Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Hur blir hankatten efter kastrering???

Jag tyckte nog att det blev lite lugnare. Men det beror ju på att hormonerna som stressar upp dom försvinner. Men det kan ta 14 dgr-3 veckor. Och att de lägger på sig blir ju liksom automatiskt för de katter som inte ränner runt lika mycket som förr, och då rekommenderar jag lightfoder och att inte ha mat framme jämt. Då har man svårt att kontrollera intaget. Jag minns inte hur mycket han fick men den dagsranson som står på säcken fick han under ett dygn. Och sen fick det vara tomt i matskålen emellanåt.

Jag betalade 350 kr för den ena katten, och 500 för den andra. På samma djursjukhus. Och med två månaders mellanrum. Fattade aldrig varför.

• Birgitta2
    Knasiga morsan skrev 2007-11-05 15:18:36 följande:
    Mm för Scott är ju inte sådan hankatt som kissar inne eller som skriker eller så. Jag ser ju att han är könsmogen men han är ju mer vild än tam den katten. Jättejobbigt för vi vet inte vad vi ska göra med honom..
    Hur "ser" du att han är könsmogen? Könsmognaden brukar kännas främst på att urinen stinker nåt vedervärdigt. Vissa katter markerar också genom att spruta urin på möbler och tapeter. Andra kissar bara i ett hörn. Eller t o m alltid i lådan. Men gemensamt: det stinker.
  • Birgitta2
    Knasiga morsan skrev 2007-11-05 15:21:44 följande:
    Mm det är också något som känns. Han kissar bara i sin låda men det luktar rätt ordentligt därifrån.Ser gör jag att hans kulor har kommit ner och blir bara större och större för var dag som går..Dessa två saker gemensamt gör att jag märker att han är/börjar bli könsmogen.
    Ok, ta kulorna och skaffa lightfoder. Ingen kan garantera om han lugnar sig. Men tills han blir lite äldre kan du ju ta bort sånt som riskerar gå sönder.
Svar på tråden Hur blir hankatten efter kastrering???