• Anna Lisa

Överföra pensionspoäng?

Hej!
    Jag har läst någonstans att man ska kunna föra över pensionspoäng(ATP heter det va?) från ena maken till den andra som är mest föräldraledig eller förkortar arbetstiden, så denne inte förlorar så många pensionpoäng. Kan man det? Och hur går man då tillväga?

Undrar också om någon föräldraledighet är pensionsgrundande, någon som vet?

• Svar på tråden Överföra pensionspoäng?
  • Anne69

Föräldrapenning är pensionsgrundande. Dessutom får man "extra" pensionsrätt för upp till fyra år per barn. Det sker automatiskt och ges till den av föräldrarna som har lägst inkomst/sänkt sin inkomst mest. Så du behöver inte göra någonting när det gäller det allmänna systemet. Däremot kan det vara värt att göra en extra privat pensionsinsättning om en av er är hemma länge.

• Anna Lisa

Det låter bra, att den extra pensionsrätten gäller när man sänker sin inkomst genom att arbeta mindre/vara hemma med barn? Gäller det även när man väljer att arbeta 75% utan att fylla ut med fp?

Vi betalar in till privat pensionsförsäkring också.

• Micke

Pensionspoäng och ATP är något som är avskaffat (vissa delar gäller dock fortfarande för de som är födda 1954 eller tidigare).

• Anne69

Japp - det gäller även om man går ner på deltid, det är inkomsten som styr. I princip funkar det så här: om du innan barnet föds har haft en årsinkomst på 250 000 kr och efter att barnet föds har en inkomst på 150 000 kr per år så får du ändå pensionsrätt för 250 000 kronor i upp till fyra år per barn.

• Stjärn

Ser att det är en gammal tråd, men fortsätter den då säkert andra kan svara, jag undrar vad som händer efter 4 år. Får man lägre pensionspoäng då när man fortfarande jobbar deltid och tar de flesta vård av barn-dagarna?

• Alexi
    Stjärn skrev 2013-01-27 20:16:09 följande:
    Ser att det är en gammal tråd, men fortsätter den då säkert andra kan svara, jag undrar vad som händer efter 4 år. Får man lägre pensionspoäng då när man fortfarande jobbar deltid och tar de flesta vård av barn-dagarna?
    Ja, allt du jobbar och tjänar in bidrar ju till din pension, så ju lägre lön, desto lägre pension.
  • Gladskit
    Alexi skrev 2013-01-27 20:22:59 följande:
    Ja, allt du jobbar och tjänar in bidrar ju till din pension, så ju lägre lön, desto lägre pension.
    Och därför kan det kanske vara intressant att efter dessa fyra år föra över pensionsintjänande från den ena partnern till den andra om det skiljer mycket i inkomst!
  • Stjärn

Jag läste om att föra över, men då försvinner 8% intjänade pensionspoäng som maken tjänat in, pga de räknar med att kvinnor lever längre. Hm... "När pengarna förs över från dig minskas beloppet med 8 procent. Mottagaren får alltså 92 procent av beloppet."
    Dessutom verkar det som man bara kan föra över alla pensionspoäng maken tjänar under året, eller har jag missförstått?
    "Du måste föra över hela den årliga pensionsrätten för premiepension. "

Vad menas med premiepenison? En del eller all pension han tjänar under 1 år?(Förlåt en dum en)

• Alexi
    Stjärn skrev 2013-01-27 22:54:52 följande:
    Jag läste om att föra över, men då försvinner 8% intjänade pensionspoäng som maken tjänat in, pga de räknar med att kvinnor lever längre. Hm... "När pengarna förs över från dig minskas beloppet med 8 procent. Mottagaren får alltså 92 procent av beloppet."
    Dessutom verkar det som man bara kan föra över alla pensionspoäng maken tjänar under året, eller har jag missförstått?

Vad menas med premiepenison? En del eller all pension han tjänar under 1 år?(Förlåt en dum en)
    Läs på länken jag skrev och lär dig lite grundläggande om hur pensionen är uppbyggd. Så blir det nog lite lättare att förstå.
  • Gladskit
    Stjärn skrev 2013-01-27 22:54:52 följande:

Läs igenom informationen först, du kommer att få många svar där. Premiepensionen är en liten del av det som beräknas på din inkomst. Tillsammns med den allmänna pensionen utgör det  "bottenplattan" i det som brukar visas som en pyramid. Sen tillkommer tjänstepension och privat sparande. Du för över pensionsrätten för ett år i taget, och ja, det betyder att du får det som din man skulle fått det aktuella året. Sen nästa år kan ni låta var och en få sitt eget intjänande igen.
  • Anne69

Det är rena rama förlustaffären att föra över premiepension, så gör inte det. Om ni kommer att leva tillsammans vid pensionen så har ni tappat pengarna. Om ni ändå vill kompensera för detta kan ni ju spara till den som är hemma i en kapitalförsäkring eller traditionell pensionsförsäkring eller pensionssparande. De olika aternativen passar olika bra beroende på hur stor inkomst man har, i den frågan kan du tex få råd av banken.

Svar på tråden Överföra pensionspoäng?