• Samir1965

barn som dör i magen? :(

Är det så vanligt som det verkar sig vara???
    Jag känner för er som gått igenom detta.

Men hur vanligt är det..? Eller är det bara ren otur.
    Känner en kvinna som drack och rökte men barnet blev fullt frisk.

Känner en annan kvinn som hade anorexia men barnet blev fullt frisk.

• Svar på tråden barn som dör i magen? :(
  • septum

Tyvärr är det allt för vanligt. Varför vet jag inte. Jag är själv drabbad. Vi förlorade vår pojk i v 17. Finns inga svar på varför..

• Samir1965

Enligt läkaren så är det jätte ovanligt..
    Men ändå så känns det som att man läst att fler och fler råkar ut för det..

septum skrev 2007-11-06 14:31:46 följande:
    Tyvärr är det allt för vanligt. Varför vet jag inte. Jag är själv drabbad. Vi förlorade vår pojk i v 17. Finns inga svar på varför..
  • septum

När vi miste Natanael sade de åt oss inne på kk att det var en rutinsak för dom. Men med alla graviditeter totalt så är det ju en liten procent som drabbas.

• Mijjo

jag är också drabbad,,
    vår läkare säker att i snitt så händer det mellan 380-450 fall per år,,ca 7-8 fall per sjukhus/år. Faktum är att det är den vanligaste orsaken till att barn dör.

• Cia o krabaten

Jag har råkat ut för upprepade mf och då sa min läkare till mig att efter v12 är risken 4% att barnet dör.
    Så det är inte jättemycket om man jämför med de 30% som blir mf innan v12, men helst skulle det vara 0 ju!

• Samir1965

Ja pressis.
    Jo jag har också hört att efter vecka 12 är det 3% risk för missfall.

Cia o krabaten skrev 2007-11-06 14:43:30 följande:

Jag har råkat ut för upprepade mf och då sa min läkare till mig att efter v12 är risken 4% att barnet dör.Så det är inte jättemycket om man jämför med de 30% som blir mf innan v12, men helst skulle det vara 0 ju!
  • Samir1965

Jag beklagar verkligen..
    Var det sena mf ni alla fick..??

• Svengelsk

Efter att vår dotter somnade in några dagar efter beräknat förlossningsdatum har jag läst och läst och läst om barn som dör i magen. Som någon skrev så är det ca 300 barn som dör i slutet av graviditeten i Sverige varje år. I jämförelse så föds det ca 100 000 barn om året. Det är lite olika hur man räknar i statistiken och rent "tekniskt" räknas barnet som dödfött först efter v 28.

Det är hur som helst mycket vanligare än vad de flesta tror. Jag hade själv aldrig hört talas om att detta kunde hända helt friska mammor/barn efter "felfria" graviditeter - innan mitt barn dog. Jag har en liten teori till varför man inte hör talas om det: Man pratar ju mest om barn då någon väntar barn eller just fått barn, och om någon är gravid så är det sällan läge att börja prata om att barnet kan dö huxlfux i magen. Men så när någon drabbas, då öppnas det liksom upp och fler och fler berättar liknande historier.

Om du på jakt efter fakta så kan du hitta en hel del om du börjar på spädbarnsfondens hemsida:
    www.spadbarnsfonden.se

Bland annat länkar till medicinsk forskning och olika teorier om vad som kan bidra till intrauterin fosterdöd (som det heter på medicinska).

www.uk-sands.org/

är en engelsk sida som har mycket information också.

Man har lyckats hitta vissa samband med t ex övervikt/högt järnvärde i början av graviditet, hög ålder och rökning men mest är det nog bara "otur". Som du säger så får ju både rökare och över/underviktiga för det mesta friska, levande barn, medans jag som borde varit den "perfekta" kvinnan miste mitt barn. Det finns ingen medicinsk förklaring till varför hon dog, hon var precis så perfekt som alla andra bäbisar, fast utan livsande.

Nä, usch vad hemskt det är.

kramar om er andra drabbade!

• Mijjo

jag trodde TS menade barn som dött sent i graviditeten? har jag fel? ialla fall vår flicka dog i magen i v 34.

Svar på tråden barn som dör i magen? :(