• Anonym

När skriver föräldrar gemensan vårdnad/ ensam vårdnad?

Hej alla som vet

På barnets födelsebevis står väl om mamman har ensamvårdnad eller gemensam med fadern ?
    Men min fråga är när skrivs det? Hur lång tid efter förlossningen ska det bestämmas ? På BB, eller får föräldrarna det hem i brevlådan från skattemyndigheten. Står det då adresserat båda föräldrarn eller bara till mammàn ?
    När får man det osv..
    Om mamman vill skriva ensam vårdnad? Behöver hon då underskrift från fadern?
    Ni (ogifta, men ändå sambo) som separerat då barnet är nyfött, hur tänkte ni eller gjorde då det blev ett faktum att ni slulle flytta. Var det något nu i efterhand som ni kan ge råd som underlättar en separation. Då tänker på papper, registreringar, ekonomi mm .Och vad säger rätten, eller vad kan pappan göra om man flyttar jättelångt bort?

• Svar på tråden När skriver föräldrar gemensan vårdnad/ ensam vårdnad?
  • TriBelle
    när ert barn är född så kommer familjerättsbyrån att skicka papper till er. på dessa papper ska ni skriva i hur ni vill ha det.
    sen kommer ni oxå få gå på ett möte med dom då pappan ska kunna säga när barnet blev till osv.
    jag vet inte hur dt exakt är med ensam vårdnad. men ring familjrättsbyrån och fråga :)
    dom svarar på de mest dummaste frågor
  • Cineline

Det har vi gjort innan barnet fötts - båda gångerna. Smidigt att ha det avklarat.

• HOCHM

Det är väl socialstyrelsen som man går till. När vi väntade våra 2 första barn så gick vi till soc innan barnet var född och skrev faderskapet och även gemensam vårdnad (om man nu vill ha det) annars får mamman automatiskt ensam vårdnad. Eller så går man dit efter att barnet är född. Man ringer kommunen och bokar en tid. När nr 3 kom så var vi gifta och blev det automatiskt gemensam vårdnad och faderskapet fastställt.

• Anonym (me)

Man får gå till soc o skriva faderskaps bevis[om man inte är gift]
    Där får man bestämma om mamman ska ha ensam vårdnad eller om ni ska ha gemensam.

• TriBelle
    Anonym (me) skrev 2007-11-06 09:16:42 följande:
    Man får gå till soc o skriva faderskaps bevis[om man inte är gift]Där får man bestämma om mamman ska ha ensam vårdnad eller om ni ska ha gemensam.
    a precis.. eller familjerättsbyrån.. det va dom vi fick brev av när vår son föddes
  • Anonym

om ni inte är gifta får mamman automatiskt gem vårdnad, om ni vill ansöka om gem vårdn görs detta på en blankett som ni fyller i samtidigt som faderskapet bekräftas, ni får en kallelse av den fam.rätts.enhet (soc) ni tllhör, om ni inte vill ansöka om gem vårdn behöver ni inte, om pappan vill men inte mamman får pappan stämma m i Tr. om ni är gifta får ni aoutomatiskt gem vårdn och ni kallas aldrig för att fastställa faderskapet - det är redan klart i och med att ni är gifta.

• Anonym

äsch, skriver med en hand (bebis i knät), mamman får automatiskt ENSKILD vårdnad om ni inte är gifta menar jag

• Anonym

Man får brev...och ska bara fylla i uppgifter då om vem som är fadern och om man ska ha gemensam vårdnad. Men blir man kallad på möte till familjerätten ?
    Hur gjorde ni som flyttade när barnet var några månader? Då hade ni väl redan varit på familjerätten och skrivit under för gemensam vårdnad, eller va ni så modiga att ni skrev er som ensam vårdnadshavare? Han var väl me på mötet?
    Jag vill fytta, men funderar på att vänta och se om saker blir bättre, men är osäker på om jag måste skriva på något jag inte är säker på . Det kommer bli jobbigt då man väl sitter där på mötet, den fågan är laddad hos oss eftersom vi vill försöka men känner oss osäkra på om det kommer att hålla vårt förhållande, det jag vet med all säkerhet är att han kommer ta strid om vi går isär (vilket jag kan förstå).
    Mammas Melvin skrev 2007-11-06 09:19:47 följande:

a precis.. eller familjerättsbyrån.. det va dom vi fick brev av när vår son föddes
  • Anonym

Endel skriver att mamman får atomatisk enskild vårdnad...men..har inte föräldrarna varit på möte med familjerätten då eller? För det är väl där som man skriver under hur man vill ha det.
    Ni som tänkte som jag gör nu...vänta och se tills barnet är fött OM det kan bli bättre. Om det inte blev det, ni bestämde er för att flytta, hade ni då inte gemensam vårdad med fadern. Skrev ni aldrig under något papper eller va på nåt möte ??

Anonym skrev 2007-11-06 10:00:40 följande:
    Man får brev...och ska bara fylla i uppgifter då om vem som är fadern och om man ska ha gemensam vårdnad. Men blir man kallad på möte till familjerätten ?Hur gjorde ni som flyttade när barnet var några månader? Då hade ni väl redan varit på familjerätten och skrivit under för gemensam vårdnad, eller va ni så modiga att ni skrev er som ensam vårdnadshavare? Han var väl me på mötet? Jag vill fytta, men funderar på att vänta och se om saker blir bättre, men är osäker på om jag måste skriva på något jag inte är säker på . Det kommer bli jobbigt då man väl sitter där på mötet, den fågan är laddad hos oss eftersom vi vill försöka men känner oss osäkra på om det kommer att hålla vårt förhållande, det jag vet med all säkerhet är att han kommer ta strid om vi går isär (vilket jag kan förstå).Mammas Melvin skrev 2007-11-06 09:19:47 följande:
  • Mama2005

Mamman har ensam vårdnad från början, om hon inte är gift.
    Sedan går man till familjerätten.
    Där kan man skriva att man vill ha gemensam vårdnad. Om man inte skriver att man vill ha gemensam, så kommer mamman att ha kvar ensam vårdnad.

Om pappan vill ha gemensam vårdnad, men mamman motsätter sig det, blir det en vårdnadstvist.

• Anonym

jaha..så man får brev från familjerätten om att fadern ska bekräftas. Man måste inte gå på mötet alltså? Det är bara om man VILL ansöka om gemensam vårdnad, jag kan alltså säga till fadern att jag vill vänta med att bestämma om vi ska ha gemensam vårdnad? Man vill ju ta det säkra innan det osäkra. Inte för att bråka utan iväntan på att han ska bättra sig så vill jag själv kunna bestämma i lugn och ro, utan att det ska vara ett faktum att han ska kunna " sätta käppar i hjulet" för mig som han sa att han skulle göra om jag vill lämna han.

Anonym skrev 2007-11-06 10:05:05 följande:
    Endel skriver att mamman får atomatisk enskild vårdnad...men..har inte föräldrarna varit på möte med familjerätten då eller? För det är väl där som man skriver under hur man vill ha det. Ni som tänkte som jag gör nu...vänta och se tills barnet är fött OM det kan bli bättre. Om det inte blev det, ni bestämde er för att flytta, hade ni då inte gemensam vårdad med fadern. Skrev ni aldrig under något papper eller va på nåt möte ??
  • Anonym (xyz)

Om mamman är ogift när barnet föds så får hon automatiskt ensam vårdnad. Det behövs inga som helst papper för det. Om mamman vill behålla sin egna vårdnad så behöver hon inte göra någonting alls. Om hon däremot vill att båda föräldrarna ska vara vårdnadshavare så kan hon skriva på pappret (före eller efter födseln). Men det finns ingen i hela världen som kan tvinga mamman att skriva på, det är bara hennes beslut. Om pappan är missnöjd med beslutet så får han gå till tingsrätten. Men det är också så att om mamman först behåller sin egna vårdnad och i ett senare läge vill ha gemensam så kan hon skriva på pappret då (om ett år eller tio år).

En jättestor skillnad mellan gemensam och egen vårdnad är att om du har egen vårdnad så får du alla 480 dagarna föräldrapenning. Om ni har gemensam vårdnad så får pappan hälften av dagarna. Det innebär att du bara får vara hemma med barnet i 8 månader, sedan får pappan vara hemma med barnet i 8 månader. Om ni inte bor ihop längre och barnet knappt känner pappan så kan det bli väldigt jobbigt. Det finns en annan tråd här under familjerätt just nu som handlar om det.

Om man har egen vårdnad så får man flytta med barnet hur man vill. Om man har gemensam vårdnad så får inte barnet flytta en meter utan att båda föräldrarna skriver under flyttanmälan.

• amasonas

Vi har skrivit på gemensam vårdnad.papprena redan runt v.25!

Fick göra det på soc. & jag tyckte det var viktigt att det var klart, för tänk hemska tanke om något händer på förlossningen & maken inte har vårdnad om barnet.

Skönt att ha det avklarat innan bebisen tittar ut!

Denna gång slipper vi för vi har hunnit gifta ossGlad

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • Anonym

Man vill självklart ge han en chans att bättra sig, men..utan att ställa till en vårdnadstvist om man fortfarande bor ihop hoppas jag kunna få tid att tänka vad jag vill. Vad jag förstod så får man brev från familjerätten ganska omgående, där man ska fylla i och ja..kanske det måste till ett möte där båda måste närvara, eller har jag fått detta mötet helt om bakfoten

Anonym skrev 2007-11-06 10:11:18 följande:
    jaha..så man får brev från familjerätten om att fadern ska bekräftas. Man måste inte gå på mötet alltså? Det är bara om man VILL ansöka om gemensam vårdnad, jag kan alltså säga till fadern att jag vill vänta med att bestämma om vi ska ha gemensam vårdnad? Man vill ju ta det säkra innan det osäkra. Inte för att bråka utan iväntan på att han ska bättra sig så vill jag själv kunna bestämma i lugn och ro, utan att det ska vara ett faktum att han ska kunna " sätta käppar i hjulet" för mig som han sa att han skulle göra om jag vill lämna han.
  • Anonym

Tack Alla för era fina svar, det var bra information, Ha det gött

Anonym skrev 2007-11-06 10:25:15 följande:
    Man vill självklart ge han en chans att bättra sig, men..utan att ställa till en vårdnadstvist om man fortfarande bor ihop hoppas jag kunna få tid att tänka vad jag vill. Vad jag förstod så får man brev från familjerätten ganska omgående, där man ska fylla i och ja..kanske det måste till ett möte där båda måste närvara, eller har jag fått detta mötet helt om bakfoten
Svar på tråden När skriver föräldrar gemensan vårdnad/ ensam vårdnad?