Inlägg från: adrenalin |Visa alla inlägg
  • adrenalin

Ett råd: Skaffa inte katt!

Skaffa inte katt OM du inte tänkt kastrera HENNE!

och om du tänker göra det (vilket jag hoppas ifall du inte använder henne i seriös uppfödning): Gör det helst innan hon hinner löpa en första gång! Eller en andra!

ASJOBBIGT! För oss alla!

• Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!
  • adrenalin

Jag blir helt chockad när jag ser att folk inte vill kastrera sin katt pga att det "kostar mycket" Räknar man inte med sånna kostnader när man skaffar katten?

Men p-piller är ju bra som tillfällig lösning. Vi ska absolut kastrera henne.. Vi har till och med skrivit på papper att vi ska göra det. Nån fler som har KKS-katter?

• adrenalin

nda:
    Ja precis, det finns så många kattungar där ute! Hänvisa dom till ett katthem istället. Där finns det oftast alla katter man kan önska sig. Utom raskatter då (fast även det förekommer)

• adrenalin

nda:
    man kan ju lägga undan pengar också. men dom pengarna ska man i så fall även använda till kastrering. Man ser ju hur dom plågas. Hankatter blir uppstressade och honkatter.. ja, jag skulle inte bli förvånad om nån kom och sa att löpperioderna kunde orsaka hjärnskador.

• adrenalin

nda:

Va?? Är det gamla skrocket fortfarande ute!? Nej så är det inte !!
    Vad sur jag blir att folk fortfarande tror det Men nu anklagar jag dig inte. Det är ju inte så konstigt om veterinärer säger det. Men det är fel.

• adrenalin

Alveline:
    Som sagt, p-piller är okej som en tillfällig lösning. Har man absolut inte råd så kan man ju ge katten det ett litet tag. Jag tror det kommer fixa sig för er katt! Hoppas din sambo gillar katten mer än du gör

nda:
    Eftersom din katt aldrig verkar bli dräktig så är det kanske bättre att vännerna , som jag skrev, vänder sig till ett katthem istället? Där kostar katterna oftast en del men det går till välgörande ändamål :) (tex kastrering, vaccinering och mat till andra katter i nöd)

Vi _får inte_ para vår katt med någon. Vi MÅSTE kastrera henne innan hon är 12 månader. Katthemmet vi tog henne ifrån sa att vi helst skulle kastrera innan hon löpt första gången (vid 6 månaders ålder).

Jag har hört att livet för en honkatt förkortas med ca ett år för varje kull hon får.

• adrenalin

CB72:
    Det där är ungefär som att säga "min farfar är 102 år och han har rökt sen han var 13. och han mår prima! personalen på vårdhemmet säger att han är en ovanligt vigör katt! närmast en 50-åring! andra kanske får cancer av att röka ett paket cigg om dan. men inte min farfar"

Gör det ju inte mer hälsosamt för det.

• adrenalin

vigör katt jag menar gubbe!

• adrenalin

Wintermoth:
    Det var nån annan som skrev nåt om störning i livmodern eller nåt, längre upp i tråden (tror jag). Så tydligen kan det hända! Konstigt..

• adrenalin

DaCiss:
    Jag tror inte det är farligt att vänta till den är ett år, men jag tror inte det är farligt att kastrera vid ett halvårs ålder heller. Helst inte om den börjat löpa/ränna.

• adrenalin

daciss:

ja är det en hona så kan jag nästan lova att ni inte kommer stå ut.. :) jag har hållit på att bli tokig på vår lilla. hon har inte låtit oss sova på nätterna! (kanske lite träning till bäbisen kommer:))

• adrenalin

turia:
    Jag tycker honkatter är mer sociala och pratglada så jag gillar det . Hankatter kan vara så himla slöa och sömniga.

Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!