• gladlouise

reger om sjukintyg?

Jag var hemma från jobbet från den 15:e-29 oktober pga av stressreaktion,min chef sa första dan "fixa ett sjukintyg så fort som möjligt"

efter att ha varit hemma en vecka så kontaktade jag läkare som skrev ut sjukintyg från 7 dagen jag vart hemma, nu säger min chef att jag inte får pengar från första veckan eftersom sjukintyget bara gäller från 7dagen...läkaren säger att dom fått order om att inte skriva sjukintyg som gäller från första veckan..
    utan dom skriver endast ut från andra veckan..

nån som vet vilka regler som gälller för sånt här,och vilka regler som gäller för arbetsgivaren när dom kräver sjukintyg från första veckan?
    jag tillhör hotell restaurang, men är ej med där!

• Svar på tråden reger om sjukintyg?
  • Zirup

Men alltså, du sjukanmälde dig till arbetsgivaren första dagen du var hemma? Det är inte så att han/hon menar att du har arbetsvägrat? Har du kollat med ditt lönekontor vilken dag som de har dragit karensen från?

Du måste inte ha läkarintyg förrän från 7:e sjukdagen OM inte arbetsgivaren sedan innan meddelat att du måste ha från första sjukdagen. Det har inte med diagnos att göra, arbetsgivaren har alltid rätt att begära in läkarintyg från första sjukdagen men detta måste rimligtvis ha gjorts upp innan sjukperioden inträffar. Ofta kör man skriftligt för att det inte skall bli några missförstånd. Jag tycker absolut inte att det är din uppgift att ta reda på vilka regler som gäller under sjuklöneperioden, det skall din arbetsgivare känna till! Om han/hon fortfarande trilskas så vänd dig i första hand till ditt fack och i andra hand till Försäkringskassan och ansök om sjuklönegaranti (tror jag det heter). De kan då gå in och ersätta dig och sedan kräva in detta av arbetsgivaren i efterhand det som arbetsgivaren skulle stått för.

• gladlouise

ja jag gick dit och pratade med chefen första dagen, och vi kom överens om att jag skull va hemma2 veckor,de hon sa till mej då var "fixa ett sjukintyg så fort som möjligt annars kan du inte få pengar"

• gladlouise

men läkaren fick uinte ens skriva sjukintyg som gällde från första veckan..

• CeciliaSt

Ville informera dig om att din arbetsgivare har inte ens rätt att veta vad som står på ditt sjukintyg. Det är sekretessbelagdauppgifter (om du inte vill att hon ska se/läsa dem)
    Du kan lämna in en kopia av sjukintyget där du med svart tusch strukit över allt utom tiden du är sjukskriven och läkarens uppgifter! Självklart måste det även synas att det är dig det gäller.

Sen instämmer jag, hon kan inte kräva intyg från först dagen utan det är först efter en vecka. Har inget med diagnos att göra (som hon eg inte har ens rätt att få reda på)

• Zirup

Läkarna FÅR skriva läkarintyg från första sjukdagen. Men frågan är om din chef verkligen kan begära detta i ditt fall. Det låter inte så. Fråga om inte din fackliga representant kan närvara vid mötet med din chef. Lycka till!

• Happy me

Arbetar med arbetsrätt och på ett fackförbund.

Nej, din arbetsgivare kan inte inkräva läkarintyg under den första veckan utan att först ha en överläggning med dig och ditt fack om orsaken till detta.

Den första veckan kan du själv avgöra om du är så pass sjuk att du måste vara hemma. From dag 7 måste du ha ett intyg. Du kan alltid själv avbryta en sjukskrivning som en läkare har gjort.

Om din arbetsgivare håller inne del av din lön är det otillåten handling och du bör uppmärksamma ditt fack på detta.

Arbetsgivaren har dessutom en skyldighet att rehabilitera vilket gör att de ju bör ta tag i din stress snarast. För att kunna rehabilitera så bör också arbetsgivaren veta vilken diagnos eller sjukdom som finns bakom så CeciliaK:s tanke blir lite moment 22 för den som är sjukskriven.

• gladlouise

men jag är inte medlem i hotel och restaurang, kan jag ändå kontakta dom om detta då? och vad kan dom hjälpa mej med?

• LillaFågelBlå
    gladlouise skrev 2007-11-07 09:40:22 följande:
    men jag är inte medlem i hotel och restaurang, kan jag ändå kontakta dom om detta då? och vad kan dom hjälpa mej med?
    Ja då kan nog inte facket hjälpa dig heller, om du inte är medlem!! Det är ju därför man betalar medlemsavgiften, för att kunna få hjälp när det behövs. Annars behöver ju ingen vara medlem, utan bara kunna ringa dit och få hjälp vid behov. För att dessutom få förhandlingshjälp av HRF måste man ha varit medlem i minst 3 månader innan, för att man inte ska kunna bli medlem vid en ev. tvist på arbetsplatsen... Men du kan ju alltid kolla med HRF vad de säger, om du vill bli medlem så kanske de är villiga att hjälpa dig ändå, men tveksamt som sagt.

Till dina frågor i TS:

Du måste lämna in sjukintyg from 8:onde kalenderdagen, föregående 7 dagarna ska du ha sjuklön av din arbetsgivare - förutom den första dagen du blev sjuk = karensdag. Om du tex gick hem 1 timme tidigare pga sjukdom på måndan, så har du rätt till sjuklön redan på tisdan eftersom måndan då är din karensdag, även om du bara förlorar 1 timmes lön. Kan vara bra att tänka på om man känner sig sjuk..stannar man kvar och kämpar på hela dagen och sedan sjukanmäler sig dan därpå då får man en hel dags karens.. men går man hem tidigare samma dag förlorar man inte lika mycket..
  • gladlouise

ville bara meddela att jag fick rätt, jag får mina pengar även för första veckan, men min chef är väl egentligen inte så glad över det.
    hon försökte få de att låta som om det var mitt fel.
    hur som helst jag får mina pengar så de hjälper att vara envis.

• Marvinna

Bra att det löste sig för dig! Din chef har nog fått något att fundera över tror jag.

gladlouise skrev 2007-11-09 21:56:31 följande:
    ville bara meddela att jag fick rätt, jag får mina pengar även för första veckan, men min chef är väl egentligen inte så glad över det.hon försökte få de att låta som om det var mitt fel.hur som helst jag får mina pengar så de hjälper att vara envis.
  • Happy me

Ja, och det kanske finns något du kan lära dig av det här också... Att gå med i facket.

• Happy me

Det sista var förstås till TS.

Svar på tråden reger om sjukintyg?