• USB

Vita hem del 6

Hej på er!

Måste få lite råd av er som är bra på inredning och har smarta tips.

Vi har en lång och smal hall där vi nu har en stor ekbyrå. Tänkte bygga ett platsbyggt skåp från golv till tak istället med vit panel på sidorna. Men vad ska man ha för dörrar? Någon som har gjort något eget? Funderar på att göra smala dörrar av MDF men vet inte om det blir bra. Tänkte ett tag på att ha ett vitt linnedraperi men jag vill att det ska vara helt tätt så att det inte kommer in en massa damm.

Någon med tips och gärna bilder?!?!

• USB

Lasseliten: tack för att du tog dig tid att visa bild! Är rädd att det blir för mycket panel. Såg att de har skjutdörrsskenor på Ikea. Kanske man kan köpa såna och göra skjutdörrar istället. De tar ju inte så stor plats att öppna.
    Min man får nog ett sammanbrott om jag nämner mina planer. Han tycker att jag gör om överallt. Jag blir aldrig nöjd känns det som.

• USB

Gemelli: Brukar läsa här i tråden dagligen. Hoppas inte att du har långt in till BB för så där gick jag när jag fick mitt andra barn. Hade molvärk hur länge som helst och var in till BB dagen innan hon är född. Då var ingenting påverkat. Dagen efter tog jag mig en tupplur på em och vaknade av att det molade på mer än vanligt. En timme senare är hon född, utan RIKTIGA värkar. Kan tiillägga att jag inte hann in till BB för jag trodde inte att det var på gång riktigt. Åk hellre in till BB en gång för mycket än en gång för lite.

Lycka till! Du har en helt fantastisk upplevelse framför dig!

• USB

Hej!

Till helgen ska jag till Karlstad. Någon som har tips på bra shopping?
    Finns det några bra loppmarknader där?

/Ulrika

• USB

Ni som går på loppisar och auktioner, kanske nån av er kan hjälpa mig.

Jag har två gamla originalmålade utdragssängar(imperialsängar) med knoppar och krön som jag måste göra mig av med då mina döttrar inte delar mitt intresse för denna stilen. Är det nån som vet vad man kan ta för såna sängar?

4-åriga dottern har bestämt sig för en Hemnes dagbädd vilket mamma tycker är helt ok då den passar bra i vår vita stil.
    Är det nån som har den sängen av er? Går det att lägga i en 90 madrass istället för en 80 utan att sängen glider isär?

Tacksam för hjälp!

• USB

Har kollat Blocket och där ligger de mellan 500:- och 5000:-. Pratade med en uppköpare och han sa att såna sängar var värdelösa nuförtiden.

• USB

Hej!

Är det nån av er som målat Ikeas Leksvik möbler vita?
    Har nämligen fyndat ett slagbord och 6 st Ingolf stolar för 700 ch de är nu antikbetsade och jag vill gärna ha de vita.

/Ulrika

• USB

Ni som har väggord, har ni dem vita eller?
    Jag tänkte beställa "amor vincit omnia" till vårat sovrum. Ska måla väggarna där sand. Visst kan man väl ha texten i vitt då eller blir det för "blekt"? Svart är väl ingen "hit".

/Ulrika

• USB

Jag tänkte höra med er som är lite experter på panelskivor.

Jag har planerat att jag ska bygga en egen garderob i våran hall och tänkte göra dörrar av panelskivor. Skulle gärna vilja ha glas i dörrarna så att det inte blir så "kompakt" utseende. Tror ni det blir instabilt om man sågar ur i skivan och sätter i glas med foder runt och "krysspröjs" i rutorna? De kommer ju att gå nästan ända från golv till tak.
    Funderar annars på att ta släta MDF-skivor men jag tror det blir snyggast med pärlspåntslook.

Någon som byggt egen garderbob förresten?

• USB

Lynn84: Det blir lätt så att penseldragen syns med den färgen. Jag använder den jämt när jag målar och jag tycker själv att den är bäst av alla färger(kanske för att den är så billig). Där jag ska ha en tåligare yta har jag tagit den vattenbaserade lackfärgen. Då blir det oftast inga "ränder". Har inte hängt med vad det är du målar men roller ger ju en slätare yta.

MVH
    Ulrika

Svar på tråden Vita hem del 6