• Mirris

Klåda av penicilin

Måste fråga.. får säkert fortare svar här än på sjukvårdsrådgivningen.. sitter med luren i handen och försöker komma fram.. bara upptaget!!

Igår fick jag en antibiotika som heter Ery-Max utskriven för jag har en HEMSK hosta och en halsinfektion.. (bra medicin.. tar allt från difteri till clamydia )
    Nu är det bara så att det börjat klia på mig.. tror ni (allvetande FL:are) att det är jättefarligt (som i ambulans till akuten) eller att jag bara behöver en annan sorts penicilin?

Jag brukar inte vara allergisk mot nåt, men när det börjar klia lite varstanns efter 6 tabletter med "superduperpenicilin" så undrar man.

(fortfarnade upptaget... väldans många som ringer idag tydligen...)

• Svar på tråden Klåda av penicilin
  • Zmoothie

Jag tror inte att det är ambulans-farligt, men samtidigt ska man vara försiktig med allergier. Bra att ringa till sjukvårdsupplysningen.
    Hudutslag (och klåda?) är en ganska vanlig biverkning. (www.fass.se) Men, som sagt, det är nog en ba idé att byta. Men jag tror inte du behöver ambulans.

Fast nu har du säkert (förhoppningsvis) kommit fram till sjukvårdsupplysningen. Hoppas allt går bra!

• Mirris

Nä jag har inte kommit fram än.. men jag är 7:a i kön... yippie!!

Hittade oxå lite info om klådan.. verkar inte jättefarligt iallafall. FÅr hör vad dom säger.
    Men enligt läkaren igår så behövde jag tydligen en antibiotika med mera "krut" i som han uttryckte sig.

Tack ändå!!

Är nu nr 3 i kön.. tjohooo

• Zmoothie

Ja, men får du obehag/biverkningar så ska du ju inte ta den medicinen.. Finns alltid något alternativ.

Framåt i kön iaf! Lycka till!

• Mirris

Sköterskan trodde att klådan kunde vara en reaktion på infektionen...
    Om det inte blivit bättre tills i morgon, eller om det blir värre så ska jag höra av mig igen, och se om det finns ett annat alternativ!

Nu ska jag iallafall gå o lägga mig.
    Ska ta en slurk hostmedicin och hoppas jag får sova inatt.. så trött av allt hostande.. och så ont i ryggen!!!

Tack iallafall Zmoothie!!

• Isolde

Hm. Jag är allergisk mot penicillin, precis som min mamma. Det yttrar sig bl.a. i ett himla kliande – inget livsfarligt, alltså, men inte så behagligt. Av en sort (innan vi fattade vad det var) fick jag röda utslag.

Man kan vara allergisk mot vissa sorters penicillin och inte mot andra, men varken jag eller morsan tål någon sort. Vilket vi fått reda på den "hårda" (d.v.s. kliande ) vägen.

• Pyris

Min dotter har allergi mot pencillin och antibiotika. Hon får då klåda o hudutslag.
    Så när hon blir sjuk och behöver pencillin får hon Ery-Max istället för Kåvepenin

• Isolde

Kåvepenin var den som jag fick utslag av, ja. För mig gäller bara sulfa!

Svar på tråden Klåda av penicilin