• Mondino

Moped till 15 åring > krav-prestation-kostnader??

Vi har en son som fyller 15 i vår och tjatar om moppe. Dock verkar moppe vara en kostsam affär, speciellt som EU-mopparna har dyra försäkringar, särskilt i storstadsområdena (vi bor strax utanför Stockholm)

Har det varit självklart för er att er 15 åring ska ha moppe? Har ni betalat allt, eller har ni haft nån uppgörelse med ert barn? Och i så fall vilken typ av uppgörelse? ekonomiskt > uppförande > skolprestationer> annat??

Vi behöver alla input vi kan få i detta ämne, so pls help!!!!!

• Svar på tråden Moped till 15 åring > krav-prestation-kostnader??
  • soldis

Ett par som jag känner gjorde som så att de inte gav moppen i present, utan istället andra saker. I deras fall var moppe mycket viktigt då 15 åringen hade långt till kompisarna. Föräldrarna gjorde då så att barnet fick en EU moppe som "transportfordon" med motiveringen att barnet enklare skjulle kunna transportera sig själv samt så ÄGDE inte barnet moppen. Så när föräldrarna sålde moppen kunde de använda dessa pengar till en ny moppe när det yngre syskonet behövde en (3 år senare). Detta var smart tycker jag, för det handlar ju om mycket pengar.

• Yoyo123

Vi tänkte ev "ge" en moppe på så vis att hon får halva försäljningsvärdet, alltså när den säljs får hon hälften. Tror hon är lite mer rädd om den då.
    Tycker ni att hon eller vi ska betala bensinen??

• gormisen

Så gjorde min syster nästan... Dottern fick betala en del av moppen nu (1/3) och så får hon hela försäljnings summan sen. Hon fick den i 15-års present... Hon får betala bensinen.

Yoyo123 skrev 2007-11-07 14:52:39 följande:
    Vi tänkte ev "ge" en moppe på så vis att hon får halva försäljningsvärdet, alltså när den säljs får hon hälften. Tror hon är lite mer rädd om den då. Tycker ni att hon eller vi ska betala bensinen??
  • MrsNelson

hur man ska göra tycker ja beror lite på var man bor och hur mopeden ska användas, och såklart vad man har råd med!
    Min sambo fick en moped i födelsedagspresent och han fick även en summa varje månad till bensin, men då bodde dom ute i skogen och han fick ta sig dit han skulle med mopeden. När den såldes så fick han pengarna själv. Men det handlade ju om en gammal billig moped som hans pappa hjälpte honom att fixa till.
    Min bror jobbade ihop till halva mopeden och mina föräldrar betalade resten eftersom han ville ha en dyrare moped, bensin fick han pengar till ibland, ibland fick han tex klippa gräset för att få mm, han fick pengarna för hela mopeden när den såldes, men pengarna fick bara användas till körkort!

• Mondino

För vår del handlar det lite om en bruksmoped, eftersom den kommer att avlasta oss när hockeysäsongen går över till fysträning och han då kan ta sig till träningen utan att behöva få skjuts.  Det vi tycker är svårast är vilken typ och vilken prisklass mopeden skall vara. Grabben har ju såna utsvävande planer i vad han vill köpa och där går våra åsikter rejält isär. Det lutar nog åt att vi betalar "varsin" del (vi 2/3) men att när den säljs så ska hela beloppet in i bilköp. Ev fortsätter den iden när det kommer till körkort och bilkostnader, att vi betalar 2/3 av kostnaderna. Jag tycker nog att vi står för bensinkostnaden för den delen som avlastar oss, och nöjeskörning får han betala själv.

Nån mer som kan berätta hur ni gjorde?

• aprillen

Vår son behövde oxå moppen för att lättare kunna ta sig till olika aktiviteter.
    Han fick sin nya men lite billigare moppe i present.
    Han hade nog gärna fått en häftigare men då sa vi att detta var vad vi kunde bidra med, ville han ha nåt annat fick han lägga till själv.
    Vi har betalat allt, bensin o försäkring men då vet vi att han oxå haft lägre månadspeng än sina kompisar.

• BeccaGrodan

nu har ju inte jag något barn i den åldern men dock en lillebror som nyss fyllt 15. Han fick betala typ 2/3 delar själv o resten stod mamma o pappa för, han betalar trafikförsäkring o sen har mamma o pappa betalat resterande försäkring. Tror att han betalar bensinen själv men så har han det väl mestadels till nöjesåkning oxo så...
    han jobbar extra för att ha råd dels med köpet o dels med försäkring o bensin...

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • mel

mina barn är inte stora nog för moppe än på länge men om de vill ha en så får de själva stå för försäkring och soppa, så de förstår att det är en dyr investering. själva moppen betalar vi eftersom det då blir en födelsedagspresent (har jag tänkt)

Något som jag dock tycker att alla ska göra är att se till så att ungarna lär sig trafikregler och håller sig till dem.
    Är många ungar som kör som galningar på sina mopeder här omkring.

• 1malle

Vi kköpte moppen o vi står för försäkring.
    Bensin o ev styling grejer får sonen bekosta själv...
    Samt sina p-böter som han fick när lappen blåste iväg....

Alla goda ting är 3
Svar på tråden Moped till 15 åring > krav-prestation-kostnader??