• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

6 år och börja skolan.(ni med erfarenhet).

Jag skulle vilja veta hur det gick för er vars barn började skolan vid 6 års ålder (ett år tidigare än normalt alltså).

För och nackdelar?
    Hur gick det för barnet?

Vi är lite inne på att låta tösen börja skolan nästa höst, då kommer hon vara 5 år och 9 månader.
    Hon är redan nu väldigt aktiv med att skriva osv, hon tycker det är både roligt och intressant. Hon är en lugn tjej som gillar att pyssla.

Men OM det inte skulle fungera, får man då placera henne i 6 årsverksamhet...eller finns det ingen återvändo om dom redan börjat skolan.?

• Svar på tråden 6 år och börja skolan.(ni med erfarenhet).
  • HOCHM

Jag har jobbat i förskoleklass, det fanns 2 barn som började tidigare. Den ena gick i ettan och den andra i tvåan. Vi hade lite diskussioner om just att hoppa över en klass. En stor nackdel är att barnet måste faktiskt kämpa mer än de övriga, hur duktig hon/han är. Det skiljer sig faktiskt en del i mognaden hur duktiga dom än är. Det är bättre att barnet får gå med sina jämnåriga och ha lätt i skolan än tvärtom.

• Lillkorvens mamma

Jag har inga skolbarn själv, men jobbar som lärare. Om din dotter är socialt mogen finns inga större hinder. Det är dock lite kämpigt att alltid behöva vara ett år yngre än alla andra i klassen. Skolan ska ge din dotter utmaningar. Enligt läroplanen är de skyldiga att individualisera undervisningen.

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Okej!

Självklart skulle jag aldrig sätta in henne tidigare om jag inte trodde att hon skulle klara det.

Har iallafall lagt in en anmälan om att intresse finns, nu väntar vi bara på att få "rätt" skola.

Hennes intressen är räkna, skriva (eller försöka iallafall), pyssla osv. Hon är ingen vild 5 åring utan en lugn och pillig liten tös.

• Kippa

Hej
    Har detta "problem" med min dotter som nu redan börjat förskoleklass. Sen hon började har hon mått dåligt, haft ont i magen, inga kompisar, vill inte gå dit alls.
    Vi har nu bekräftat att detta beror på att hon helt enkelt tycker att skolan är tråkig, för "lätt". Hon får inga utmaningar över huvudtaget. Var i valen o kvalet om jag skulle hoppa över detta året och börja ettan direkt med henne och ångar djupt att jag inte lät henne göra det!
    Nu är det istället ett massa krångel med att får hoppa upp till ettan.

Jag själv hoppade upp en klass när jag var liten och det var det bästa mina föräldrar kunde gjort för mig! Jag behövde inte alls kämpa hårdare än någon annan i min "äldre" klass. Jag hade det lätt för mig i skolan och mognaden är väldigt individuell.

Hoppas det löser sig för din tös!

• lindansare

Min dotter, 5 år och tre månader, skriver och läser nästan flytande. Räknar plus och minus även i tvåsiffriga tal. Vi har inga tankar på att låta henne börja tidigare eftersom vi inte anser att hon är socialt mogen. Vi har noterat att det blir jobbigt för henne att förska hänga med de andra, äldre barnen i den sociala ineraktionen. Istället kan det ju vara en idé att kräva att skolan individualiserar undervisningen så att hon får utvecklas utifrån sin egen nivå. T ex kanske hon kan delta i undervisning med den äldre klassen då och då, men tillhöra klassen med jämnåriga. En aspekt som vi i högstadiet och gymnasiet märker är att det är trist att var ett åt yngre än de andra då man faktikst får fördelar när man fyller t ex 15, 16 eller 18. Det är inte kul att vara den som inte får köra moppe, ta körkort eller gå ut. Då blir åldern märkbar.

• mirakelasta

Det är inte så kul när de andra kommit i puberteten. KAn man föresten börja på högskolannär man fyller 18 då hon i såfall skulle gå ut ur gymnasiet?

• Tant Green

Jag började själv skolan ett år för tidigt men det var inget jag tänkte på förrän kompisarna fick gå på barnförbjudna filmer och så (också blev det ju att man provade allt dumt (röka och dricka och så) ett år "för tidigt" ). Själva skolarbetet var aldrig något problem.

• LillaLinan

Arbetar som lärare och måste säga att jag tycker synd om de barn som får börja skolan ett år tidigare. oftast efter stooor påtryckning från föräldrarna eftersom de anser attbarnet är så duktigt på att läsa, skriva, räkna. Där jag jobbat har vi vart väldigt emot detta och avrått föräldrarna från att sätta barnet i 1:an ett år tidigare. Den största anledningen är att de allt oftast är mer omogna socialt än sina 1 år äldre klasskompisar...så tänk efter en och två gånger innan ni sätter henne i 1an ett år tidigare.

• LillaLinan

En parantes till: vet inte hur de jobbar på skolan där ni bor men på många ställen arbetar man i arbetslag nu förtiden. Här arbetar vi ex förskoleklass-1 och då kan barn från Fsk få komma in i 1an och läsa eller skriva om de känner för det...man arbetar ju på ett helt annat sätt idag än va man gjorde när jag i vartfall gick i skola.

• Leija

Min tjej är väldigt duktig, framåt och lär sig otroligt fort.
    Placerade henne i ettan direkt, men vi fick flytta henne till förskoleklass efter ett tag, hon OCH flera andra barn som börjat ettan som 6 åring hade det väldigt jobbigt den timmen som de fick stanna i klassen medan de andra lika gamla slutade skolan eller fick gå på fritids.
    Hon lär sig inte mindre nu, enda skillnaden är att hon går en timme kortare varje dag.

Jag själv visste inte hur jag skulle göra med henne, frågade dagis o dem sa att hon klarar av att börja ettan, dem hade fel!

Hur det funkar här, det är integrerat f-1:or och 1:or, så dom har sina lektioner samtidigt och gör i princip samma saker.

Svar på tråden 6 år och börja skolan.(ni med erfarenhet).