• Lady Dahmer

Naturliga skönhetstips - (en no'poo fortsättning)

Jag har blivit efterfrågad (tjatad på) att posta lite fler tips utöver min no'poo tråd www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html ---

Jag kommer att uppdatera så fort jag kommer på nåt mer så håll utkik här i TS.

Här kommer mina favoriter:

Olika sätt att Tvätta ANSIKTET:

(personligen tycker jag att bara vatten är absolut bäst. Jag använder alltid en tvättlapp oavsett metod dock, för att få fart på blodcirkulation och för att få rent)

1. HONUNG. Ta en klick och gnugga ansiktet. skölj med vatten.
    (helt super. gör gnisslande rent, honung är mjukgörande, har läkande egenskaper och bakteriedödande. bra för acne)

2. OLJA. Vilken som helst. Oliv, Mandel, Ricin osv. Se bara till att händer är rena så du inte gnuggar in smuts i huden.

2b. Eller så kör du supermetoden OCM, som får bukt med den värsta acnen och problem huden. Här hittar du info om den metoden. www.theoilcleansingmethod.com/

(RICINOLJA förtjänar ett särskillt omnämnande. Drar ut smuts ur porerna. blanda med någon annan olja och kör i ansiktet

Istället för ansiktsvatten -- ÄCV!! (ÄppelCiderVinäger för de som inte vet) antingen så spär du ÄCV'n med lite vatten, eller så kör du ospätt. prova dig fram.

ATT SMÖRJA ANSIKTET MED:

1. olika oljor givetvis, tex; Oliv (för torr hud) , Mandel, Jojoba, avocado.... osv.

1b. Kokosnötsolja är oslagbar för kroppen. huden blir så mjuk, och oljan går snabbt in i huden o kladdar inte.

2. rent 100% Shea smör. (GUDOMLIGT underbart!!) passar till allt, kropp, hud, fötter, armbågar osv.

3. A-creme. bra för torr hud (hela kroppen o ansiktet) och har visat bra resultat mot exsem. www.a-creme.com/

4. Prova att blanda Aloe Vera med olja, jättebra för torr hud.

Nattkräm (också superbra!)

blanda en del olja, en halv del ÄCV, en halv del vatten. Smörj in huden. Oljan mjukgör, ÄCV exfolierar och jämnar till hudtonen. Vacker hy på morgonen. Billigare o bättre än alla rynkkrämer!

Världens bästa superGUDOMLIGA scrubkräm för ansiktet:

Häll lite olja (HELST ricinolja, eftersom att den drar ur smuts, men har man inte den så går det bra med nån annan) i handen, blanda i lite bikarbonat så det blir en smet. Skrubba ansiktet med detta en stund och skölj sedan.

(jag känner människor som blandar honung o bikarbonat också, så det kan ni köra med)

-Hårgele? använd Aloe Vera istället. Nyttigt för håret.

-Deodorant? de ger dig bröstcancer. Huden måste få svettas ur sig smuts och skit. Prova kokosnötsolja. du kan även doftsätta den med lite essentiell olja, typ lavendel.

- torr hårbotten? oljeinpackningar. Dränk in hårbotten och låt sitta över natten. tvätta ur. (givetvis, för er som följer no'poo-tråden, INTE med schampoo!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-06 17:40:50:
    FAVORIT LÄNKAR I SAMMA ÄMNE!!!

lite recept: www.longhaircommunity.com/forums/archive/index.php/f-25.html

ett jättebra forum med råd o tips: www.mothering.com/discussions/forumdisplay.php&order=desc

ÄCV: www.earthclinic.com/Remedies/acvinegar.html

tips: www.webindia123.com/women/Beauty/Skin/skintip.htm

henna: www.hennaforhair.com/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-06 18:47:27:

oh!! essentiell ROSMARINOLJA!!! häv i tio droppar i ditt ägg eller ditt balsam eller ditt bikarbonat, ni som no'poo-ar!! rosmarin ökar blodcirkulationen vilket hjälper håret att bli starkt o friskt o växa snabbare, och det har även rengörande effekter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-08 22:33:21:
    Måste bara rekommendera VÄRLDENS BÄSTA olja!!!!

NEEM!!!!!!

finns i hälsokosten.
    luktar apa, men är faktiskt det bästa du kan ha i ansiktet. på riktigt. helt jävla otrolig. kan inte fatta hur jag glömde det!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 09:15:48:
    OCM på svenska

Du behöver:
    Ricinolja, solrosolja (funkar med olivolja också)
    En ren, mjuk handduk/tvättlapp
    Rinnande varmt vatten

Blanda ricinolja med solrosolja. Hur mycket du ska ta av varje beror på din hudtyp, exempelvis (från OCM-sidan):
    Oljig/fet hud: 30% ricin, 70% solros
    Balanserad hud: 20% ricin, 80% solros
    Torr hud: 10% ricin, 90% solros

Blanda i ett rent, torrt "kärl" (jag använde en vanlig mugg), det räcker med lite på botten bara. Häll upp lite i handen, ungefär som en femkrona och låt den värmas mellan dina händer genom att gnugga dem mot varandra. Sprid ut oljan över ansiktet.
    Massera in oljan över ansiktet med långsamma rörelser, massera in oljan djupt i porerna. Ta din tid och fokusera på problemområdena. Samtidigt som du masserar, låt tankarna flyga iväg och passa på att stressa ner och slappna av. Sitt ner, andas djupt och lugnt och låt oljan verka medan du blir lugn.

När du är nöjd och känner dig lugn, ta din rena handduk/tvättlapp och blöt ner den med riktigt hett vatten. Du ska inte bränna dig, men det ska vara varmt nog (ånga) för att öppna porerna. Håll handduken över ansiktet och håll kvar tills den blivit sval. Torka försiktigt bort resterna av oljan med handduken och skölj den sedan åter i hett, rinnande vatten. Håll den över ansiktet igen tills den blir sval, skölj den därefter och upprepa proceduren två till tre gånger till. Skrubba inte ansiktet, oljan försvinner ändå. Var inte rädd att oljan inte ska försvinna, det gör den!

• Svar på tråden Naturliga skönhetstips - (en no'poo fortsättning)
  • Magrat

Boothwalker skrev 2008-01-02 22:41:03 följande:

slåttergubbe är ett annat namn (i folkmun) på Arnika...Vet inte om det är reumatiskt. Har oftast ont i nån led. Men inte så ofta i flera samtidigt, Antingen sitter det i fotlederna, knäna, handlederna, eller fingerlederna... Mer sällan i höfter, axlar och armbågar... Det kom i samband med att jag började medicinera mot hypotyreos för 6 år sedan. Är av med sjukdomen och medicinen men ledvärken är kvar... Fotlederna har jag förresten haft problem med längre än så men sällan så här illa...
    Det är inte något slags cirkulationsproblem, då? Speciellt med tanke på att värken är värre i extremiteterna och inte i leder nära kroppen...
    Prova smörja in dagligen med en olja rik i linolsyra, helst druvkärnolja eller tistelolja, men även solrosolja och sesamolja har linolsyra (om än i mindre mängd).

Arnicaolja är säkert jättebra också, men den ska nog inte användas långvarigt. Shenet: "Känsliga personer kan få eksem av arnika och vid långvarigt bruk kan även mindre känsliga drabbas."
  • Miss Cookie

Fastnade för den här tråden direkt. Finns hur mycket bra tips som helst :) Det där med honungen verkar spännande, men är det verkligen vanlig honung? ska man ta på burk eller flaska? löjlig fråga kanske men det finns ju mycket olika sorter i dag.

• imsel

Nu har jag börjat få massa finnar och pormaskar igen..

Har inte kört OCM på nåra veckor, kanske därför?

Sen vet jag inte om jag ska tvätta ansiktet med vatten typ varje kväll, eller inte, eller med något annat.??!!

Jag brukar oftast tvätta med lite vatten varje kväll, sen duschar jag varannan morgon, brukar då ibland ta med honung, iband inget.

Men jag smörjer in med olivolja vid varje dusch, och ibland på kvällarna om det blir torrt när jag sköljer med vatten..

Tvättar ni med vatten varje kväll, eller hur gör ni?

Och har ni torr normal eller fet hud?

Själv har jag torr.

• Pormoicheia

Grrrr.....

Har blivit dunderförkyld igen och därmed fått dom sedvanliga snustorra läpparna som självspricker och svider konstant!!!!

Nån med nåt dundertips?

Apprentice Moraltant
  • Magrat

Pormoicheia skrev 2008-01-07 12:48:16 följande:

Grrrr.....Har blivit dunderförkyld igen och därmed fått dom sedvanliga snustorra läpparna som självspricker och svider konstant!!!!Nån med nåt dundertips?
    Jag tar lite, lite av den eksemsalvan jag gjorde till sambon (sårläkande) om jag fått en riktig spricka så läppen blöder, alternativt lite aloeveragel som också är läkande.

Sedan använder jag läppsalva från BiOlive som cerat. Har försökt göra egna, men har ännu inte lyckats med rätt konsistens, därför blir det fortfarande köpt sådant.
    Jag har både biolives gröna (med olivolja) och den gula (med honung). De har perfekt konsistens, mjuka och lätta att smörja, men tillräckligt tjocka för att sitta kvar och skydda en stund.
    De finns att köpa på hälsokostaffärer.
    Ingredienser (olivoljavarianten):
    Olus oil, cera alba (beeswax), hydrogenated vegetable oil, cera carnauba (carnauba wax), zinc oxide, ethyl hexyl methoxycinnamate, propolis (propolis wax), olea europaea oil (olive oil), chamomilla recutita extract, allantoin, tocoperyl acetate, parfum, tetraexyl decyl ascorbate, aroma, cl 77492, cl 42090.
  • W W
    Pormoicheia skrev 2008-01-07 12:48:16 följande:
    Grrrr.....Har blivit dunderförkyld igen och därmed fått dom sedvanliga snustorra läpparna som självspricker och svider konstant!!!!Nån med nåt dundertips?
    ja.. aloe vera o sen när det torkat in lite så smörjer jag på läppsyl (nån variant som det pratats om här men jag har glömt vad den heter)
    det smakar fan av aloe veran om man slickar sig om munnen eller kysser någon men läpparna mår bra en ganska lång stund
  • Magrat

imsel skrev 2008-01-07 12:07:40 följande:

Nu har jag börjat få massa finnar och pormaskar igen..Har inte kört OCM på nåra veckor, kanske därför?Sen vet jag inte om jag ska tvätta ansiktet med vatten typ varje kväll, eller inte, eller med något annat.??!!Jag brukar oftast tvätta med lite vatten varje kväll, sen duschar jag varannan morgon, brukar då ibland ta med honung, iband inget.Men jag smörjer in med olivolja vid varje dusch, och ibland på kvällarna om det blir torrt när jag sköljer med vatten..Tvättar ni med vatten varje kväll, eller hur gör ni?Och har ni torr normal eller fet hud?Själv har jag torr.
    Jag upptäckte själv några finnar igår, men kom efter första förskräckelsen på att det var nog dags för det. Det är ju inte alltid vi kvinnor tänker på att vår hud faktiskt blir påverkad av våra månatliga cykler! Kan det vara så enkelt för dig med?

Smörjer du in ansiktet efter varje tvätt innan du lägger dig? Använder du bara olivolja? Kan möjligen vara så att du behöver en annan olja?
    Rasullera är tydligen jättebra att använda för att tvätta sig med i stället för tvål om man har problem med huden.

Jag har normal till torr hud. Gör OCM ett par gånger i veckan. Övriga dagar tvättar jag ungefär varannan kväll med vatten. Använder ofta (men inte alltid) en tvättlapp. Tar ibland lite ÄCV blandat med vatten som slutkläm och smörjer sedan (helst medan huden fortfarande är fuktig) med en oljeblandning jag gjort själv för ansiktet. Det är avokadoolja, druvkärnolja, tistelolja och svart vinbärsolja. Jag vill inte ha så feta oljor i ansiktet även om jag ibland har lite torr hud, så denna blandning funkar bra för mig.
    Förutom finnarna jag kommer ha ett par dagar nu, alltså...
  • Pormoicheia

Har nu adopterat/blivit fostermamma åt/tagit över/stulit min lillebrors ena aloe vera planta

(tog den lilla för att slippa känna mej elak!!!)

Har även rotat fram dom läppcerat jag har hemma...hittade ett nästan slut LdB, et grape läppcerat från zence och ett från the body shop. (hittade även en burk vaselin)

Vet inte vilket av dom som egentligen är bäst då alla är ganska gamla men hellre något dåligt fungerande än inget alls som det är nu!

Apprentice Moraltant
Svar på tråden Naturliga skönhetstips - (en no'poo fortsättning)