• Gravidoliven

Barnvagnsdjungeln

Hej alla. vi är mitt uppe i valet av barnvagn. Vill gärna ha svängbara/ledade hjul i fram men är lite rädd för att köpa en vagn med tre hjul. Alltså bara ett i fram pga. att vi önskar en något terrängvänlig vagn och jag tycker att trehjulingarna känna ostabila och har lättare att tippa. Någon som har någon åsikt om detta och vill hjälpa oss blivande föräldrar? Tack!

• Svar på tråden Barnvagnsdjungeln
  • Gorban

Konsumentverket gjorde ett test för några år sedan och flera trehjuliga vagnar riskerade att välta. Titta efter en vagn med låg tyngdpunkt och ganska långt avstånd mellan bak- och framhjul. Lasta vagnen med lite vikt och testa om den är lätt att välta snett framåt. Om framhjulet fastnar i något och man trycker vagnen framåt så finns det en risk att man kan välta vagnen.

• Sallisen

Skulle aldrig köpa en trehjuling, oavsett hur mycket de säger att de jobbar med tyngdpunkten. Tre hjul blir aldrig lika stabilt som fyra hjul.

Bugaboo, Teutonia m.fl. har fyrhjuliga vagnar med svängbara framhjul, i så fall skulle jag satsa på en sån om jag var du.

PLUS är ju trevligt!
  • Gorban

Vi har fyra barnvagnar, en trehjuling och tre fyrhjulingar. Trehjulingen är absolut den mest smidiga, praktiska och mest mångsidiga barnvagnen.

Svar på tråden Barnvagnsdjungeln