• gladlouise

reger om sjukintyg?

Jag var hemma från jobbet från den 15:e-29 oktober pga av stressreaktion,min chef sa första dan "fixa ett sjukintyg så fort som möjligt"

efter att ha varit hemma en vecka så kontaktade jag läkare som skrev ut sjukintyg från 7 dagen jag vart hemma, nu säger min chef att jag inte får pengar från första veckan eftersom sjukintyget bara gäller från 7dagen...läkaren säger att dom fått order om att inte skriva sjukintyg som gäller från första veckan..
    utan dom skriver endast ut från andra veckan..

nån som vet vilka regler som gälller för sånt här,och vilka regler som gäller för arbetsgivaren när dom kräver sjukintyg från första veckan?
    jag tillhör hotell restaurang, men är ej med där!

• Svar på tråden reger om sjukintyg?
  • Marvinna

Du har 1 karensdag som alla andra. Därefter skall du få betalt - inte hela lönen men 80% tror jag att det är.

• Blå Flygare

Arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från första dagen, men de flesta kräver först efter 7 dagar. Eftersom det är brukligt att lämna intyg efter 7 dagar kan man ju undra varför han inte var tydlig med att du behövde intyg tidigare.

• Csve

arbetsgivaren ska ju betala första 7 dgr när du e sjuk, sen går de över till försäkringskassan. man får 80% av lönen, första sjukdagen e karensdag..

Jag är så jvla bra!
  • Marvinna

Så här står det på min arbetsgivares info-sida.

Sjukfrånvaro dag 1, karensdagen

Sjukfrånvaro dag 2 - 14
    Sjukavdraget är 20% av månadslönen x 12, delat med årsarbetstiden för varje arbetsdag alternativt arbetspass.

• gladlouise

hon sa exakt så här "fixa ett sjukintyg så fort som möjligt annars kan du inte få pengar"

men måste hon inte lämna skriftlig begäran? eller vad har hon för ansvar i detta? måste de inte finnas speciella anledninar till att dom får kräva detta? och när läkaren säger att dom fått order om att inte skriva sjukintyg från dag 1 hur kan chefen då begära detta från mej.??

• Moniqe1979

hmmm "vi" måste ha läkarintyg efter första veckan (dv 5 arbetsdagars frånvaro + helg sedan läkarintyg. Arbetsgivaren får likförbankat stå för de första 14 dagarna (bortsett från karensdagen såklart) man skall ju inte behöva sätta sig hos läkaren för en förkylning/feber topp som går över på någon dag lixom. dock har en arbetsgivare rätt att sätta såkallat förstadags föreläggande om läkarintyg men det skall vara på tex en grund att man varit borta mycket i korta perioder så det misstänks att man inte är sjuk egentligen samt vara meddelat INNAN man påbörjar den sjukperiod då man måste ha läkar intyg från första dagen. dvs skall arbestgivaren ha meddelat att nästa gång du är sjuk måste DU ha läkarintyg från dag 1. behöver ej vara skriftligt dock.

• gladlouise

min chef säger att hade de handlat om vanlig magnfluensa så ahade jag inte behövt sjukintyg, men eftersom de handlade om en stressreaktion så måste dom ha de?ursäkta men va e de för jävla snack?

• Marvinna

Jag tror inte att din chef vet vad hon pratar om. Hör med Försäkringskassan imorgon om vad som gäller.

gladlouise skrev 2007-11-06 17:20:25 följande:
    min chef säger att hade de handlat om vanlig magnfluensa så ahade jag inte behövt sjukintyg, men eftersom de handlade om en stressreaktion så måste dom ha de?ursäkta men va e de för jävla snack?
  • gladlouise

jag skall ju ta ett snack med chefen om de här imorrn, så jag hinner inte snacka med försäkringskassan..

Svar på tråden reger om sjukintyg?