Beatrize74 skrev 2007-12-01 15:44:48 följande:
Tack tjejer - vad tråkigt att ni är så många som känner igen er. Hur gör man liksom? Själv känner jag väl att jag inte skulle fixa med att vara så rackarns mycket borta från mina egna barn. (Nu börjar barnen bli trötta och kivas...de som aldrig kivas annars...och den här stunden är den första ensamma jag haft idag.)Puh...nu är det hävt. Tur att de är så lugna som de är. Näe...fy rackarns alltså. Vara helt ensam med ansvaret...inte kunna göra något större projekt då man har småkottarna att fixa med, (kissa, tvätta, laga mat åt, underhålla, sära och söva). Och det kan man väl göra. Bara det att det blir så tjatigt och kreativiteten blir som en uppdävd klump i magen. Och sedan kommer tröttheten. "Ska vi dammsuga snart?" frågar sonen nu. Vad ska jag svara på det? "Nej, det ska vi inte. Nu när du kommer med eget initiativ att dammsuga och städa och lära dig hur man organiserar hushållet så har jag inte ork eller lust då jag precis satt mig och vilat fötterna på mycket länge"eller"Ja, det kan vi väl, trots att jag är så trött och känner mig ledsen och irriterad över att inte få släppa hushållets vedermödor någongång"eller"Njae...lite senare kanske. Vill du se på teve"?Frestande med alternativ tre som ni förstår. Men...det ger i sin tur dåligt samvete. Fast nu är det nog allvarligt talat Pippi som får ta kommandot ett avsnitt här. Kommer ni håg "sova till pippi en halvtimma för att få ny energi som förälder". Den tekniken är lite för underskattad. (Men det dåliga samvetet kommer ju ändå som ett brev på posten) Suck! Att det ska vara så svårt att vara mamma.
Bea, oj vad jag känner igen mig i det du skriver.
Maken arbetar borta i veckorna och helgen är verkligen helig. Jag gör vad som helst för att han ska få vila ut på lördagsmorgonen och renovera ostört i köket.
Jag vill ju ha det färdigt snart. Samtidigt känner jag att jag hade behövt göra någon själv en liten stund för att hämta egen energi. Känner mig så sliten att jag inte vet var jag ska ta vägen. Uppe tidigt med sonen, försöka sysselsätta och vara glad. Försöka sköta hemmet fast vi bor i en byggplats. Julpyssla?
Försökte smita undan och ta igen mig en liten stund. Dödstrött. Blev väckt varje gång jag slumrade till.
Varför stannar världen för att mamma avviker en stund. Nu leker han snällt igen.
Älskar min familj och mitt hem men idag är allt bara jobbigt och jag är en riktigt sur och grinig mamma.