• Niinis

När ni hade halsfluss hur var det? symptom?

Jag var hos läkare förra fredan. de tog ett snabbtest i svalget vilket var negativt, sen skickade även ett svaljprov för odling vilket jag fick svar på igår. Det visade på inga streptockoker men då de analyserat provet fel eller nåt sa läkaren att det inte är att lita på till 100 procent och att han tyckte jag skulle fullfölja penicilin kuren iallafall.

Jag har en känsla av att det inte var halsfluss ändå, och har ätit penicilin så mycket de senaste månaderna. har lust att sluta med penicilinet, och läkaren sa att det är upp till mig.

Hur var era symptom vid halsfluss???
    hade ni feber? hur länge?
    Hade ni snuva, hosta?
    hur ont hade ni i halsen?
    hur många dagar efter att ni börjat äta penicilin försvann symptomen?

tacksam för svar!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-07 09:57:24:
    smittade ni någon med halsflussen, eller blev ni själv smittade av någon familjemedlem när ni fick det? undrar därför att ingen i min familj har haft det även om jag har det. är inte halsfluss väldigt smittsamt?

• Svar på tråden När ni hade halsfluss hur var det? symptom?
  • kodoktorn

Hejsan!
    De gånger jag har haft halsfluss har det börjat med hastig hög feber drygt 39-39,5, superont i halsen, ffa då man sväljer, tittar man i halsen ser man tonsillerna (åtminstone på mig) svullna, röda och med gul-vita prickar.
    Jag har inte haft några övriga förkylningssymtom förutom det halsonda.
    Blev bättre/nästan bra på mindre än ett halvt dygn efter första penicillintabletten.
    Snabbtestet var negativt men det finns fler streptokocker än det som snabbtestet testar för.

Du kan inte ha körtelfeber då?
    Det ger ganska lika symtom men ändå inte riktigt likadant. Det känns lite annorlunda i halsen, längre tid med feber, till en början bara lite låg feber som kan bli ganska hög. Jag var dålig i flera veckor när jag hade det. Orsakas av ett virus så det hjälper inte med penicillin.

• Anonym (aj aj)

Jag är en sån som får halsfluss ett par ggr om året. Ibland med hög feber och ibland utan. Det som gör att jag vet att jag har halsfluss är att jag får vit beläggning i halsen, vita prickar på mandlarna eller i bakre halsen. Mandlarna är oxå mycket svullna och det kan ibland komma lite blod ur dom. Det gör jätte ont när jag sväljer och jag kan låta konstigt när jag pratar. Typ som om man har ett ägg i halsen .

När jag fått penicillin så brukar jag bli bättre ungefär 3:e dagen av penicillinkuren.

• Niinis

jag hade en vanlig förkylning i en vecka, därefter började bli jag bli bättre trodde jag. me nplötslig slog febern till, hade 40grader över en natt, dagen efter 38grader. sen kom det halsonda, och halsen känndes svullen. så egentligen hade jag snuva,hosta och egentligen itne eftersom att detta kom precis när förkylningen blivit bättre. kanske dumt att ta risken då+ borde jag äta hela kuren trots att jag mår dåligt av den och har ätit 2 kurer nyligen också. jag blev bättre 1 dag efter att jag börjat äta penicilin.

• Niinis

å självklart hade beläggningar på halsmandlarna också!

• Anonym (aj aj)

Jag glömde skriva att jag inte har en aning om var smittan kom ifrån och jag smittade ingen i familjen.

• Anonym

Jag hade halsfluss ofta som yngre, ibland med feber (låg) och ibland utan. Det gjorde ont när jag svalde, men inte annars, röd, svullen och vita prickar i halsen.
    Ibland blev andra i familjen smittade, ibland inte. En gång när jag fick flera pencellinkurer utan att det gick över, fick resten av familjen testa sig också och det visade sig att mamma (eller om det var pappa) hade bakterierna men ingen utvecklad halsfluss -så hon smittade mig.
    Det onda gick ofta över efter något dygn med pencellin.

• kodoktorn

Är det penicillin du får tex Kåvepenin eller är det någon annan antibiotika. För om det är penicillin kanske du ska ha någon annan sort...

Svar på tråden När ni hade halsfluss hur var det? symptom?