• Billy och Jag

Min äldre hund "attakerar" den yngre..

mina två hundar är bra vänner så gott som alltid.. men ibland (ganska ofta de senaste dagarna) har den äldre noll tålamd mot den yngre.

Den lilla kan ligga och klia sig och råka nudda den äldre då flyger den äldre på henne.. Hon bits inte eller så men skäller högt och skarpt till henne och visar tänderna.. Sen är det över ungefär lika fort som det hände...

Ibland kan hon ligga i sängen och den lilla går bara förbi under och kanske inte ens kollar mot henne då kan hon flyga på henne...

Den lilla är väldigt undergiven och vi brukar tom försöka uppmuntra henne att säga ifrån.. hon blir lätt överkörd annars.

Den äldre hunden är aldrig aggresiv mot oss eller andra hundar.. inte ens katten.. Utan bara mot den andra hunden och de senaste dagarna har det hänt säkert 5 ggr.

Varför gör hon så??

Hon är 2.5 och den lilla är lite drygt 1.5.

Vi brukar säga åt henne på skarpen när hon gör så och säger åt henne att gå ut.

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Svar på tråden Min äldre hund "attakerar" den yngre..
  • Vilja00

1 har det börjat plötsligt?
    2 Ska den gamla eller nya löpa alternativ skendräktig?
    3 Uppmanan aldrig en hund att säga ifrån när den är den undergivna i flocken. det är ett säkert sätt att skapa ordentliga bråk.
    4 Hur ser aktivtets nivån ut för de olika hundarna?
    5 Vilka raser?
    6 har något förändrats i erat hemförhållande dvs något som kanske inte rör just hundarna i första hand?

• Billy och Jag
    Vilja00 skrev 2007-11-05 20:56:35 följande:
    1 har det börjat plötsligt?2 Ska den gamla eller nya löpa alternativ skendräktig?3 Uppmanan aldrig en hund att säga ifrån när den är den undergivna i flocken. det är ett säkert sätt att skapa ordentliga bråk.4 Hur ser aktivtets nivån ut för de olika hundarna?5 Vilka raser?6 har något förändrats i erat hemförhållande dvs något som kanske inte rör just hundarna i första hand?
    Hon har nästan alltid varit så.. men bara i perioder.. Hon skulle ha löpt för typ två månader sedan men fick en valpkull i våras så det kanske är lite rubbet de där.

Vi uppmuntrar henne på så vis att vi inte säger åt henne om hon försvarar sina leksaker och hundben mot andra hundar osv... Om den äldre håller på för mycket så säger vi till.. Men den lilla säger sällan ifrån och när hon gör det så säger vi inget.

Den äldre är en blandras, cockerpoo och den yngre en cavalier king charles spaniel.

Hmmm.. vi håller på att packar just nu för att flytta.. vet inte om det kan påverka dem redan...

Dom har lika mycket aktivitet båda två.. busar ganska mycket både med oss och varandra..
  • Popi

Hundarna har sin egen inbördes rangordning o. man ska inte annat än i nödfall lägga sig i o. försöka ta nåns parti, det är att, som ovanstående skrev, ställa till rejäla problem.
    I alla hundgrupper med minst 2 hundar är alltid den ene ranghögre än den andre, en hund är inte ranghög i sig utan i förhållande till den hund han träffar. D.v.s. samma hund som är ranghög mot en kan vara ranglåg mot en annan.

Du har två hundar relativt nära åldersmässigt, det är helt naturligt att den äldre visar att hon är äldre. Det behöver inte föranledas av ngt som hänt, utan som du sa så kanske bara den yngre går förbi o. den äldre passar på att visa sig. Det går snabbt över säger du, o. då är det m.a.o. ingen fara.

Den yngre är också i den åldern då de brukar vilja utmana o. även om du ser henne som "liten" o. "låg" så kan hon mkt väl ge signaler om annat till den äldre hunden. T.ex. så gör du den lilla en "björntjänst" i och med att du tycker synd om henne o. kanske kelar med henne då den äldre sagt ifrån. Ditt beteende kan i så fall kännas som ett stöd för den yngre i försöket att "ta plats".

Sen är det en annan fråga om DU ska tillåta att de håller på så här inomhus? Själv tillåter jag inget bråk eller lek inne mellan mina hundar, utomhus när de är lösa får de däremot härja o. gruffa bäst de vill. Inne får de vakta sin mat/sitt ben mot andra hundar men that´s it.
    Detta lär sig hundarna väldigt fort om man vänjer dem vid att det är lugn som gäller inomhus. Men om man nu ska vara den som bestämmer inne så måste man förstås göra det klart för hundarna, båda två. Det blir fel om man t.ex. bara säger till den ene, utan blir det gruff så ska BÅDA ha tillsägning.

• Billy och Jag

Okej, tack för era svar.. Man lär så länge man lever!

Jag låter dem leka inne tills jag säger att de inte får längre! Då slutar de.. så jag tycker att de är okej att leka inne eftersom att det inte stör mig och eftersom att de slutar när jag säger till.

• Popi

Jamen precis, så länge du har kontrollen så är det ju inga problem med det!
    Jag har stora hundar, så det är mest av det skälet att jag inte vill ha nedrivna blomkrukor o. sånt som jag inte vill att mina ska leka inne .

• Billy och Jag

popi: haha, nej då hade jag inte heller gillar att de lekte inne.. Dom leker ganksa lugnt också.. inget spring utan de ligger och brottas på nån dyna bara..

• Vilja00

Flytten påverkar dem i största grad. Flocken håller på med omfattande förändring o hundarna har ingen större aning om ad som händer. Det kan lätt utlösa - stress, vakt, oro och därmed överreaktioner i samspelet mellan hundarna. Tänk på att er stress kring flytten påverkar hundarna enormt.

• Billy och Jag
    Vilja00 skrev 2007-11-06 07:42:22 följande:
    Flytten påverkar dem i största grad. Flocken håller på med omfattande förändring o hundarna har ingen större aning om ad som händer. Det kan lätt utlösa - stress, vakt, oro och därmed överreaktioner i samspelet mellan hundarna. Tänk på att er stress kring flytten påverkar hundarna enormt.
    Kan man göra nått för att förenkla för dem då?
Svar på tråden Min äldre hund "attakerar" den yngre..