• joi

KANSKE DUM FRÅGA! Varför väcka bebisen när den somnar vid amning?

Fick ett svar på ett av mina inlägg där jag frågade om bebisarna måste somna när de ammat för att visa att de är mätta. Fick då några svar där de var tvungna att väcka sina barn när de ammade för att de skulle äta.

Varför måste man göra det? En bebis somnar väl ej om den ä rhungrig eller?
    Hur märker man om man måste väcka sitt barn vid amning? Är det att de äter för sakta etc?

Tacksam för svar.
    Trevlig helg på er alla

• Svar på tråden KANSKE DUM FRÅGA! Varför väcka bebisen när den somnar vid amning?
  • Johnna

Många bebisar somnar ju när de ammar. Det är varmt och mysigt. luktar tryggt och sugandet i sig är sövande. Men ibland somnar de ju innan de blivit mätta och då kanske någon menar på att man ska väcka dem. Jag minns att jag brukade lägga sonen i från mig och om han var hungrig så vaknade han då.

Jag tror att de menar att det är ju bra att barnet får i sig en regäl måltid, så att de kan vara mätta några timmar sedan, så man slipper sitta och amma hela tiden.

Man får prova sig fram till det som funkar för en själv och sin bebis, med amning som med allt annat.

• Upptagen

Jag fick höra från BB ungefär samma sak som Johnna, att de somnar för att det är varmt och mysigt, men att de ofta somnar innan de fått i sig tillräckligt.

Jag brukade massera lillans fötter och händer, då vaknade hon och fortsatte att amma.

• ping

Våran tjej somnade också hela tiden. I början på BB var vi tvungna att ge henna ersättning pga detta - hon bara sov hela tiden, och när hon väl vaknade för att hon var hungrig, så somnade hon om innan mjölken ens hann rinna till...
    Sedan har hon alltid somnat för natten vid bröstet, vilket gjorde att hon blev jätteorolig när hon vaknade till på natten och upptäckte att hon låg ensam i sin säng. Alltså blev jag tvungen att väcka henne när hon hade ätit klart och sedan natta henne i sängen för att hon skulle förstå var hon var och vad som gällde. Nu får hon välling på kvällen, och pappa nattar = sover som en ängel i 11 timmar!

• joi

Men om de ammar i kanske 10-20 min så behöver man väl ej väcka dem om de somnat eller ska man alltid kolla om de vill ha mer?
    har precis börjat amma så därför frågar jag kanske dumt.

• Frida77

i början försökte jag hålla min son vaken under amningen genom att massera honom under fötterna eller i nacken. eftersom han inte ökade så mycket i början var det viktigt att han fick i sig ordentligt med mat.

nu är han 4 månader och somnar ofta efter att ha ätit i ca 10 minuter. då får han ligga kvar och mysa vid bröstet...

• MariaF

Jag var tvungen att väcka Athena i början när hon åt. Hon var nämligen en liten och slö tjej i början. Sen när hon blev större så somnade hon inte när jag ammade henne utan höll sig vaken hela tiden.

• Vitsippa

Det klart att man inte ska väcka bebisar som sover! De somnar när de är mätta och trötta. Små barn har pyttesmå matsäckar, och blir mättta snabbt. De blir också hungriga snabbt, och vill ha mat igen. Jag tror inte att man ska försöka få dem att äta rejälare portioner åt gången. Det finns ju teorier om att kolik orsakas av att barnet äter stora portioner med långa mellanrum.

• Johnna

Går din bebis upp i vikt som han/hon ska och allt verkar funka så är det bara att låta den lilla sova.

Svar på tråden KANSKE DUM FRÅGA! Varför väcka bebisen när den somnar vid amning?