• pija

Vuxenvälling till barn?

Satt med nya Vi Föräldrar tidningen idag och läste i en frågespalt om att ge vuxenvälling till barn. Där står det att barnvälling passar bättre tills barnen börjat äta vanlig vuxenmat runtomkring 1-2 årsåldern. Menar de att man sen kan/ska ge vuxenvälling för bästa resultat? Min lille gosse har alltid varit väldigt liten i maten men dricker i alla fall välling, tror ni jag ska börja med vuxenvälling nu då? Han är snart 2 år.

• Svar på tråden Vuxenvälling till barn?
  • Annamaja

jag tror att det är bättre att du fortsätter med barnvällingen. Det är en annan sammansättning på den vällingen, och gjord för barn. Vuxen vällingen är ju gjord för vuxna

• mludvigs

Jag tror nog man kan ge en 2-åring vuxenvälling. Skillnaden mellan vuxen och barnvälling är nog mängden fibrer (och kansek även mängden socker).
    Så äter barnet all vanlig mat kan man säkert ge vuxenvälling.

• pija

Finns det nån här som ger vuxenvälling? Funderar på om min son kanske blir mättare på den? Det är så svårt när man har en liten "matvägrare", man vill ju att det de får i sig verkligen gör nån nytta då.

• lewwe

Min 3 åring äter vuxen välling på kvällen!! Jag kan inte svara på om den mättar mer, det verkar inte så jättestor skillnad på smak. Jag trot absolut att du kan börja med det till din 2 åring. Jag har blandat hälften hälften bara för att det inte ska bli jättekonstigt med smaken när man byter rakt av. Jag ger sempers fullkornsvälling!!

Allis 040926 Vilma 070621
  • lewwe

Den är ganska mycket billigare än 1½ års vällingen också, det är ju alltid ett plus:)

Allis 040926 Vilma 070621
  • Barndietisten

Hej, tur att jag tittade in här, för det var jag som svarade på frågan i VF. Man har ju inte så mycket plats, så jag utvecklar gärna mitt svar här.

När barnet är ett år kan man ge i princip allt som vuxna äter. Har man ett barn som kommit över på vuxenmat och äter bra, och där vällingen då bara blir ett komplement till den vanliga maten (t ex vid frukost och/el kvällsmat) kan man byta över till vuxenvälling om man vill. För yngre barn och barn som inte hunnit börja äta lika mycket "riktig mat", är barnvällingen lämpligare att fortsätta med, bl a eftersom barnvälling är berikad med jod.

Det är inte bättre att byta över till vuxenvälling; det är inte så att den mättar bättre; innehåller t o m lite lite mindre kalorier än barnvällingen. Barn kan eg dricka barnvälling precis så länge de vill. (Frågan i VF var ställd av en som var lite sugen på att byta över till vuxenvarianten.)

Hoppas det blev lite tydligare!

Hälsningar Sara Ask

• pija

Oj! Vad snopen jag blev när jag tittade in här igen, många kloka svar och tusen tack för ditt svar Sara Ask (barndietisten). Jag hade önskat att ni hade mycket större plats i VF, matfrågor är ju nåt som rör och berör och ställer till lite titt som tätt för småbarnsföräldrar. Familjeliv är verkligen fantastisk! Jag köpte i dagarna sempers välling från 1 1/2 år och min gosse verkar älska den, det är så skönt att nåt funkar. (vad gäller maten) Tack!

Svar på tråden Vuxenvälling till barn?