Inlägg från: alnömamma |Visa alla inlägg
  • alnömamma

Hjärnblödning hos prematurer

Hej!
    Jag har en kille som är nästan 3 år nu. Han föddes i 28+2 och fick en hjärnblödning av grad 3. Det var de svartaste dagarna i mitt liv när vi fick veta. Sen har jag tänkt väldigt mycket på om han kan vara utvecklingsstörd eller inte, har oroat mig ända tills han lärde sig prata i somras. Han har varit sen med att le, krypa, gå och prata, men är nu som vilken 3-åring som helst. Trots att jag inte riktigt klarade det själv skulle jag vilja ge rådet att se barnet som den han är och uppskatta honom för den goa unge han säkert är, utan att tänka på om han kan ha en skada.

Vi fick gå på regelbunden kontroll hos sjukgymnast det första året för CP-skador brukar synas på motoriken, ryckningar eller en kroppsdel som inte riktigt hänger med t.ex. Av de som har motoriska skador är det bara vissa som får en utvecklingsstörning, men det brukar inte vara tvärtom, alltså att motoriken funkar men barnet ändå har ett mentalt handikapp.
    Det jobbigatse är nog att man inte kan veta helt säkert om barnet får bestående men förrän efter ett par år. Låt inte oron förstöra det första året med din lille kille, man måste ta vara på den fina tid som är och vad som än händer kommer ni att älska honom och han er.

Svar på tråden Hjärnblödning hos prematurer