• Runguska

Får Posten lämna paket utanför dörren?

Jag får flera gånger i veckan större brev/paket och ganska ofta lämnas dessa uppstickande ur brevinkastet eller stående bredvid dörren. Detta medför att jag för att vara säker på att min post inte kommer i orätta händer måste "vakta" brevbäraren och kolla när han/hon kommer om denne stoppar ner något som inte går ner eller ställer något vid dörren. Detta känns rätt så jobbigt, men då det är viktiga prylar jag får (skivor, böcker med mera att recensera) vill jag inte att de som jag skrev hamnar i orätta händer.

Detta skrev jag om i en blogg, ej här på FL. Då säger folk att jag är lat och dum som klagar. Nu undrar jag - får posten lämna paket utanför folks dörrar?

• Svar på tråden Får Posten lämna paket utanför dörren?
  • Mamma Anna

Det är som sagt inte brevbärarens fel att han/hon måste lämna paketet utanför dörren. Ring till posten och säg att du vill ha alla paket aviserade så blir säkert både du och brevbäraren nöjda.

• Headrush
    ludenben skrev 2007-11-05 13:48:49 följande:
    PPD betyder "paket på dörren"  man kan ha rätt mycket paket en dag och det sinkar arbetet rejält om man ska ringa på flera dörrar. Inte brevbärarens fel. Posten är underbemannade och all post ska ut inom en viss tid. Ledningens fel. Hade jag tid ringde jag på men vid mycket att göra lämnade jag den där och sprang vidare. 
    Se där Man lär så länge man lever. Jo, det är klart... Ego som man är så tänker man bara på sitt eget paket och inte på att det kanske finns 20 till som har beställt paket

Tack för ditt svar, då har jag mer förståelse
    Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg... - Pippi Långstrump
  • ludenben
    Ayya skrev 2007-11-05 13:50:17 följande:
    Oki, det gör det inte här.. Ibland när man beställt böcker eller så så sticker paketet upp ur brevlådan och skulle det börja regna så blir nog boken tyvärr dyngsur.
    Lite dåligt av posten . Man ska ju se till att göra vad man kan för att det ska hålla sig torrt. Men prata med brevbäraren om han/hon kan se till att det aviseras eller åtminstonne skyddas från att bli blött. Annars kan man ringa bokföretaget och be att det ska aviseras.
  • Runguska

Står det PPD på paketen som är det eller är det något som brevbäraren vet ändå? Det har aldrig stått på mina paket och bokpaketen är paket direkt från förlagen och alltså inte från någon klubb eller så.

• Mamma Anna

Seroc:
    Om det är PPD så står det på paketet. Är det inte det så tycker jag du ska ringa och klaga och be dem avisera sånt som inte går ner i lådan

• ludenben
    A1exandra skrev 2007-11-05 13:53:01 följande:
    Se där Man lär så länge man lever. Jo, det är klart... Ego som man är så tänker man bara på sitt eget paket och inte på att det kanske finns 20 till som har beställt paket Tack för ditt svar, då har jag mer förståelse
    förståelse är bra så länge ens paket inte blir blött för man ska ju inte stå ut med att få förstörda grejer som man betalt massa pengar för. Då måste man ju säga till dom såklart
  • ludenben
    Runguska skrev 2007-11-05 13:54:27 följande:
    Står det PPD på paketen som är det eller är det något som brevbäraren vet ändå? Det har aldrig stått på mina paket och bokpaketen är paket direkt från förlagen och alltså inte från någon klubb eller så.
    det brukar stå i stil med "denna försändelse får ej aviserad utan ska delas ut efter gällande regler"
  • Runguska

Mamma Anna skrev 2007-11-05 13:55:21 följande:

Seroc:Om det är PPD så står det på paketet. Är det inte det så tycker jag du ska ringa och klaga och be dem avisera sånt som inte går ner i lådan
    Ibalnd får jag "stort brev" lapp i lådan och det är ju jättebra och ibland ringer brevbäraren på vilket också är super! Bör man prata med brevbärarna direkt (ett stressigt schema blir ju inte indre stressigt av att folk ska prata i trappen) eller ringa Posten? Det är ju inte bara en brevbärare utan flera...
  • Ayya

En gång så köpte jag en tavla på tradera... Jag väntade och väntade men ingen tavla kom. Så fick jag en avisering från posten där det stod påminnelse o sen fick jag hela 24 timmar på mig att hämta paketet innan det skulle slängas då det inte fanns någon avsändare på paketet. De hade tydligen haft paketet liggandes i nån månad men inte skickat ut någon avisering... Konstigt att de inte kunde kasta in paketet på tomten då....

• Lilla i

Man måste ringa företaget som skickar ut paketet om man inte vill ha det på dörren. Posten har inget med det att göra. Jag tycker det är skitjobbigt när de hänger paket på dören. Är livrädd att få inbrott eftersom det är en signal att ingen är hemma.

Svar på tråden Får Posten lämna paket utanför dörren?