• MissGoodie

Är det någon som kan kalori-räkning?

Jag vet att det finns sidor att räkna ut det på, men jag undrar om någon har lust/ork att hjälpa mig att räkna ut hur mycket jag egentligen äter på den dag. (På ett ungefär iaf...)
    Ska man som vuxen kvinna äta 2000 kalorier per dag, eller hur är det?

• Svar på tråden Är det någon som kan kalori-räkning?
  • anneliesb

2200 kcal brukar man säga.

• Im Fabulous

Runt 2000 kalorier varje dag om man är "normal". Alltså håller en normal vikt och inte idrottar eller motionerar märkbart.

• MissGoodie

Aha, ok...
    Så om jag skulle lista allt jag äter under en normal dag, så skulle man kunna räkna ut hur många kalorier jag egentligen äter?

• anneliesb

Javisst, förusatt att du vet exakt vad allt väger å exakt hur många kcal det innehåller.

• Im Fabulous
    MissGoodie skrev 2007-11-06 23:25:48 följande:
    Aha, ok...Så om jag skulle lista allt jag äter under en normal dag, så skulle man kunna räkna ut hur många kalorier jag egentligen äter?
    Jaa, om du kan uppskatta exakt hur mycket allting du äter väger. Hur många gram kaviar du stoppar i dig, hur många gram bröd du äter osv :P Det är ganska svårt att räkna ut exakt.

Det kanske finns någon färdig mall att hämta hem, som visar ungefär hur mycket kalorier det är i en skål med flingor och fil ? Testa google..
  • MissGoodie

Jag har dessvärre ingen aning om hur mycket det jag äter väger eller ens vad kcal är för nåt :/

Det finns nån grej på Icas hemsida (tror jag det är) där man kan skriva in vad man ätit och sen räknar den ut svaren själv. Men den är inte "fulländad" (haha) eftersom inte all sorts mat står med. Plus att det ju skiljer rätt mycket om man äter en pizza bit eller 7 bitar...

• MissGoodie

Här hittade jag ju själv, men OJJ vad jag inte fattar nånting, haha...

"Lär dig räkna ut vad du äter

Mat innehåller näringsämnen som ger kroppen energi. Energin mäts i kcal = kilokalorier eller kj = kilojoule.

Fett är det näringsämne som ger mest kalorier, mer än dubbelt så mycket som kolhydrater och protein. Äter du 10 gram fett till en måltid, kan du istället byta ut det mot 22,5 gram kolhydrater vilket dessutom ger mycket större volym.

Ett enkelt exempel: 2 skivor bröd till maten med 5 gram smör på varje smörgås.
    Smöret ger totalt 8 gram fett vilket är 72 kcal
    Byt smör mot mer ris (kokt ris i saltat vatten). Då får du 1 dl kokt ris extra på tallriken, vilket ger 70 kcal.

När kroppen fått sin mängd energi den behöver, kommer resterande att lagras i form av kolhydrater (glykogen) och fett. Kolhydratförrådet fylls ganska snabbt på, medan resterande energi görs om till fettreserv. Hur mycket kolhydrater som kan ombildas till fett är oklart men de man vet är att d krävs otroligt mycket energi för att omvandla kolhydrater till fett.

När kroppen ska göra om fettet till fettreserv, lagras nästan allt oavkortat. Däremot när kroppen ska lagra kolhydraterna som fettreserv, förbrukas många kalorier i omvandlingen från kolhydrat till fett, vilket ger en mindre fettreserv. Sammanfattningsvis innebär det generellt sett att 100% av det fett man överäter lagras, medan av kolhydraterna lagra endast en liten del.

Så här näringsberäknar du den mat du köper.

På livsmedel finns ofta en näringsdeklaration som kan se ut som följande exempel på knäckebröd:
    Näringsvärde / 100 g
    Energivärde 1300 kJ, 310 kcal
    Protein 10,0 gram
    Kolhydrater 63,0 gram
    Fett 2,0 gram

Dela portionsvikten med 100 gram.

På livsmedel anges näringsdeklarationen per 100 gram. Därför måste du dela portionsvikten med 100 gram för att få ut rätta värden. Ett knäckebröd väger ca 12 gram vilket innebär 12 g / 100 g = 0,12
    Energi = 0,12 x 310 kcal= 37,2 kcal/knäckebröd
    Protein = 0,12 x 10 g protein = 1,2 gram protein/knäckebröd
    Kolhydrater = 0,12 x 63 g kolhydrater = 7,56 gram kolhydrater/knäckebröd
    Fett = 0,12 x 2 g fett = 0,24 gram fett/knäckebröd

Ibland kan en portion väga mer än 100 gram. Då räknar du så här:
    Två varmkorvar (utan bröd) väger 120 gram vilket innebär
    120 g / 100 g = 1,2
    Energi = 1,2 x 279 kcal = 334,8 kcal / 2 korvar
    Protein = 1,2 x 12,5 g protein = 15 gram protein / 2 korvar
    Kolhydrater = 1,2 x 7,8 g kolhydrater = 9,36 gram kolhydrater / 2 korvar
    Fett = 1,2 x 8,2 g fett = 9,84 gram fett / 2 korvar

Tänk också på om näringsdeklarationen på förpackningen anges i 100 gram per torrvara eller ej. Ett exempel är 100 gram pasta som i torrvikt blir mycket mer eftersom pasta sväller under kokning, men kalorimängden är densamma trots att volymen har ökat.

100 gram torr pasta blir ca 270 gram kokt pasta.
    100 gram torr pasta ger 350 kcal medan
    100 gram kokt pasta bara ger 129 kcal.
    1 portion kokt pasta är ca 150 gram vilket ger ca 200 kcal."

anneliesb - Jag vet förresten vad kcal betyder nu ;)

• Im Fabulous
    MissGoodie skrev 2007-11-06 23:36:11 följande:
    Jag har dessvärre ingen aning om hur mycket det jag äter väger eller ens vad kcal är för nåt :/Det finns nån grej på Icas hemsida (tror jag det är) där man kan skriva in vad man ätit och sen räknar den ut svaren själv. Men den är inte "fulländad" (haha) eftersom inte all sorts mat står med. Plus att det ju skiljer rätt mycket om man äter en pizza bit eller 7 bitar...
    Kalorier är energi. Hur mycket energi en produkt innehåller per 100 gram står ALLTID på näringsinnehållet på alla livsmedel du köper (förutom hämtpizza kanske då :P)

På filmjölkspaketet t ex står det som följer under näringsinnehåll:

Näringsvärde per 100 gram (ca 1 dl)

Energivärde............300kj/70Kcal

Alltså innehåller 100 gram/1 dl filmjölk 70 kalorier.
  • MissGoodie

Dessvärre hjälpte det mig inte ett spår, den där texten...
    Kan man inte räkna ut på en höft iaf, hur mycket jag äter?
    (Ja, ok, jag erkänner; jag är helt enkelt för grötig i huvudet för att lyckas räkna ut det själv *host host*)

• MissGoodie

Men om jag äter tex, en skål med gröt, spaghetti med köttfärssås, några mackor med några skivor ost, lite smågodis osv, hur i all världen ska jag veta hur mycket det är av nåt? :/

• Im Fabulous

Jo, visst kan du göra det. Du ser ju hur mycket produkten du ska äta väger, det står ju på förpackningen. Sedan får du väl uppskatta hur mycket av produkten du ska äta.

Som exempel:

En limpa bröd väger 700 gram. Den är färdigskivad i 16 skivor. Jag ska äta två skivor. 700 dividerat med 16 = ca 43 (alltså 43 gram per skiva) Tillsammans väger de 86 gram.
    Limpans energivärde per 100 gram är 250 kcal.
    250 kalorier dividerat med 100 gram = 2.5 kalorier per gram.

2.5 multiplicerat med 86 = 215

86 gram bröd, alltså två brödskivor innehåller då 215 kalorier.

Det blir alltså ganska krångligt att räkna ut allt man äter....

• FlamingRed

Jag har räknat kalorier i snart ett år, och jag kan rekommendera www.slv.se, de har en bra databas med näringsdata, bla för hela rätter.

I början såg jag till att äta sådant jag faktiskt kunde räkna, sen blir det lättare och lättare, och man lär sig "se" hur många kalorier en tallrik mat innehåller...

Har fungerat jättebra för mig.

• Reindeer
    MissGoodie skrev 2007-11-06 23:22:30 följande:
    Jag vet att det finns sidor att räkna ut det på, men jag undrar om någon har lust/ork att hjälpa mig att räkna ut hur mycket jag egentligen äter på den dag. (På ett ungefär iaf...)Ska man som vuxen kvinna äta 2000 kalorier per dag, eller hur är det?
    Jag har räknat kalorier under en lång tid... eftersom jag är utbildad kostekonom så ingick mycket av detta under min utbildning och även nu när jag arbetar... därför har jag ganska bra koll på vad olika måltider och livsmedel innehåller, alltså dess kalorimängd... jag hjälper dig gärna... å då behöver du inte veta exakta vikter.... det räcker med typ 1 litet glas mjölk eller 1 normalstor tallrik spaghetti och köttfärssås.... då kan jag snabbt ge dig en ungefärliga siffra på ditt totala kaloriintag... å det man vill ha... är ju en ungefärlig siffra... eftersom man aldrig kan veta exakt...  om det diffar på 100 kalorier hit eller dit så gör inte det så stor skillnad...
  • rungirl

Kolla www.uppladdningen.nu

gå in på självtest och där finns ett energiprogram. Mata in vad du gör under 24h och du får en energi uppskattning. Jag skulle utgå från att nästan alla energiprogram ligger för högt så jag skulle dra bort 100-200kcal.

• rungirl

Jag läser verkligen slarvigt!! Du vill ha kostprogram. Jag använder gratisprogrammet www.fitday.com

på internet. Jag har fört kostdagbok sedan stenåldern. Den funkar jättebra men är på amerikanska så vissa matgrejjer måste man lägga in själv. Rekommenderas! Om man vill slippa räkna själv....

MissGoodie skrev 2007-11-06 23:22:30 följande:
    Jag vet att det finns sidor att räkna ut det på, men jag undrar om någon har lust/ork att hjälpa mig att räkna ut hur mycket jag egentligen äter på den dag. (På ett ungefär iaf...)Ska man som vuxen kvinna äta 2000 kalorier per dag, eller hur är det?
Svar på tråden Är det någon som kan kalori-räkning?