potatismos och köttfärssås
man kan göra en gratäng på det eller nått om jag inte minns fel
nån med recept
man kan göra en gratäng på det eller nått om jag inte minns fel
nån med recept
Japp... du lägger såsen i botten och brer över potatismos... lite riven ost är gott också... och sedan bara att gratinera i ugn!
Sheepherds pie, mmm. Det var länge sedan. Har inget recept, men det kanske går att googla?
Jodå det finns.. svärmor brukar ha dille på det.. köttfärsen i botten.. sen bre ut moset ovan på.. in i ugnen.. ca 30min... gott gott
Jaaaaa det är sååå gott!!! Åt det i helgen kära lilla mor gjorde det. Mmmmmm Du tar en gratängform som är smord och fyller den botten med köttfärssås (ung till hälften av formen kan jag tro...) sen toppar du det hela med potatismos som du har 2 ägg i. Sen in i ugnen tills det fått färg. Smidigt och gott. Sen kan man ju alltid variera med lite grönsaker i och ost....
mumsigt ska nog göra det nån dag!!
Finns ett recept som heter Shepherds Pie.
Beräknat till 4 pers.
500g köttfärs
1msk olja
1 hackad gul lök
1 burk krossade tomater, 400g
2 msk tomatpuré
1 msk worchestershiresås
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar
4 port potatismos
1 äggula
* Stek köttfärsen i olja tillsammans med löken. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och worshestershiresås, låt sjuda 10 min. Krydda med salt och åeååar.
* Lägg köttfärsröran i botten av en ugnsfast form. Blanda potatismoset med äggulan och bred ut över köttfärsen. Grädda i 250 grader ca 10 min eller tills gratängen fått fin färg.
man behöver ju egentligen inge recept
man gör alltså sin egna köttfärssås, brer över potatismos och sen in i ugnen!! och så lite ost.. mumsigt värre, får köpa hem lite ksås ingredienser
Men i shepherd pie ska köttfärsen smaka specillt. Av receptet ovan undrar jag om inte det är worchestershiresåsen som gör det.
jag brukar ofta göra fårahedenspaj, med mos och köttfärs. men som sagt är nog inte äkta eftersom jag inte gör efter recept..tager vAD MAN haver och kryddor och mos =)
Fattigmanspaj
Det här är ingen riktig paj, utan en nödlösning för den ohändige efterrättsmakaren eller ett lågkalorialternativ för bantaren.
Dock nästan lika gott som en riktig paj.
(4 personer)
Ingredienser:
1 paket (ca: 400 gram) frysta bär av valfri sort ( t ex blåbär eller hallon)
1 burk Kesella Vanilj
1 paket Digestive-kex
Gör så här:
* Micra eller värm bären på låg värme i en kastrull på spisen tills de blivit lite som en varm sås. De skall inte vara riktigt sönderkokta, men huvudsaken är att de är genomvarma.
* Fördela bären i dessertskålar och bryt 1-2 digestivekex i mindre bitar och strö över varje portion
* Toppa med rikligt med Vanilj-kesella
Garanterat snabbt, gott och mindre onyttigt än en portion riktig paj med gräddvanilj-visp. Kräver inte heller lika mycket förberedelser.
Kanske inte det lyxigaste, men en perfekt sista-minuten-efterrätt vid oväntade besök eftersom man kan ha ingredienserna hemma.
Undrar du nåt om receptet?
Maila gärna till Bulldozer, klicka på maillänken i botten på texten bara.