• Anonym (Glögg?)

Koka glögg = alkoholfri?

Hej!

Teoretiskt sätt, så om man kokar (då menar jag koka, länge, inte bara värma) glögg, så borde alkoholen förångas och glöggen blir alkoholfri så att man kan dricka den även om man är gravid?

Själv är jag i 12:e veckan nu, och hysteriskt sugen på den nya 07 glöggen från Blossa. Och ja, jag vet att det finns dom som säger att "ett glas glögg skadar varken dig eller barnet". Tack, men nej tack, jag vill gärna "äta kakan och ha den kvar", så är det någon där ute som vet hur det fungerar?

Kan man koka glögg så den blir alkoholfri? Nej, den blir bara halvalkoholfri och smakar blä, eller ja, tjohoo, koka på och drick glögg i vinter?

• Svar på tråden Koka glögg = alkoholfri?
  • SvanFlikkan
    Lysmasken skrev 2007-11-06 10:57:40 följande:
    Den ligger på 2,2%Är oxå gravid & älskar glögg
    Okej för den drack ajg av då jag vänta tias.
  • Lysmasken

Drack den oxå när jag väntade tösen. Nu när jag är gravid igen så har jag redan hunnit ta en slurk av den i år igen. Den är så himla god.
    Tror inte att det är farligt att dricka blossa i lagom mängd.

• Anonym (hmm)

Köp hem en flaska om Blossa 07 och spara till nästa år.

• Anonym (Glögg?)

Årets smak är Havtorn någonting, vi köpte den förra helgen, och jag e sååå sugen!!

Vet att det finns vanlig alkoholfri saftglögg i affären, och det blir såklart en del av den varan också i vinter, men dendär årgångsglöggen är jag också supersugen på, vill inte vänta till midsommar för att dricka den!

Men det verkar vara fler än jag som tror att det fungerar att koka den för att bli av med alkoholen, frågan är bara hur länge... Någon som vet?

Någon som vet var man kan vända sig för att fråga annars. Blossa själva kanske?

• Anonym (Glögg?)

Googlat lite, hittade den här:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

Sammanfattning
    Glögg blir inte alkoholfri av att koka i fem minuter utan lock. Kokar du 14%ig glögg utan lock i fem minuter blir den ca 5% ig. Vilket iofs måste vara bättre än att dricka 14% ig, men för att kallas "alkoholfri" måset den ner under 0,5% har jag läst någon annan stans.

Det står också att 1,5-2% försvinner vid varje minuts kokning, så alltså teoretiskt sätt så borde det blir hyfsat alkoholfritt om man kokar den i 10-15 min. Men utan lock, så allt vattej försvinner ju också. Men om man fyller på med lite vatten igen..*hihi* Oj vilket projekt!

Måste undersökas vidare... Havtornsglöggen ropar mitt namn!! =)

• hannamiller

eller om ingen annan har skrivt det, lingonglögg, väldigt god....

• annasbäbis

Hahaha du hade redan hittat den

• Anonym (Glögg?)

annasbebis: Jepps, tack ändå! =)

Hannamiller: LIngonglögg? Oh, det låter mums! Var hittar man det?

• hannamiller

vet att det finns här i sthlm att köpa..hötorget. men det borde finnas på andra ställen också..

• kalkprinsessan

vet ni vad?? för er som vågar er på den starka glöggen så finns det en samling på alla 5 års glögg! men man måste be om den på systemet.

Svar på tråden Koka glögg = alkoholfri?