• Angelflikkan

snälla! vad är detta? ny utvecklingsfas??

har en tös på 5 månader, som sedan hon var tre månader ätit två ggr per natt och sista tre veckorna har vi kämpat för att hon bara ska äta en gång per natt (jag ammar) pga att hon bara "fjantar" vid andra målet och inte är hungrig utan mest vill ha uppmärksamhet.

de första två veckorna funkade det okej.. hon åt bara en gång per natt, pappan nattade om den andra gången hon vaknade..
    men så åkte pappan iväg en vecka på tjänsteresa och allt föll.. så klart... suck!
    hon började vakna o vilja ha mat 3-4 ggr per natt igen..

när han var borta orkade jag så klart inte ta tag i detta då jag var rätt slut och då blir den enda möjligheten till liite sömn att amma henne så man fick sova lite..

nu har vi försökt börja om nu när pappan är hemma igen..
    men hon bara skriker och är jättearg!!!!!

i natt har jag sovit sammanlagt två timmar, från 22 till 06.. zzzz

vad kan det vara nu då?
    NY utvecklingsfas??
    (hon hade en runt tre månaders ålder då hon tydligen behövde mer mat)

är helt slut ju.. fan fan fan.. jag trodde att det började funka med våra nätter.. nu vet jag varken ut eller in...

det känns som om alla andra mammor med småbarn får sova hela nätterna nu.. deras barn är "så duktiga"..

när blir det ändring???????????

snälla, är så trött..
    (och idag lär det inte bli nåt sova på dagen, med både sjukgymnastikstid OCH bilbesiktning på samma dag)

Linnéa växer så det knakar, hela 5 månader.
  • Svar på tråden snälla! vad är detta? ny utvecklingsfas??
  • Quattro99

Min son sov hela nätter från 2månader till han var runt 5 månader, och då började han helt plötsligt vakna igen och ville äta, kunde vakna runt 10ggr per natt, och åt utav dessa ggr ca 2ggr. Nu ammade inte jag utan gav ersättning och vid 6 månader gick jag över till välling. Så det kan säkert va som du skriver en utvecklingsfas där vid 5mån. Tyvärr så höll han på med detta till han var runt 7månader, men nu peppar peppar sover han igen (8mån).Har inget bra tips utan ville väll mest skriva att du är inte ensam, och guuud vad jobbigt det är att inte få sova. Hoppas det löser sig snart för er.

• Angelflikkan

tack för ditt svar.. skönt att veta att man inte är ensam...

är det ingen fler som haft det så här???
    50 klick o ingen som vet råd?

• Rödstrumpa

Hej TS, ett av "klicken" är mina men jag kan bara säga att vi har det likadant just nu! Sonen vaknar 1-2 ggr extra per natt från att, som det kändes iaf varit på väg till att sova nääästan hela natten... Skulle också vilja höra om det finns fler som haft det såhär? Är det som så mkt annat, bara att acceptera och bita ihop?

• Jenny m Benjamin

Min son har sovit EN hel natt sedan han föddes. Han fyller två i januari. Men jag har inte heller lagt någon möda på att försöka "lära" honom sova på ett vuxet sätt utan sett till att vi båda får så mycket sömn som möjligt istället, genom att helt enkelt ha honom bredvid mig och amma när han vaknat till, och det har fungerat bäst för oss. Ingen har behövt vakna helt utan när han ammat klart har vi bara sovit vidare.

Vad jag vet är det mer normalt att vakna på nätterna och att behöva mat än det är att inte göra det. Alltså de barn som tidigt sover sig igenom hela nätterna är de som är undantagen, bekväma undantag , men ändå just undantag.

• Britha

Vår son slutade sova hela nätter när han var 3 mån och har bara gjortd et 2ggr sedan dess. Nu när han är 5 mån så har han börjat äta igen på nätterna. En gång på natten äter han nu men om han fick bestämma så skulle han nog äta var 3:e timme. Jobbigt när man aldrig får sova!!

Theodor (31 maj 2007)
  • Rödstrumpa
    Britha skrev 2007-11-06 11:39:34 följande:
    Vår son slutade sova hela nätter när han var 3 mån och har bara gjortd et 2ggr sedan dess. Nu när han är 5 mån så har han börjat äta igen på nätterna. En gång på natten äter han nu men om han fick bestämma så skulle han nog äta var 3:e timme. Jobbigt när man aldrig får sova!!
    Mmm, det är påverkar en så väldigt mkt när man bara sover nån timme sammanhängade sömn och för mig har det bara blivit svårare och svårare att somna om... känns inte som ngn bra utveckling. Samtidigt som man lätt går och känner sig egoistisk som tänker på sig själv, min egen sömn osv och inte bara låter killen vakna o äta hur mkt han vill utan att fundera på det...
  • Britha
    Rödstrumpa skrev 2007-11-06 11:47:31 följande:
    Mmm, det är påverkar en så väldigt mkt när man bara sover nån timme sammanhängade sömn och för mig har det bara blivit svårare och svårare att somna om... känns inte som ngn bra utveckling. Samtidigt som man lätt går och känner sig egoistisk som tänker på sig själv, min egen sömn osv och inte bara låter killen vakna o äta hur mkt han vill utan att fundera på det...
    Vist är det svårt att somna om när man vet att man ändå kommer att bli väckt en stund senare. Jag kan inte amma så jag måste gå upp och tillreda ersättning mitt i natten och innan allt är klart och gossen är mätt så har man varit vaken i en halvtimme. Sen innan han vill somna om så kan det ta en stund. Vist kan man känna sig egoistisk som "bara tänker på sin egen sömn", men jag tänker inte så. Alla måste få sova, även mammor!! Det känns som ren tortyr att inte få sova och det går oftast ut över andra, ex. sambon. Känner mig en mycket bättre mamma de nätterna han har sovit bra, bättre tålamod, ork och vilja att ta hand om min son på det bästa sätt.
    Theodor (31 maj 2007)
  • Angelflikkan

hej allihopa

hemma efter en hektisk dag med sjukgymnastik och bilbesiktning..
    lillan sover ute i vagnen just nu, har varit rätt trött hela dagen..

funderar på hur man ska ställa in sig nu i natt.. kämpa på med att hon bara ska äta en gång på natten, vilket kommer medföra skrik och arg tös.
    eller
    acceptera att hon vill hamer mat nu (NÅT är det iaf som hon reagerar på) och låta henne äta så ofta hon vill.. det kommer ju innebära väöldigt lite sömn för mig, oavsett om< jag har henne hos mig i sängen eller inte.. kan nämnligen inte sova med "Elvispen" bredvid mig i vår säng..

vad tycker ni??

• Rödstrumpa

Mja, blir hon nöjd efter mat så skulle nog jag ha svårt att "neka" henne tutten el flaskan... Det är ju så svårt (omöjligt?) att veta om dom verkligen inte behöver mat. Jag har sagt till mig själv att vår kille ska bli minst 6 mån innan jag börjar fundera på att försöka hjälpa honom sova hela nätter... Jag tror vår väg kommer att bli att försöka turas om, tänkte försöka sova på nerevåningen inatt tex... Hm, får se hur det går...

• rege

förstår hur du känner! Min pojke är 4,5 mån och vaknar varje timme och skall äta,vet att han inte är hungrig utan vill bara ha närhet. Har testat att inte ge bröst utan napp men då skriker han bara. Är hel slut,sover ingeting.

• Angelflikkan

hennes skrik är mera; jag vill göra som JAG vill och jag vill ha tutte NU!!!!!

dvs argt.. inte: jag är huuungrig-skrik..

japp, hon äter gröt. hon äter ett större mål mat per dag.. ibland puréer o ibland gröt..

• brunlid

Forsok med att ge vatten i nappflaska. Funkade bra med min son nar jag slutade med nattmal.Han ar nu 9 1/2 mandaer och alskar vatten, dricker aldrig juice.Pa natten far han vatten om han vaknar och blir da lugn.Dricker MYCKET vatten pa natten. Lycka till.Man kan ju alltid trosta sig med att nar de ar tonaringar sover de hela dagen....

Svar på tråden snälla! vad är detta? ny utvecklingsfas??