• Anonym

fråga ang. pevaryl kräm

Jag har en tid haft problem med klåda i underlivet. Har aldrig haft diagnpstiserad svamp men är 99% säker på att det är svamp det är. Gick till apoteket idag och köpte pevaryl kräm, han på apoteket sa att det var till underlivet. På tuben står det dock att det är mot fotsvamp. Vågar jag använda den i underlivet? Det är pevaryl kräm 1%.

Tacksam för svar omgående.

• Svar på tråden fråga ang. pevaryl kräm
  • Anonym

Nu har jag en fråga igen. Har aldrig haft svamp tidigare så måste fråga.

Smörjer med pevarylkräm morgon och kväll sedan i tisdags. Det funkar bra, klådan har stillats ganska mycket. Igår och idag har jag dock haft mkt mer, lite gryniga flytningar som inte luktar hallon. Är det normalt? Kan det vara kroppen som gör sig av med resterna av svampen? Har ingen aning om hur detta funkar

• Anonym (me)

Du kanske har ett försämrat ph värde i underlivet.
    Prata med en gyn..

• Anonym

Ska ge det en vecka till tror jag, blir det inte bättre ska jag kontakta gyn. Har även köpt nån fuktgel som ska hjälpa ph-värdet.

• Anonym (pevaryl)

Jag tycker att pevaryl är jättebra. Hade svamp för första gången i somras, det kliade och sved sådant att jag funderade på att köra upp diskborsten. Jag köpte 2 omgångar pevaryl och gjorde så att jag satte upp slidpillret och sen smorde i 5 dagar, sen använde jag nästa slidpiller(fast det står att man inte ska göra så) men iallafall så gjorde jag det, och efter det så försvann det helt. Och, peppar peppar, så har det inte kommit tillbaka...

• Anonym

Anonym (pevaryl) skrev 2007-11-09 17:31:22 följande:

Jag tycker att pevaryl är jättebra. Hade svamp för första gången i somras, det kliade och sved sådant att jag funderade på att köra upp diskborsten. Jag köpte 2 omgångar pevaryl och gjorde så att jag satte upp slidpillret och sen smorde i 5 dagar, sen använde jag nästa slidpiller(fast det står att man inte ska göra så) men iallafall så gjorde jag det, och efter det så försvann det helt. Och, peppar peppar, så har det inte kommit tillbaka...
    Hur snabbt märkte du en förbättring? Fick du någon flytning efter några dagar?

Gjorde mistaget att inte köpa slidpiller, har bara krämen som jag smörjer med. Hoppas att det funkar ändå.
  • Anonym (pevaryl)
    Anonym skrev 2007-11-09 17:39:14 följande:
    Anonym (pevaryl) skrev 2007-11-09 17:31:22 följande: Hur snabbt märkte du en förbättring? Fick du någon flytning efter några dagar?Gjorde mistaget att inte köpa slidpiller, har bara krämen som jag smörjer med. Hoppas att det funkar ändå.
    Jag märkte nog efter tre dagar...
  • Anonym

Ohhh, vad jag ångrar att jag aldrig kom iväg och köpte pevaryl tidigare! Har haft problem till och från under hösten men det har alltid blivit bättre av sig självt innan jag hunnit köpa pevaryl. Nu när jag använt pevarylen har jag insett att det aldrig gick över, det blev bara bättre jämfört med det jobbigaste. Så klådfri som jag är nu har jag inte varit på länge. Detta är himmelriket!

• Anonym (haha)

svamp är fruktansvärt! men jag måste säga att jag skrattar när jag läser ts inlägg här i slutet. du måste ha sett ut som tjejen på reklamen, hon som pillar lite diskret och så ser hennes kille och hans kompisar henne! *haha*
    stackars dig! hoppas nu du blir fri låång tid!

• Anonym

Anonym (haha) skrev 2007-11-13 17:52:31 följande:

svamp är fruktansvärt! men jag måste säga att jag skrattar när jag läser ts inlägg här i slutet. du måste ha sett ut som tjejen på reklamen, hon som pillar lite diskret och så ser hennes kille och hans kompisar henne! *haha* stackars dig! hoppas nu du blir fri låång tid!
    Haha Nja, har kunnat hålla mig från att klia, men har skruvat mig på stolen ibland

Hoppas verkligen att jag får bort sk*ten ordentligt nu!
  • Im Fabulous

Pevaryl används till all sorts svamp. Så oroa dig inte, använd på du.

• Anonym

Im Fabulous skrev 2007-11-13 17:57:29 följande:

Pevaryl används till all sorts svamp. Så oroa dig inte, använd på du.
    Jag gör det nu. Blev orolig först eftersom jag trodde att man kanske kunde ha starkare preparat på fötterna än i underlivet. Tack för svaret iaf
  • Visalicious

De gryniga flytningarna är också en del av sjukdomen. Jättebra att Pevaryl löste det hela den här gången. Om svampen kommer tillbaka inom ett halvår skall du dock inte använda Pevaryl eller liknande receptfritt igen. De är väldigt starka mot slemhinnorna och upprepad användning kan leda till torra såriga slemmhinnor och samlagsproblem. Vissa säger även att det i längden kan leda till vestibulit.

Alltså om du får det snart igen gå till gyn eller en hudläkare. Låt de diagnostisiera det och be om att få Diflukan eller liknande tablett. Den dödar svampen innifrån såattsäga.

Se även till nu efter behandling att smörja in dig med tex mandelolja eller nån fet kräm. En del smörjer med olivolja, jag personligen tycker att den är för stark när allt redan är irriterat. Tvätta absolut inte med tvål, inte heller Lactacyd. Apoteket har en intimserie med tvättkräm som funkar.

• Anonym

Just nu tvättar jag med bara vatten och smörjer med ACOs fuktgel. Känns skönt tycker jag. Hur länge ska man behandla? Har kört en vecka nu, och är i stort sett symptomfri. Hur länge till ska jag behandla tror ni?

• Visalicious

Med krämen från komboförpackningen säger man symptomfri + 3dagar till.

• Anonym
    Visalicious skrev 2007-11-13 18:12:45 följande:
    Med krämen från komboförpackningen säger man symptomfri + 3dagar till.
    Ok, tack!
  • Anonym (pevaryl)

Skit i det där peppar, peppar jag skrev förut, svamp igenSkrikandes. Köpte pevaryl idag så det borde gå över snabbt...

Svar på tråden fråga ang. pevaryl kräm