Sås till fläskfilé?
Till helgen ska jag bjuda på potatisgratäng o fläskfilé (skära i skivor o steka)
Tänkte göra nån sås till det.... Finns det några förslag?? Helst snabba,enkla
Till helgen ska jag bjuda på potatisgratäng o fläskfilé (skära i skivor o steka)
Tänkte göra nån sås till det.... Finns det några förslag?? Helst snabba,enkla
Behövs väl ingen sås om man har potatisgratäng?
Gör istället en bönsallad, på haricots verts (kokta), hackad rödlök, olja, vinäger och fransk senap.
pepparsås!! fast jag klarar inte att göra en själv, som ser god ut..den smakar bra, men ser inte bra ut. så vi har pulver pepparsås, men gör resten själv.
ÄÄÄLSKAR gorgonzolasås! Koka upp grädde, ha i lite fond, i med osten och låt den smälta.
Till en gratäng tycker jag en rödvinssås passar bra.
Hojta om du vill ha recept!
vi hade faktiskt en nerkokt rödvinssky sist....men annars behövs det inte något direkt sås till det...
matlagningsgrädde, peppar salt och stek på kantareller, blir en supergod sås som passar jättebra till fläskfilé.
Kantarellsås! Det e jättegott.
bearnessås är gott till.
Tycker inte heller det behövs någon sås till gratäng. skulle välja att göra en härlig sallad i stället. Annars madeira sås. den är god.
Tack för alla förslag!
Vill gärna ha receptet på rödvinsåsen!!!
Egentligen tycker inte jag heller man behöver sås till...Men det är säkert nån som villgotta sej lite extra
Svampsas ar supergott att gegga med potatisgratangen. :)
Vi brukar ha kall fetaost sås till fläskfile, väldigt enkelt.
Blanda en burk 2,5dl lätt Creme Fraich och ett pkt fetaost (Vi har Icas)
Färdigt.
Rödvinssås för två:
Hacka en gul lök i lite mindre bitar. stek i smör utan att löken får färg. hacka en vitlöksklyfta och släng i. I med en piri-piri (ohackad) samt två lagerblad. Slå över ett stort glas rött vin samt ett par matskedar oxfond och ett par dl vatten. Tillsätt en matsked tomatpuré, lite honung (en uns). Låt koka länge,såsen ska koka ner till mkt vätska försvunnit och såsen blivit stark i smak och mörk i färg. Sila bort löken och red med maizena vid behov. Smaka av med extra salt och peppar.
jag brukar ta creme bonjour cuisine med örter och vitlök till fläskfilé, kanongott! gärna ett gäng klyftade champinjoner i med :))
Klart det behövs sås till ... Sås är aldrig fel
Skulle nog servera rödvinssås till. Och naturligtvis en trevlig sallad.
Tack så mycket för receptet
Bea-sås och tsatsiki. Funkar kanon!
bea-sås! mmm smaskens!
Om ni gillar rödvinssås så måste ni testa portvinssåsen i detta recept:
http://www5.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=18584
Underbart god! Men tyvärr rätt dyrt då man ska ha i portvin