det. Hellre kastrera än låta den gå på piller hela livet eller löpa varje gång för den mår inte bra utav det. Och hur många tänker låta sin katt få en kull om man bara har henne som sällskap? Kastrera era katter, inne som ute!

• DaCiss

nda:

Nej då jag menade inte nått speciellt just mot dig utan mer allmänt att jag inte tror på att det ligger mycket sanning i det att honkatter bör få en kull först innan kastrering. Så du måste inte alls förklara dig för mig!

• DaCiss

Vi ska skaffa katt vi snart och det blir en innekatt. Vilket som vi tar så kastrerar vi helt klart men först då katten fyllt 1 år. Jag tror på det jag läst om att katten helst bör fyllt 1 år före kastrering så att njurarna är fullt utvecklade.

• DaCiss

Eller inte njurarna precis utan uringvägarna

• DaCiss

adrenalin: Nej man får ju se hur det blir. Blir det olidligt innan 1 års ålder så kastrerar vi nog innan men går det att vänta tills dess kommer vi göra det. Men oavsett vad blir det kastrering vilket som!

• DaCiss

Haha, vi som vill ha en lugnare, ja slöare katt kanske då ska skaffa hankatt. Fast jag vet inte om jag märkt större skillnad på könen, har haft av de båda tidigare, mest hankatter faktiskt. Vissa av dem var ju jätte pratglada och sociala, honkatten jag hade var faktiskt den mest skygga och tillbakadragna katt jag träffat på.

Men men, vi ska leta efter kullar så småningom och tänkte välja den som verkar slöast faktiskt Vi hoppas få en som inte vill riva i tapeter och gardiner utan hellre sover

Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!