Inlägg från: Leija |Visa alla inlägg
  • Leija

6 år och börja skolan.(ni med erfarenhet).

Min tjej är väldigt duktig, framåt och lär sig otroligt fort.
    Placerade henne i ettan direkt, men vi fick flytta henne till förskoleklass efter ett tag, hon OCH flera andra barn som börjat ettan som 6 åring hade det väldigt jobbigt den timmen som de fick stanna i klassen medan de andra lika gamla slutade skolan eller fick gå på fritids.
    Hon lär sig inte mindre nu, enda skillnaden är att hon går en timme kortare varje dag.

Jag själv visste inte hur jag skulle göra med henne, frågade dagis o dem sa att hon klarar av att börja ettan, dem hade fel!

Hur det funkar här, det är integrerat f-1:or och 1:or, så dom har sina lektioner samtidigt och gör i princip samma saker.

• Leija
    Kippa skrev 2007-11-17 23:52:16 följande:
    Hej Har detta "problem" med min dotter som nu redan börjat förskoleklass. Sen hon började har hon mått dåligt, haft ont i magen, inga kompisar, vill inte gå dit alls. Vi har nu bekräftat att detta beror på att hon helt enkelt tycker att skolan är tråkig, för "lätt". Hon får inga utmaningar över huvudtaget. Var i valen o kvalet om jag skulle hoppa över detta året och börja ettan direkt med henne och ångar djupt att jag inte lät henne göra det!Nu är det istället ett massa krångel med att får hoppa upp till ettan.Jag själv hoppade upp en klass när jag var liten och det var det bästa mina föräldrar kunde gjort för mig! Jag behövde inte alls kämpa hårdare än någon annan i min "äldre" klass. Jag hade det lätt för mig i skolan och mognaden är väldigt individuell.Hoppas det löser sig för din tös!
    Men usch, borde inte lärarna ge henne utmaningar då?
  • Leija

LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2007-11-13 15:42:47 följande:

Okej!Självklart skulle jag aldrig sätta in henne tidigare om jag inte trodde att hon skulle klara det.Har iallafall lagt in en anmälan om att intresse finns, nu väntar vi bara på att få "rätt" skola.Hennes intressen är räkna, skriva (eller försöka iallafall), pyssla osv. Hon är ingen vild 5 åring utan en lugn och pillig liten tös.
    Mmm, min dotter är oxå lugn, pysslig, sitter gärna stilla osv, men det funkade iaf inte.
    SÅ se till att kolla upp INNAN isf hur det funkar att flytta ner henne en klass om det blir jobbigt för henne.
Svar på tråden 6 år och börja skolan.(ni med erfarenhet).