• Anonym (fundersam)

Mycoplasma genitalium - medecinering/sex?

Hejhej, behöver lite hjälp här.
    Testade för ett litet tag sen positivt för mycoplasma genitualium, och har fått medicin, antibiotika, för det. Min sambo testade sig också efter mig, men hans test visade negativt. De som jag testade mig hos sa att han ändå ska äta medicin, för annars kan vi hålla på att smitta varandra om vartannat. Han har dock inte fått sin medicin ännu, men jag har börjat äta min.

Men nu till saken. När jag fick medicinen sa de åt mig att man inte fick ha sex/samlag (minns inte vilket ord de använde!) först under dom 5 dagarna man äter medicinen, och sen inte på åtta dagar efter avslutad kur. Men min fråga är då, är det alltså regelrätt samlag man inte får ha, eller är det all sorts sexuell aktivitet..? Typ oralsex och så...

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Mycoplasma genitalium - medecinering/sex?
  • Anonym (orolig)

jag vill oxå veta lite. fick idag reda på att jag har mycoplasma, gick igenom en kirurgisk abort för 2½ vecka sen, upptäckte en infektion i livmodern bara några dagar efter aborten, har efter det ätit antibiotika i två veckor nu. idag va sista kuren, men jag har fortf ont i magen :( ringdedå och sa att jag inte blivit bättre, och honsaatt hon skulle ringa tillbaka, och det gjorde hon.hon sa dåatt det fanns ett posititv bakterie i urinprovet jag gav innan aborten,och lät förvånad då jag sa att jag visste inget och fickingen behandling innan :( så nu är man ju lite orolig, om all den infektionen jag haft påverkar framtida planering med barn.. jag frågade lite om sjukdomen och hon kunde inte svara på någonting. hon sa bara att det va sexuellt smittsamt, och att det inte va som klamydia och dem sjukdomarna, men när jag läst på nätet så jämför dem ju klamydia och denna sjukdomen som lika.. blir jätteförvirrad. har bara haft 3 sexpartners och har fått genomlida det klamydia och nu detta... vilken tur man verkar ha i livet NOT :(

// Orolig

• Trollet i skogen

Inte ett svar men en kul reflektion...kanske.

När jag skulle kolla livmoder någonting förändringar så stod det i papprena att min inte skulle ha sex före. Jag är ju lesbisk och har då inte "regelrätt" samlag. Får inte jag heller ha sex innan??*s* Jag ringde, lite pinsamt men det var OK med flat-sex men ingen penetrerande penis samt utlösning. Tur för oss =)
    Kanske samma sak i ditt fall? Men varför 8 dagar efter?!?

• Ericsmamma

eftersom den överförsgenom slemhinnor borde man nog undvika även oralt, har ingen säker källa, men det är ju det som låter mest förnuftigast, tänk om man har oralt får sjukdomen i munnen (kanske ligger kvar i selmhinnorna) och ger oralt sen efter behandlingen då kanske man får det igen, så tänker jag iaf.

• Anonym (fundersam)

Okej, tack så mycket för era svar. Du har rätt i det du säger zizzzi, med alla slemhinnor och så..men om man säger att man tillfredsställer varandra med händerna..kan man göra det tro? :P För då är det ju inte några slemhinnor inblandade..iallafall inte mot varann..

Anonym (orolig): Mja, hon som jag pratade med sa att det här var som en sorts "lillasyster" till klamydia, det var väl typ samma sorts bakterie, men inte samma stora risk att bli steril. Det var vad hon sa till mig iallafall. :)

Svar på tråden Mycoplasma genitalium - medecinering/sex?