Inlägg från: Truffles |Visa alla inlägg
  • Truffles

Vita hem del 6

Grattis Kajsa! 11 år är på helt rätt väg...

Själva firar vi snart 18 år ihop, vilket innebär att jag spenderat HALVA livet med "gubben"... Hm, usch vad jag plötsligt känner mig gammal.

Camilla R skrev 2008-01-29 21:21:54 följande:
    Glömde??? Vi är inte ens förlovade, efter snart 14 år tillsammans kanske man kan tycka att det är dags, men man vill ju inte skynda..
    Det är väl inte försent än, förlovade oss gjorde vi tidigt men det tog 15 år att boka tid för vigseln...
  • Truffles
    Himmelbit skrev 2008-01-29 22:11:21 följande:
    Nytt i bloggen - ett fynd!! (som jag visserligen visat er innan med en "fulbild" )njutensmula.blogspot.com/
    Ja, i din blogg finns iallafall inga "fulbilder"!

Alla dina vackra skåp, vad målar du dem med för färg? Nyans? Är de råvita?
  • Truffles
    Kajsa M skrev 2008-01-29 21:47:56 följande:
    Mira hittade sin present som hon ska få imorgon. Den stod oinslagen i tvättstugan. Skulle precis ut och gömma den i garaget när telefonen ringde. Plötsligt kommer mira utrsuande med en gunghäst i famnen och ropar överlycklig:-Titta mamma, en häst! Mamma tar snabbt hästen ifrån henne och gömmer den och hoppas att hon glömmer den fort. Sen säger hon vid nattningen- Mamma, imorgon ska jag få en häst!
    Underbara barn. Jag som inte har någon "liten" längre (blir ju 10 & 12 i vår) önskar att jag skrivit ner mycket mer av vad som sagts när de var små i en fin bok...
  • Truffles
    Himmelbit skrev 2008-01-29 22:39:38 följande:
    TACK! Vad snäll du är! Jag målar dem med Flüggers råvita. Först grundar jag med deras snickerigrund för att få en yta (efter målartvätt och lite lite slipning med fint sandpapper).
    Snickerigrund? Vad gör den?
    Alltså en målarkurs skulle nog jag behöva. Det lilla jag har målat har jag bara slipat och sedan kört några lager bara med den färgen som ska vara... Aja, så länge jag är en glad amatör så må det väl vara hänt.

Kanske skulle tänka på det nu när jag ska måla om lilltjejens nya skrivbord och stol i allafall...
  • Truffles
    Himmelbit skrev 2008-01-30 08:57:22 följande:
    Godmorgon!Inne en snabbis innan vi ska iväg...Snickerigrunden är väl egentligen till för om du har en glatt yta att måla på (min gamla skåp har ju inte varit "trärena" utan lackade). Med hjälp av den får du en grundfärg med lite yta, dvs färdigfärgen fäster bättre på den grunden.Du måste ju visa lilltjejens skrivbord och stol - före och efter!
    Aha, så då behöver man inte slipa bort lacken för att få en ruggad yta. Behändigt må jag säga, mycket tidsbesparande.

Före och efterbilder ja.
    Förebilder ligger i galleriet i mappen "Grävlinge...." Tyckte inte att beslagen på bordet var så roliga så har någon ett prisvänligt förslag till nya beslag uppskattas det! Helst inte i "guld".

Eftersom jag är lite seg på att få saker färdiga av olika anledningar, 2 födelsedagar i familjen närmsta veckorna vilket innebär bakning och lite extra städning, inte har något bra ställe att hålla till på, arbetar 100%, skjutsar barn till olika aktiviteter 5 av 7 dagar och den här veckan har hand om caféverksamheten på äldsta dotterns dansskola under två kvällar m m så får du inte vänta dig några snara efterbilder... 
  • Truffles
    FruPuffen skrev 2008-01-30 21:51:40 följande:
    Vi ska göra iordning barnsovrum snart till våra pojkar. Det är snävt snedtak där så det blir panelskiva som ser ut som pärlspont i taket och vitmålade väggar. Ska ha en liten vit skolbänk att rita vid, vita sängar och en vit leksakskista där. Ljusblått í prickigt  o rutigt blir det på lapptäcke i Albins säng, hissgardiner, vimplar, m.m. Lite Majleg-prylar, vita konsollhyllor, ljusslinga, gammeldags leksaker som gunghäst o dockvagn (om jag hittar). Vit trasmatta. Vill försöka virka en mormorspläd till Viggos säng.
    Låter verkligen jättefint tycker jag.
  • Truffles
    snuffsis skrev 2008-01-31 10:12:20 följande:
    Jaha, då har jag köpt en leander vagga på blocket som är sparsamtanvänd och fräsch för 1000:- + 75:- i frakt. Dock ingen sänghimmel eller benstativ! Nån annan som har eller haft leandervaggan, som kan skriva om vad ni tyckte?
    Åh, är ju såå fint med takvaggor. Sånt kände jag inte ens till då jag väntade mina flickor. Fundersam

Men brorsbarnet Alise sydde jag en takvagga till innan hon föddes i augusti. Jätteroligt. Men tyvärr har jag inga fler i min omgivning som väntar barn så det blir förmodligen inga fler sydda... Bilder på Alises vagga ska iallafall finnas i mitt galleri.
  • Truffles
    Lynn84 skrev 2008-01-31 10:24:06 följande:
    Hej tjejer!Igår blev huset vårat på riktigt! Har redan börjat måla hallen och faktiskt fått iordning på en del.(Vi har ju som jag nämt tidigare kunnat vara í huset rätt mkt och göra iordning innan vi skrev papperna)Hinner inte vara inne så mkt i helgen men hoppas alla har det bra och att ni ska hitta på något kul dem närmsta dagarna. (helg och helg, jag har helg redan nu....ledig fram till på måndag)Ska se om jag hinner lägga in några bilder om någon dag eller så!kram på er!
    Grattis!!!!

Själv får jag fortsätta längta ett tag till. Gråter
  • Truffles

LAMPOR!!! Så långt har jag inte kommit i husinredningen... Vi får ju ryggåstak i hall och vardagsrum som liksom "flyter" på efter varandra... Undrar vad som kommer att passa där? Någon som har någon fin lampa i ett ryggåstak att visa upp. Kajsa M skrev 2008-01-31 13:09:35 följande:

Jättegammal och inaktuell bild. Men lampan hänger kvar där. Det är en indiska lampa som jag satt ström i. Den passar perfet som hallampa. Tror att mimmi och julia bl a har den också. [/citat] Något liknande den lampan skulle jag kunna tänka mig i hallen.
    jerka79 skrev 2008-01-31 12:50:05 följande:
    [citat] Hej alla vitahemmare Letar som en galning efter en fin hall lampa men lider just nu av idétorka...någon med bild eller tips? Finns bilder på hallen i mtt galleri. Tips mottages tacksamt Kandidaterna är och har varit HD lampa eller Ottava från Ikea. Sklle behövas några fler kandidater så beslutsångesten blir ännu större, hihi.
    Hur ser en HD lampa ut? Ottawan tycker jag också är fin men ser den liksom Kajsa M mer över ett matbord.
  • Truffles

Ok, så HD är fabrikatet då inte en speciell lampa? Såg jättefina ut de också.

Söker billiga vita tavellister, eller ännu billigare tavellister att målas vita, någon som har tips om något prisvärt inköpsställe?

Svar på tråden Vita hem del 6