• pofsan

Vita hem del 6

Hej

Jag är en av dom som ratat dessa vita, sterila tråkiga hem, så satt jag och tråksurfade en kväll, hade läst allt och lite till i de trådar jag brukar läsa, blev lite nyfiken på "Vita hem" tråden eftersom den nästan alltid ligger på första sidan då är det ju en väldigt aktiv tråd. Jag blev fast.

Vita hem har för mig varit Ikea på 80 talet, ni kanske förstår att det inte var så lockande men så fel jag hade, trodde inte att ett vitt hem kunde innehålla så mycket värme och kärlek.

Nu när jag har upptäckt vitt i inredningen så har jag fått nya ideér till mitt hem, det kommer inte att bli ett vitt hem men ett vitare hem

Ni har även fått mig att starta en blogg (långt ifrån klar och uppdateras sällan) egentligen hade jag tänkt ha den lite för mig själv men nu behöver jag "en spark i baken" så jag lägger ut den här och jag har en gjort en liten tävling.

Välkomna in och tävla.

www.blandhundharochdammrattor@blogspot.com

• pofsan

Tack för alla välkomnanden till er tråd och för alla fina kommentarer om mitt stug kök.

Måste bara skriva att jag är grymt imponerad av er och allt pyssel ni framställer

Själv har jag inte hunnit så långt som jag önskar med min virkning men jag har ju hela kvällen på mig

Lägger ut länken igen ifall någon mer vill vara med och tävla:

www.blandhundharochtvatthogar.blogspot.com/

Måste återgå till mitt arbete, snart får jag oxå julpyssla, jippiiii.

• pofsan

Jag vill oxå måla....

Kan man måla på lackad furu om man tvättar och ruggar ytan med sandpapper eller måste man slipa bort lacken? (eller finns det någon magisk färg så det bara är att måla -hoppas-)

Så letar jag efter en byrå till min hall och det finns ganska många som har en såndär blank, fanérad yta, går den att måla?

Jag blev helt såld på era skåp ni visade igår och inser att jag MÅSTE ha ett linneskåp i sovrummet (behöver tips på hur man övertalar maken )

Juliah: jag har sett i din underbara blogg en vetevärmare i form av en kanin, vart hittar jag såna? Vill även ha såndär trälåda som du har till din son (med ABC texten) vart ska jag leta?

Såg förresten i ett reklamblad att ByggOle (i Stockholm) har 20% rabatt på tapeter (Sandberg, Eco, Midbec mfl.)

• pofsan

Mori: tack för tipset men det funkar inte här, vi har olika viljor och därför blir det ingenting med någonting. Haha, vi kan ju inte ens enas om ifall badrumsmattan ska ligga rakt eller snett men vi har löst problemet med en rund matta.

Däremot har fått igenom en annan oslagbar grej: jag lägger räkningarna i korgen och han betalar dom

Vilken fin julstrumpa du har gjort.

Kliar mig i skallen och funderar på hur jag ska kunna smuggla in ett skåp utan att det märks, tips mottages tacksamt.

• pofsan

Jag måste gå mot strömmen, tycker att v47 är bästa veckan

Vi har letat på blocket efter lite möbler till stugan och igår hittade jag klädskåpet jag letat efter till ett bra pris, när jag fick tag på säljaren sa han att flera hade mailat men att han inte hunnit kontakta dom än och då kläcker jag: vad bra då tar jag skåpet så är det klart. Han skrattade lite men sa ok

Så har vi letat efter en bäddsoffa från Ikea som har utgått ur deras sortiment och gissa vad jag hittar på blocket, jo soffan, ringde tjejen som meddelade att hon tvättat klädseln i 60grader så den hade krympt men du får soffan för 300 bara du hämtar den.

Jag trodde någon skämtade med mig när jag några timmar senare hittade nästa annons på blocket: Ny soffklädsel (i förpackning) till soffan jag just köpt, iofs i beige, jag hade tänkt mig vit men vad tusan spelar det för roll, jag kan beställa en vit från www.bemz.com senare om jag vill.

Och sist men inte minst hittar jag ett linneskåp till sovrummet. Skåpet behöver lite färg eller nåt men det var det minsta problemet, övertala maken trodde jag skulle bli värre men det gick hur bra som helst. Jag sa helt enkelt: jag har hittat ett linneskåp till sovrummet, hämtar du det samtidigt som de andra möblerna eller ska jag ringa en budfirma. Och så var det problemet löst

Jag är så glad så jag håller på att spricka, lite nervös ifall allt ska gå tokigt.

Håller tummarna för Juliah idag, så spännande.

• pofsan

Knyttis: om du ändå är uppe och pigg kan du få låna min son några timmar, han är oxå pigg, själv vill jag bara krypa ner i sköna varma sängen.
    Vad har morgontrötta jag gjort för ont för att få ett barn som vaknar 5 varje morgon och omöjligt kan somna om?

Tack för alla trevliga kommentarer om mina blocketfynd, första skåpet är redan här och de andra möblerna hämtas under dagen

• pofsan

Knyttis: tack, jag kommer på studs
    Mysa själv, vad är det? S är inne i värsta mammaperioden nu, han bara kryper efter mig och säger mamamamamama (läntar i smyg till perioden papapapa)

• pofsan

Juliah är visst oxå uppe med tuppen, du har väl legat och bearbetat gårdagens intryck hela natten
    Kul att det gick bra, fast jag tycker det är lite konstigt att göra ett "hemma hos" reportage och sedan lägga till detaljer som inte alls är du. Det ska bli jättespännande att se resultatet, när kommer tidningen?

• pofsan

Juliah: jag får se om jag hinner dit nästa vecka, isåfall kan jag meddela hur det var.

Memoria: du kan kika i vitahem bloggtråden, där finns många jättefina hem att kika i och sno ideér ifrån.

• pofsan

Himmelbit: supersnyggt skåp, var det förresten du som drog igång skåporgien häromkvällen, isåfall är du skyldig till att det just nu står ett linneskåp i mitt sovrum som behöver lite färg du borde nästan komma hit och hjälpa till att måla

VSM: jag är som alla andra, kär i din filt, kuddarna är oxå fina, jag måste nog plocka fram symaskinen idag.

• pofsan

Oj oj vilken dag, maken och sonen har åkt på dunderförkylning så den ena är gnälligare än den andra, men nu har jag iallafall lite tid för mig själv.

Jag har lagt in en bild på mitt äppleskåp fyndat på blocket för 500 (bilden är lånad från annonsen, skåpet är mycket snyggare i verkligheten)

Nu behöver jag lite hjälp, dum fråga i den här tråden kanske men ska jag luta av det och ha det trärent eller måla vitt?
    Själv är jag inne på att måla vitt och ha kvar den blå färgen under och försiktigt slipa fram den lite tex vid lådan och kanten vid skåpsdörren osv så det får lite slitet utseende. Tror ni det blir bra eller har ni andra förslag, annan färg under, helvitt, kanske en helt annan färg, vill ha lite nya ideer innan jag sätter igång.

• pofsan

Bea: du kan själv välja färg på toppskivan på tv-bänken, tror den finns i vitt, ek och mörkbrun. Har kompisar som tittade på en sån fast en längre modell, det slutade iallafall med att de byggde en egen av just Ikeastommar och en bänkskiva i ek.

• pofsan

Kan någon snabbt ge mig länken (eller) receptet på den där kakan med vaniljfyllning som Julia tipsade om för några dagar sedan, jag har redan tappat bort receptet
    Minns inte ifall det var vanlig sockerkaka med vaniljfyllning eller hur det var.

Svar på tråden Vita hem del 6