Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 6

Sitter här med värsta PMS:en - det ryker ur öronen och jag försöker stänga ute barnens tjoande och småbråkande, bus och hyss för att maken ska få ta tag i det lite. Nerverna utanpå kroppen. Ingen bra kombination när man ska nåla, mäta, stryka, klippa och sy. Måste vänta tills barnen lagt sig.

Har istället rensat tygskåpet. DET behövdes. Många "bra-att-ha"tyger har jag lagt i "bortskänkes"lådan nu. Huset ser ut som
    "Hej, kom och hjälp och ingen kom..." men jag ids inte när maken också är hemma.

Bättre komma in här och se fina bilder. Juliah, vilket jobb ni gjort med trappen, förstår att du är nöjd. Byrån är så tjusig, men funkar det bra att öppna lådorna? Ser en aningens trångt ut? Suveränt med en "gömma undan"skrubb och vad fiffigt att kunna ha en ev. arbetsplats där.

Mimmi - fresterska där, vifta med hjärtljusstakar framför nosarna på oss som mödosamt fyndat på loppis och vitmålat med vit färg både högt och lågt. Helt underbar! Jag ska sälja några av de finaste, fräschaste tygerna och gardinerna, men det är högst tveksam om det räcker till sådan tjusig ljusstake. Vinsten räcker väl max till två paket stearinljus på IKEA!

Fluffiga - måste vara underbart att få visa upp det ni så mödosamt ha slitit med.

Feffie - någon bild på trappan?

• Beatrize74

Feffie - vad fint det blev, vilket jobb!

LCroft - gullgumma där. Ja, det blev inte så att jag fick ihop några gardiner och vips var det läggdags för barnen, så däremellan bidde det inga bilder.

Men jag lovar att lägga ut imorgon innan vi åker iväg och firar nyår.

Mimmamum - bilder blir det, även fast det på långt när är klart med allt. Men stolt är jag allt...även fast det tog typ en och en halv timma med nattningen i nya rummet innan dottern sprungit klart och in i brorsans sins rum. "Mamma...hon är hääär igen...näe..du fååår inte röra min krubba...du har fått en nyyy säng...sooov Isabelle"

• Beatrize74

Lasseliten - så underbart fina bilder du visar...man typ dör när man ser dem ju. Trodde den bild du visade först på ditt vardagsrum var någon från någon homedesignerkedja. Näe...nu är det nya tag med inredningen som gäller det år som kommer.

• Beatrize74

Oj, här har man missat massor och samtidigt inte. Så många fina kort ni visar på er själva. ALla är verkligen kalaspinglor...

Sylt missade jag däremot. och Lasseliten, ditt galleri kan jag inte kika in i...nyfiken ju.

Här har jag bakat nyårskaka och syr gardiner med dottern. Maken är iväg med sonen och köper några "pangare" (som sonen säger)
    Ska snart stryka "festblåsorna" till oss. Det blir ett härligt nyårsfirande tror jag och vi ska även sova över.

Hoppas att ni får ett sjudundrande firande med bubbel, skratt, god mat och framtidsplaner.

Gott Nytt År!!!!!!!!

• Beatrize74
    knyttis skrev 2007-12-31 13:12:28 följande:
    Nu har jag bakat klart vaniljkakan ala Julia som vi ska ta med, skall nu stryka våra kläder och packa övernattningsväska för vi är bortbjudna till våra vänner ikväll för att fira nyår. Lite av en tradition, andra året irad! Vi äter då barnen somnat så de blir lugnt och avslappnat!Kajsa - Du är allt lustig du, lika mycket energi som alltid!  Bea- Gjorde likadana skridskor som du gjort och visat i blogen till min mamma och hon blev jätteglad. De blev verkligen fina!
    Men vad roligt! Du har ingen liten bild du kan visa? Kunde du använda dig av mallen?
    lasseliten skrev 2007-12-31 12:56:14 följande:
    Men bea - sorry, klart du får kika in hos mig! Gemelli - visst kommer du in hos mig?
    Tackartack...
    Toola skrev 2007-12-31 14:30:14 följande:
    Hamnade mellan toafönstren
    Supersöta!!!
  • Beatrize74

Godmorgon tjejer...och hoppas att ni haft en underbar morgon så här första dagen på det nya året.

Maken och jag bestämde oss för att inte sova över ändå, men barnen sov kvar där så vi fick en "sova tills vi vaknade"morgon. Det var länge sedan.

De ska vara där över dagen och maken passar på att jobba och jag har ägnat lite tid åt att rensa ut skafferi (på godis) och kylskåpet (på gammal julmat och annat).

Skönt att inte släpa med sig en massa gammal mat och frestelser in i nya året.

...

Hur känner ni när ni tänker på år 2008?

Jag känner blandade känslor. Jag är i grunden en positiv människa, men just när jag tänker på året som kommer så blir jag nästan bara TRÖTT.

Det är ganska tröttsamma småbarnsår - inte "jobbiga", utan just tröttsamma, tar mycket tid och energi precis som det ska vara.

Och i det så ska vi fortsätta balansera våra båda jobb och omstruktureringar med dagis med nya grupper - tillsammans med mina magisterexamensstudier och vår utbyggnation. Och då har jag inte tagit med husets skötsel och vård...eller handla. Och ta hand om sig själv och egentid finns inte ens på schemat.

Försökte faktiskt göra en temporär "tidsskiss" över veckan. Jag blev faktiskt förvånad när jag fick på pränt hur lite tid vi faktiskt har till de olika sakerna och att det faktiskt omöjligt kan vara så att vi hinner med allt OM vi ska få en kalkyl som innebär att vi inte försummar något område.

Vi har diskuterat som så att jag nu tar över all markskötsel och vård, även fast maken protesterar lite och tror att jag kommer smälla ihop av allt. Men...jag känner att han fullt ut måste få tid att bygga om vi ska komma någonvart.

Nu ska jag inte bli långrandig, har bara haft många reflektioner nu på morgonen över 2008. Det kommer ju lätta. Barnen blir äldre och mer självständiga, utbyggnationen kommer bli klar, om två år är jag färdig magister och då finns det mer tid för oss själva, hem och pyssel.

Men tittar man på det närmaste året - 2008 - så är det nog bara att spotta i nävarna, ta ett djupt andetag och sedan dyka in i det.

(Och här tackar jag för mig - med årets längsta trådinlägg)

• Beatrize74
    nublu skrev 2008-01-01 15:48:40 följande:
    Jag måste erkänna att jag ibland blir lite mörkrädd när jag läser om föräldrar som gömmer undan och säljer/ger bort saker som barnen kunde haft jätteroligt med bara för att de själva tycker att de är fula. Det känns lite...överdrivet och perfektionistiskt kanske, ungefär som om barnen och deras saker förstör hemmet på något vis. Känner mig inte riktigt bekväm med det tankesättet måste jag nog erkänna.
    Jag håller helt med dig. Det känns som att köra över barnen och deras rätt att få njuta av sina saker. Jag läser det oftare och oftare och kan ibland känna att jag drar på själv i den riktningen ibland. Det är så lätt att inredningstänket med sin estetik kör över både praktiska-, funktionella- och underhållande aspekter.

Det är klart att barnen måste få ta plats och att man måste ta hänsyn till deras syn på vad som är fint  även om det inte överrensstämmer med ens egen syn på vad som är vackert. Man får akta sig så man inte utser sig själv till envåldshärskare eller någon slags inredningstyrann där barnen är rädda för att visa det pyssel de gjort i skolan eller där maken inte vågar köpa en bukett blommor ifall det skulle vara "fel" färg. Då har man gått för långt tycker jag. I hemmet lever ALLA och alla har rätt att trivas och få lika mycket utrymme, något i alla fall jag måste påminna mig själv om då och då.

Jag frågade min treåringe häromdagen vad han skulle vilja ha i sitt rum. Han svarade att han ville ha en skolbänk att ha sina saker i, att han vill att jag målar hans säng svart och att han önskar sig ett svart matta med lite grönt i att ha på golvet framför sängen. Han ville också ha en galgar (svarta med vita döskallar på) som han kan hänga sina piratkläder på. Sade han....och jag min viting försöker se hur långt jag kan möta honom, även fast jag förstås önskar att han hade älskat vitt lika mycket som sin mor.
  • Beatrize74

Har ni registrerat era bloggar på www.bloggkoll.com?

Det verkar som om de flesta mer välbesökta bloggarna redan ligger där, men för mig är det helt nytt. Man kan tydligen knattra kryssa för sina bloggfavoriter där och sedan välja att bli mailad när favoritbloggen uppdateras. Inte så pjåkig idé kan jag tycka...hoppas det funkar.

Det var flera här inne som redan hade prenumeranter såg jag, men själva grejen är att man inte behöver ha lagt in den själv, utan någon ANNAN kan ha lagt in din blogg som favorit som andra sedan prenumrerar på. Sååå..kika om din blogg ligger med.

Svar på tråden Vita hem del 6