• Rigor

Allergivänlig kattras?

Letade på Blocket efter någon allergivänlig katt och hittade denna annons: www.blocket.se/vi/13985268.htm

Är det nån som känner till den här rasen?

Rexar ska ju i vissa fall funka för allergiker, men den här har jag inte hört talas om tidiare...

• Svar på tråden Allergivänlig kattras?
  • lindac77

Sibiriska katter är himla söta tycker jag!

Det är nog lite individuellt vad för katter man tål när man är allergisk. Det bästa är nog att prova sig fram. Kanske hälsa på någon som föder upp rasen i fråga?!

• Leija

Hade en devon rex o den tål fan ingen allergiker iaf hehe.
    Men kolla upp den rasen, det är ju dessutom en katt med hår som det verkar!

• MajaLinnéa

Jag har en norsk skogkatt, som jag tål jättebra.
    Vanliga bondkatter däremot, dom klarar jag inte av. Ögonen rinner, jag får svårt att andas, det kliar i ögonen m.m.

Men min norska skogkatt kan ligga uppe vid ansiktet på mig och gosa och jag reagerar inte alls.

• maalisen73

Sibiriska katter är jättefina. Men det är individuellt hur bra man tål en katt, så jag skulle rekommendera dig att åka till en uppfödare och provnosa på katten.

Sen finns det nakenkatter också och de är aldeles underbara!

• Rigor

Jag har provnosat på rexar och det går jättebra. Och på Bonnkatter oxå. Var allergisk som tonåring men det verkar ha vuxit bort (?) eller för att jag numera inte sover med en katt/hund och har nån hemma. Så jag är rädd att allergin kommer tillbaka eller att sonen 3 år, blir sjuk.

Vad skulle ni rekommendera? MajaLinnea: Vet du om Du klarar Rexar? Norsk Skogskatt skulle jag gärna ha, för de ser så snälla och lurviga och härliga ut!

Maalisen: De ser ju jättefina ut, Sibirierna! Verkar goa och mysiga oxå! Är det en sån du har?

• ming

Jag skulle också rekommendera att du åker till uppfödaren du vill köpa katten av, och känna på hur det känns. Det kan ju vara olika med olika katter och gener, även om det är samma ras.
    Sibiriska katter "ska" vara allergivänliga, likaså rexar och sfinxar. Men som sagt, det är högst individuellt hur man reagerar.

• ming
    Rigor skrev 2007-11-07 10:10:36 följande:
    Jag har provnosat på rexar och det går jättebra. Och på Bonnkatter oxå. Var allergisk som tonåring men det verkar ha vuxit bort (?) eller för att jag numera inte sover med en katt/hund och har nån hemma. Så jag är rädd att allergin kommer tillbaka eller att sonen 3 år, blir sjuk.Vad skulle ni rekommendera? MajaLinnea: Vet du om Du klarar Rexar? Norsk Skogskatt skulle jag gärna ha, för de ser så snälla och lurviga och härliga ut! Maalisen: De ser ju jättefina ut, Sibirierna! Verkar goa och mysiga oxå! Är det en sån du har?
    Sibiriska katter bli semilånghåriga, som norsk skogkatt, så om den är ju lurvig den med.
    Jag skulle inte tillåta katten att gå in i sovrummet, iaf inte till en början. En del allergiker klarar sig, så länge de inte behöver sova med katten.
  • Neko

Jag har haft en katt som var till hälften norsk skogskatt och när jag vant mej vid henne gick det bra, hennes ungar som hon fick med en bondkatt tålde jag däremot inte.

Katterna i annonsen var ju supersöta!! :D

Ett tips är också att välja en honkatt, de är mindre allergiframkallande än hankatter!

• VITSIPPAN1

hej vi provade att ha en sibirisk katt men de funkade inte gick kanon när vi var där och testade några ggr men sen fick vi hem han och sambon reagerade jätte mycket på han på natten så vi fick lämna tillbaka han därimot funkade de med barnen det är väldigt inviduellt måste prova sig fram lycka till!!!

• Rigor

Men det känns ju så eländigt med katten, om man skulle skaffa en, som trivs hos oss och vi med den och så blir man allergisk (efter 10 "snorfria" år) och så måste kissen flytta...

Det finns en uppsjö av "begagnade" rexkatter på Blocket, såna som inte funkat hos allergiker. Vill ju inte bli en av alla som skaffar en katt, provar och sen "kastar ut" den stackarn igen.

(Nej, inte kastar ut naturligtvis, men omplacerar, självklart. Fast det skulle ju kännas som om man körde den på porten!)

Jag skulle ju såååå gärna ha en lurvig kompis, längtar verkligen efter en katt, men vill ju inte ställa till livet för en liten krake om det inte funkar. Ska i alla fall kolla med uppfödaren av de Sibiriska katterna och höra vad de säger. Tror jag...

• Majsan70

Det finns inga allergivänliga djur. Det beror helt på varje individ om o hur o varför man tål just en speciell katt eller ras för den delen. Ofta kan man tåla eller vänja sig vid ett specifikt djur, men kanske inte en annan av exakt samma ras.

• JagOchHan

Bengaliska katter är vad jag har hört en av dom raser som många allergiker tål. Självklart är det väldigt individuellt som det skrivs ovan. Försöka åka och titta, snuffsa lite,. Åk hem, Och be om att få komma tillbaka för att få känna efter.

• vandalen

jag har läst i någon tidning om den sibiriska katten och att den skulle vara bra för allergiker, men det är ju självklart invidiuellt. men det är en väldigt trevlig kattras en blandning mellan hund och katt. de kan lära sig konster kallas ibland för cirkus katt.

• lindac77
    Neko skrev 2007-11-07 10:22:03 följande:
    Jag har haft en katt som var till hälften norsk skogskatt och när jag vant mej vid henne gick det bra, hennes ungar som hon fick med en bondkatt tålde jag däremot inte. Katterna i annonsen var ju supersöta!! :D Ett tips är också att välja en honkatt, de är mindre allergiframkallande än hankatter!
    Kattungar är överlag mycket mer allergena än vad vuxna katter är, så det kan vara därför du inte tålde hennes ungar.
  • MajaLinnéa
    Rigor skrev 2007-11-07 10:10:36 följande:
    Jag har provnosat på rexar och det går jättebra. Och på Bonnkatter oxå. Var allergisk som tonåring men det verkar ha vuxit bort (?) eller för att jag numera inte sover med en katt/hund och har nån hemma. Så jag är rädd att allergin kommer tillbaka eller att sonen 3 år, blir sjuk.Vad skulle ni rekommendera? MajaLinnea: Vet du om Du klarar Rexar? Norsk Skogskatt skulle jag gärna ha, för de ser så snälla och lurviga och härliga ut! Maalisen: De ser ju jättefina ut, Sibirierna! Verkar goa och mysiga oxå! Är det en sån du har?
    Jag vet tyvärr inte ifall jag klarar Rexkatter... Har bara reagerat på vanliga bondkatter/huskatter.. men med den norska skogkatten går det jättebra.
  • LadyGrand

Jag är allergisk mot huskatter(bondkatter), perser och säkert fler. Provade gå hem till en siamesuppfödare för se, om jag klarade en hel kväll där - det gjorde jag och beställde en unge på öppet köp - om allergin skulle slå till. Det har den gjort några få gånger undet dessa snart 25 år - om jag ordentligt nedsatt. Sen är jag otroligt allergisk mot kattsand. Tål endast pressat sågsån - undrar hur många - som sålt sin katt - när det varit sanden, som varit boven... Vet, flera allergiker, som tål siameser och tom är uppfödare. Den så sk nakenkatten den har en saliv och urin många inte tål. Man måste prova sig fram!!! Åk hem till olika uppfödare och be att få stanna en stund. Sen glöm inte - det kan vara kattsanden många inte tål!!!

• lindac77

LadyGrand: Ja, det där med kattsand är lite lurigt. Jag tål katter, men inte all sorts kattsand. Blir jättedålig av vissa sorter. Nu kör vi en klumpande träbaserad sort (Cats best öko plus) som funkar bra!

• Rigor

Jösses!
    Allergisk mot KATTSAND!?
    Hade jag inte en susning om att man kunde va!
    Tack för tipset!

• maalisen73

sant, viss kattsand känner jag av.

Tyvärr har jag ingen sibirisk katt, katten på bilden är en vanlig huskatt.

Svar på tråden Allergivänlig kattras?