• Anonym (Glögg?)

Koka glögg = alkoholfri?

Hej!

Teoretiskt sätt, så om man kokar (då menar jag koka, länge, inte bara värma) glögg, så borde alkoholen förångas och glöggen blir alkoholfri så att man kan dricka den även om man är gravid?

Själv är jag i 12:e veckan nu, och hysteriskt sugen på den nya 07 glöggen från Blossa. Och ja, jag vet att det finns dom som säger att "ett glas glögg skadar varken dig eller barnet". Tack, men nej tack, jag vill gärna "äta kakan och ha den kvar", så är det någon där ute som vet hur det fungerar?

Kan man koka glögg så den blir alkoholfri? Nej, den blir bara halvalkoholfri och smakar blä, eller ja, tjohoo, koka på och drick glögg i vinter?

• Svar på tråden Koka glögg = alkoholfri?
  • Goltlännig

Jag tror att det funkar som du säger.

Vet att alkohol förångas när man kockar den...

Älska livet!
  • Anonym

Man måste koka glögg ganska länge för att alkoholen ska försvinna. Sa i alla fall en kock som jag känner.

• Anonym

Man måste koka glögg ganska länge för att alkoholen ska försvinna. Sa i alla fall en kock som jag känner.

• Baammbbii

Åååå jag vill oxå veta... glögg är ju såååååå gott!!!!

• kalkprinsessan

det har du rätt i, vill oxå veta! föresten, vad e det för smak på årets glögg??

• Anonym

Jag har alltid hört att alkohol förångas när den kokas, så jag tror inte att det är alkohol i glögg som man köper och värmer, däremot om man har i alkoholen efter värmning. Men jag är inte alldeles säker på detta - kanske bättre att vara säker innan man dricker, jag är förresten också gravid och glöggälskare!

• annasbäbis

Finns det inte alkoholfri glögg? Vill köpa det nu när decmber närmar sig....

• SvanFlikkan

Men Blossa-glögg i butiken är väl nästan alkoholfri?

• Lysmasken
    SvanFlikkan skrev 2007-11-06 10:55:26 följande:
    Men Blossa-glögg i butiken är väl nästan alkoholfri?
    Den ligger på 2,2%

Är oxå gravid & älskar glögg
  • Anonym

Glöggen som man köper på affären kan man dricka även om man är gravid+att det finns helt alkoholfri glögg också. Alkoholen dunstar när man når kokpunkten.

Svar på tråden Koka glögg = alkoholfri?