• badboll2007

blöjeksem?

min åttamånader gamla son har fått utslag i ljumskarna och under pungen, det är rött och ser nästan ut som om blöjan har skavt och sen att det blivit infekterat. vi har bytt blöjsort och smörjt in med diverse krämer men det verkar inte försvinna. någon som har tips om vad man kan göra? försöker även lufta rumpan ofta men det verkar inte göra nån skillnad...Kan det vara svamp och ska man i så fall använda pevaryl? bvc har inte direkt några heta tips utan tycker man ska vänta ut och köra lite miniderm etc (vilket vi gjort...)

• Svar på tråden blöjeksem?
  • strålöga

Har haft samma problem med min ena pojke. Han går på hudmottagningen pga att han alltid har haft problem med sin hud.
    Jo, bvc gillar miniderm skarpt.
    Det låter som det skulle vara svamp, har själv provat med pevaryl .

• strålöga

Ett tips till från mig: Kontakta bvc igen och få ett litet prov av Metylrosanilin APL kutan lösning 0.25%. Detta fick jag av bvc då pojken var under ett år då han hela tiden var röd och irriterad i l underlivet. Det finns att köpa en flaska på 50 ml på apoteket men det är receptbelagt och man ha rätt att få "provförpackning" från bvc.
    Det är klådstillande samt att huden skyddas från urin-och avföringsfrätningar då man har blöja.

• badboll2007

tusen tack, jag ska höra med bvc om den salvan!

Svar på tråden blöjeksem?